13 liter meer tanken dan tankinhoud. Wat nu?

Kampie

Lid
Beste forumleden,

ben in het bezit van een Fabia 1, 1.4MPi, bj 2003. Heb gisteren het volgende meegemaakt:
Heb getankt bij de Tango, en heb 58 liter getankt, terwijl er volgens het boekje maar 45 liter in kan :ahum:. Hoe heb ik getankt: zoals ik altijd tank, door laten lopen totdat de pomp 'tikt', en daarna nog een paar keer laten tikken en uiteindelijk geeindigd op 58 liter. Heb daarna de garage gebelt, maar zij zeggen dat er buiten die 45 liter nog 10 liter aan reservetank bij zit?! Nu tank ik vaak als het lampje al een tijdje brand, volgens de boordcomputer nog maar 10 km kan rijden, en dan gaat er 44 a 45 liter in. Dus dit heb ik nog nooit eerder meegemaakt.

Wat is hier aan de hand? De tank van mijn auto lek? De pomp van Tango wat mij belazert door meer te rekenen dan ik getankt heb? Heeft iemand dit ook al eens meegemaakt?

Alvast bedankt voor de deskundige antwoorden.

Gr Kampie
 

Noord26

Forumguru
Er zit een ontluchtingsnippel waardoor je heel wat meer kan tanken. Dan doen meer leden. Maar of dat zo maar 13 liter meer is weet ik niet. Er lopen andere topics over deze manier van tanken. Kijkt u eens via de zoekfunctie?
 

turboturbo

Forumguru
Ja, is al vaker hier en daar aan bod gekomen. Je hebt een expansie ruimte in je tank, die kun je ook vullen als het nippeltje in de tank opening word ingedrukt.
Als ik ergens zeer goedkoop kan tanken doe ik dit wel eens express. Of als je op vakantie bent, een range van tegen de 800~900 km op 1 tank :24:
 

Kampie

Lid
Ja, is al vaker hier en daar aan bod gekomen. Je hebt een expansie ruimte in je tank, die kun je ook vullen als het nippeltje in de tank opening word ingedrukt.
Als ik ergens zeer goedkoop kan tanken doe ik dit wel eens express.

Ok, dan zal dat wel de oorzaak geweest zijn. Vraag is nu of ik altijd 58 liter moet tanken voordat hij vol zit en/of de tank nu niet kapot is. Maar zal eens de zoekfunctie raadplegen. Maar dank tot zover.
 

Venom

Nieuw lid
Die expansieruimte zit er niet voor niets. Als je 58 liter in de tank gooit en het is buiten 35 graden dan hebben brandstof(gassen) onvoldoende expansieruimte en kan er druk komen te staan op de tank. Als je echter weet dat je een lange afstand gaat rijden (bijv. voor je vakantie oid) dan verbruik je meteen weer de nodige brandstof zodat er ook weer expansieruimte ontstaat en kan het dus ook geen problemen opleveren.
 

Kampie

Lid
Allen bedankt voor de antwoorden en adviezen. En dan te weten dat ik dat knopje niet eens bewust heb ingedrukt...sterker nog, heb echt geen flauw benul waar het moet zitten. Zal bij de volgende tankbeurt eens erop letten. Nu wel 320 km gereden en volgens de meter nog steeds een volle tank :super:
 
Bovenaan Onderaan