14" Reservewiel op Superb II.....?

kansberg

Forumguru
Beste mede Skoda (st)rijders,

Iemand een idee of een 14" (stalen) reservewiel past op een Superb II 1.6 TDI van 2011? Steekmaat, naafgat, wielomrek en ET is okay...maar past deze om de remmerij? Voor de achterste schijven ben ik niet zo bang, maar de voorste.....

Alvast bedankt voor jullie meedenken!

aiva tco adoks

Forumguru
Waarschijnlijk niet denk dat zelf 15 inch al lastig gaat worden.
Mijn vrouw heeft 14 inch winterbanden onder haar up maar dat is echt klein hoor...

Cordoba

Forumguru
Vroeger hadden de dieselversies net als de snelle uitvoeringen (RS, GTI, Cupra) binnen de Vaggroep wat zwaardere remmen, dus ik ben bang dat het heel krap wordt als het al past. Overigens bijzonder dat je een 14" stalen velg met steekmaat 5x112 hebt gevonden. Zelf een keer 15" stalen velgen verkocht aan iemand met een snelle Seat Leon, en daar bleken de velgen ook niet over de remmen te passen.

Als je de velg al hebt, kun je ook overwegen om dan de stalen velg achter te monteren, en bij een lekke voorband een achterwiel aan de voorkant te monteren.

kansberg

Forumguru
@aiva tco adoks & @Cordoba : Dank voor jullie input. Eerlijk gezegd ben ik ook bang dat het niet gaat passen, bij onze nieuwe caravan zit een reservewiel van 14" met de juiste steekmaat etc. Ik denk slim te zijn door één reservewiel thuis te laten, i.v.m. ruimte en gewicht en het reservewiel van de caravan zowel voor de Superb, als voor de caravan te gebruiken. Het reservewiel van de Skoda past sowieso niet onder de caravan, het naafgat van de caravan is 67 mm. en dat van Skoda 57 mm.

Het is ook geen regelrecht drama, heb ook nog de reparatie set van Skoda voor het repareren van een lekke band, mocht het al voorkomen. En kan de ruimte onder de klep in de kofferbak goed gebruiken voor een krik, elektrische slagmoersleutel en een wielmoersleutel, die vreemd genoeg dan weer niet bij de caravan geleverd worden. Normaal heb ik altijd een winterband bij me in de zomer en in de winter omgekeerd en natuurlijk ruimte zat, maar wil komende zomervakantie een beetje op ruimte besparen in de auto omdat ik daar zoveel mogelijk in kwijt wil i.p.v. in de caravan. De caravan weegt rijklaar al een slordige 1270 kg en wil beslist niet boven de 1400 kg uitkomen (1500 kg is max).

andrehj

Forumguru
Beste mede Skoda (st)rijders,

Iemand een idee of een 14" (stalen) reservewiel past op een Superb II 1.6 TDI van 2011? Steekmaat, naafgat, wielomrek en ET is okay...maar past deze om de remmerij? Voor de achterste schijven ben ik niet zo bang, maar de voorste.....

Alvast bedankt voor jullie meedenken!

14" past zeker niet. Op sommige S2's (ik geloof een serie greenlines, maar het kan ook een serie 1.4 TSI's zijn) past wel 15". Bij alle andere S2's is 16" het minimum, behalve bij de 3.6, die minimaal 17" vereist.
Achter is 15" altijd het minimum (behalve misschien bij de 3.6?)

Weet je overigens zeker dat je een 14" wiel hebt met een gatsteek van 5x112? Zo'n wiel ben ik nog nooit tegengekomen.

kansberg

Forumguru
@CDO : Dat past net niet.... 15" is de max onder de caravan....

@andrehj : Dank voor je info! Daarmee bevestig je mijn vraag. Het worden toch twee reservewielen of één voor de caravan en het reparatiesetje voor de Sup. En het is inderdaad een 14" wiel met steek 112. Het gaat om een BPW onderstel (Hobby).

Bovenaan Onderaan