12V -> USB achter middenconsole

Omdat de 12V aansluiting (of de USB adapter?) op de een of andere manier te weinig stroom levert, kunnen onze zoons niet tegelijkertijd hun iPad opladen. Met een reis naar Frankrijk in het vooruitzicht niet heel handig. Ik wil dus eigenlijk de 12V aansluiting vervangen door twee vaste USB aansluitingen. Dat vind ik sowieso fraaier dan een adapter erin.

Ik heb twee opties.

- Het hele plaatje inclusief de 12V socket vervangen door bijvoorbeeld deze set van AliExpress
https://nl.aliexpress.com/item/4001269750276.html

- Alleen de 12V socket vervangen door bijvoorbeeld deze van Conrad
https://www.conrad.nl/p/procar-6732...belasting-max-5-a-geschikt-voor-usb-a-1172665

De laatste is denk ik het makkelijkst (en sneller leverbaar).

Wie kan mij helpen en uitleggen waar ik rekening mee moet houden? Hoe krijg ik bijvoorbeeld de console open? En moet ik nog iets aan de stroomvoorziening veranderen?
 

Smeeuwis

Donateur
Klinkt nogal ingrijpend... Ik heb in mijn privé auto achterin één 12 Volt socket met daarin een adapter met dubbele USB-A aansluiting met een uitgangsstroom van max. 4.8 Ampère. 2.4 Ampère per USB aansluiting dus. Twee iPads worden daarmee ruim voldoende opgeladen. Zo'n plug kost je 15 euro en neem je mee naar andere auto's, en je hoeft niet te gaan verbouwen, solderen, kabels trekken of whatsoever...

Deze bijvoorbeeld: https://www.gsmpunt.nl/opladers/bas...IGlfXMUTtXsFX9lYY11be1Gj2BnaK4hoaAg30EALw_wcB

Een 12 Volt socket is meestal afgezekerd op 10 Ampère dus qua vermogen geen enkel probleem.
 

Tees

Donateur
Recent heeft er hier iemand een topic geplaatst over het inbouwen van 2x USB achterin de middenconsole, inclusief foto's e.d.. Helaas laat de zoekfunctie USB als zoekterm niet toe, dus ik kan m niet terugvinden. Meen me te herinneren dat het om een O3 ging :pieker:
 

JeSko

Forumguru
3 letterwoorden zijn te kort voor de zoekfunctie, enige creativiteit in het gebruik ervan is wel vereist, als je inbouwen intikt kom je er, uiteindelijk, ook wel.
 

JPs_OC2

Donateur
@Corny749 Het was inderdaad nogal een operatie maar werkt perfect en is geregeld in gebruik :jaja:

Qua OEM look oplossing zou een oplossing zoals je die bij AliExpress hebt gevonden heel mooi zijn.
Wel belangrijk om vooraf uit te vinden of de aansluiting aan de achterkant van die USB console overeen komt met de aansluiting van de originele Skoda console. Zou goed kunnen van wel en dan ben je zo klaar.
Maar als het niet zo is dan moet je de vaak meegeleverde kabel gebruiken en de 12 v bij de sigarettenaansteker vandaan halen. Dat is geen klusje voor ff tussendoor want dan moet (bij mijn O3 tenminste) de gehele middenconsole en alle aan- en inbouwdelen los.
Dan de levertijd.....dat duurt inderdaad een paar weken. Of je moet een leverancier vinden die vanuit een Europees land kan sturen.

De Conrad oplossing. Kan, maar ziet er gauw zo knutselig uit en het is altijd even kijken hoe je het aan kan sluiten. Dat wordt vaak pas duidelijker als je de originele console er uit hebt.

De console eruit halen > Kijk even bij deze leverancier bij AliExpress
https://nl.aliexpress.com/item/1005002977683011.html
Daar staan foto's bij van de het kunststof bekledingsdeel en daarop kan je zien waar de nokjes zitten die de boel in de middenconsole klemmen. Er staan trouwens ook foto's van de aansluiting van de usb hub, ook handig.

Lang verhaal > je kunt natuurlijk ook voor de quick fix oplossing gaan die @Smeeuwis noemt.
Kan je ruim voor de vakantie in huis hebben en wie weet bevalt dat zo goed dat je de andere oplossingen niet nodig hebt.;)
 

Smeeuwis

Donateur

Die set heb ik achterin mijn O3 zitten, besteld af-fabriek destijds maar uiteindelijk door de dealert gemonteerd vóór aflevering. Werkt perfect, ik laad regelmatig onderweg mijn laptop op. Voor telefoon of iPad niet nodig natuurlijk, dat kan in de USB.

@Corny749 de quickfix werkt bij mij al 2, 3 jaar prima. En dat voor 15 euri's en volgende dag in huis... Succes er mee!
 
Bovenaan Onderaan