12V en 48V storing, stop niet verder rijden!!!

mothergoose

Actief lid
Gisteren weer een nieuwe bijzonderheid aan de lijst met ellende toegevoegd.... Na 15min rijden kom ik op de eerste bestemming aan, ik laat de motor draaien en druk op de P stand voor de automaat omdat ik uit ga stappen. Deur open en ik loop om de auto, een maat van me stapt achter het stuur en wil weg rijden. Auto blijkt om te kunnen rijden opnieuw gestart te worden, druk op de start knop resulteert in een circus van meldingen.
- Storing 48V systeem (gele melding)
- Storing in veiligheidssystemen (gele melding)
- Storing in 12V systeem (rode melding)
De laatste melding wordt aangevuld met de melding dat ik niet meer verder mag rijden en me moet melden bij de garage voor onderzoek

Auto uit, contact uit, contact weer aan, circus begin van voor af aan..... Auto geparkeerd en maar laten staan, met de andere auto (exact dezelfde O4 van mijn maat) en dag vervolgd. Dealer gebeld, ze moeten de auto uitlezen, ik moet mobiliteitsservice inzetten.

Einde dag (auto heeft dan van 8u tot 15u stil gestaan) kom ik bij de auto, stap in en start. Geen melding, geen fouten, niks.... Ik ben gaan rijden en heb geen enkele melding gehad.

Iemand een idee wat hier aan de hand kan zijn geweest? Heb ik wat verkeerd gedaan met uitstappen met draaiende motor en DSG in P? Maandag maar naar de dealer om de auto uit te laten lezen, wie weet komt er wat uit
 

mothergoose

Actief lid
Ter info, ben door gebrek aan tijd en het feit dat ik geen enkele melding meer gehad heb niet naar de garage geweest voor uitlezen. Ik beschouw bovenstaande maar als een toevallig incident :cool:
 

Rob

Forumguru
Met de Leon PHEV had ik in oktober iets vergelijkbaars. Ik stond, met knipperlicht aan naar rechts, ellendig lang voor een stoplicht bij een spoorovergang te wachten en m'n zoontje moest iets uit z'n tas die in de kofferbak lag.

Ik stapte snel uit, kofferbak open en dicht en stap weer in... Auto helemaal van het padje af. Knipperlicht ging tekeer alsof ie bezeten was, allemaal storingsmeldingen. Heel raar.. Verderop even geparkeerd, herstart en niks meer aan de hand. Vond het een bijzondere ervaring :D
 
Hallo @mothergoose, mijn reactie is wat laat maar ik ben vrij nieuw hier en had je berichtje nog niet ontdekt. Mijn auto is sinds een aantal maanden een Octavia 1.5 tsi e-TEC uit 2021 (een import auto, maar hij rijdt wel sinds aug ‘21 in NL, dealer onderhouden ). Ca 54000 en er zit nog Bovag garantie op. Ik ben met dezelfde storingsmeldingen een ruime week geleden wel onderweg gestrand en kreeg de motor niet meer op gang. De 12V was leeg. Bergingsbedrijf kon de auto wel starten met de booster. Toch maar afgesleept naar de dealer want de berger vertrouwde het opladen niet. Daar na een paar dagen uitgelezen. Bleek een softwarematig probleem. Ik kreeg de vraag of ik de updatemeldingen wel doorvoer. Dat doe ik wel, als er meldingen op het scherm komen accepteer ik de updates trouw. Maar of dat door de vorige eigenaar ook is gedaan weet ik niet.
Het probleem betrof een update mbt de laadmodule gaf de dealer aan. Het moest van “2205” naar “2206” (weet iemand de datum van deze update en wat er mee wordt hersteld?). Deze update is overigens niet te vinden in het infotainment scherm. Het is iets voor de dealer of een (vag) specialist die deze updates kan uitlezen en doorvoeren, begreep ik. In ieder geval is het probleem voor nu opgelost. De accu zelf is wel ok gaf de dealer aan.
 

Rallye

Forumguru
Ligt dus niet aan jezelf - als de vorige eigenaar geen updates zou hebben doorgevoerd en jij wel steeds ja zegt, zou je nu gewoon up to date moeten zijn. Al had je juist deze update niet zelf kunnen doen.
 

mothergoose

Actief lid
@Karel10 IK heb er niets meer mee gedaan na de bewuste dag en ook nooit meer een issue mee gehad. De eerste beurt komt er met 3k km aan, dan mogen ze er naar kijken.
 
Bovenaan Onderaan