13 polige trekhaak stekker kleuren

Niels83

Forumguru
Hallo,

Ik wilde even mijn trekhaak stekker vervangen. Nu ik hem eraf heb gehaald heb ik een probleem. Er zijn heel andere kleuren waaronder drie bruine bijvoorbeeld. Heeft vag een eigen kleuren schema of zo?
 

Canon-Eye

Forumguru
In principe zou dat niet moeten...
Mijn trekhaak is door de dealer gemonteerd voor aflevering (ze hadden de auto zelf 6 maanden in de showroom gehad en 5 maanden als demo gebruikt) en zowel op de caravan als de fietsdrager (standaard uit de winkel) werkte alles meteen feilloos.

Misschien eens met een spanningzoeker/multimeter controleren wanneer er op elk draadje spanning komt en er even een labeltje aan hangen? En dan eerst eens kijken welke van die 3 bruine de echte massadraad is.

Wie heeft hem destijds geïnstalleerd?
 

hemi24

Forumguru
Zijn alle 3 echte massadraden:

Pin 3 voor pin 1 t/m 8
Pin 11 voor pin 10 (geschakelde 12V)
Pin 13 voor pin 9 (constante 12V)
 

Niels83

Forumguru
Ik hen de auto 2de hands met trekhaak gekocht. Dus ik weet dat niet.

Ik had voor de zekerheid maar foto's gemaakt voor ik het los haalde. De 3 bruine zitten alle drie op een punt dat massa zou moeten zijn. Ik heb aan de hand van de foto's een nieuw overzicht gemaakt. En het zit er weer op. Kan hem nu niet testen ivm een afspraak.
De schroeven van de stekker zaten muur vast, en draaide direct kapot, dat werd dus voorzichtig zagen. Ipv even snel voor de lunch werd het even snel voor de afspraak.

Alles werkte in principe alleen was het klepje afgebroken met storing als gevolg. Tijdje een verloop in gehad als klepje maar de caravan wordt nu 13 polig dus dat verloop wordt zinloos. Enige probleem dat ik soms heb is dat de knipperlicht in de auto aangeeft het niet te doen, maar buiten geen probleem geeft.

Ik ga dat schema van ecs is bekijken om te zien of dat hem is.
 

Niels83

Forumguru
Zijn alle 3 echte massadraden:

Pin 3 voor pin 1 t/m 8
Pin 11 voor pin 10 (geschakelde 12V)
Pin 13 voor pin 9 (constante 12V)


Mooi dat heb ik ook. Maakt het dan nog uit welke bruine op welke pin komt. Want daar heb ik niet naar gekeken eerlijk gezegd.
 

hemi24

Forumguru
Uit principe wil je de corresponderende pinnen bij elkaar houden, maar praktisch gezien komen de andere uiteinden van de afzonderlijke massadraden in uit onder dezelfde moer v.w.b. het massapunt aan de carrosserie...
Daarom is een systeem met elke draad een eigen kleur eigenlijk beter, dat kun je gemakkelijker uitelkaar houden.
Je zou nog kunnen kijken of er nog een codering (nummer) op de aders te vinden is, maar dat verwacht ik eerlijk gezegd niet.
De draden voor Pin 11 en 13 zouden in elk geval dezelfde draaddikte moeten hebben, omdat die hetzelfde zijn afgezekerd.

upload_2021-4-21_15-29-23.png
 
Bovenaan Onderaan