12v via contactsleutel?

staal

Actief lid
Hallo,

Ik merkte laatst dat er stroom op de 12v aansluiting (in de middenconsole) blijft staan ook als de sleutel uit het contact is. Kan dit gewijzigd worden?
 

EdK

Forumguru
Alles is aan te passen , alleen in deze niet per software als je dat bedoeld.
Zal een geschakelde draad moeten opzoeken en die een relais moeten laten schakelen die dan dus de 12V plusdraad onderbreekt van je 12V aansluiting.
 

Joske

Forumguru
heb je schrik voor een platte batterij? wat zit er op aangesloten, een adapter voor telefoon ofzo?
 

Ron_2

Senior Member
Kan aan de ene kant prettig zijn als er spanning op blijft staan, als je je telefoon op wilt laden b.v.
Aan de andere kant als je op vakantie gaat en je 220v/12v koelkast er op aangesloten hebt (kan bij de Yeti in de kofferbak), dan moet je deze bij elke wat langere stop even loskoppelen.
 

Cordoba

Forumguru
In plaats van een relais, zoals EdK aangeeft, kun je er ook voor kiezen om er een schakelaar tussen te zetten: dan kun je gemakkelijk de 12V onderbreken, maar als je wil dat ie erop blijft staan kan dat ook. (Wat het handigste is, ligt een beetje aan je gebruik en wat je precies wil).
 

staal

Actief lid
Ik heb er een electrisch apparaat op aangesloten staan maar geen zin (en bang dat ik het een keer vergeet) om iedere keer de stekker eruit te halen. Een schakelaar zou ook geen optie zijn, ik had gehoopt dat het via de software zou kunnen.
 

Frank

Forumguru
Er zijn "beveilings" kabeltjes die automatisch gaan uitschakelen als je batterijspanning te laag wordt.
 

Cordoba

Forumguru
@Frank: die 'beveiliging' zal waarschijnlijk te laat reageren, namelijk pas als het twijfelachtig wordt of je onder slechte omstandigheden nog kunt starten.

@staal dan is inderdaad alleen een extra relais zoals EdK aangeeft een optie, waarbij je dan nog kunt overwegen om het via een schakelaar toch mogelijk te maken om bij een geparkeerde auto toch de constante 12V te hebben. Dan heb je dus normaal via het relais de beveiliging die je wil, en in uitzonderingsgevallen kun je via de schakelaar die beveiliging omzeilen.
 
He heb ook een rapid bij mij ga de stroom na een bepaalde tijd uit zo dat je nooit zonder een lege accu blijf staan
 

Monteurtje

Forumguru
Mooiste is in de zekeringkast de kabel in een voorbereiding met geschakelde plus steken. Ik moet eerlijk zeggen dat ik de zekeringkast van de Rapid niet ken en niet weet of er een paar plekken voorbereid zijn. Heb nog geen trekhaak of iets dergelijks gemonteerd op een Rapid.
Dat moet je wel bij de garage laten doen. Denk dat een beetje doe-het-zelver geen gereedschap heeft om stekker eruit te drukken.
 
Dank je Joske ben nu al 6 maanden in het bezit van rapid daar voor 3 jaar een fabia weet jij waar ik me kan voorstellen
 
Ik moet dringend aan mijn snelheid beginnen werken dus:D
Heb dit ook al mogen aanhoren op mijn werk voor één of andere reden;)
 

staal

Actief lid
Ik heb mezelf met de stroomverbruiker 10 minuten opgesloten in de auto, maar hij bleef stroom krijgen, Rich rapid; wanneer gaat de stroom eraf?
 
Bovenaan Onderaan