12V aansluiting - altijd spanning

Is het jullie ook al opgevallen dat op de Superb (combi) de spanning altijd op de 12v blijft aanstaan. Is vervelend want mijn Coyote hangt hier aan en deze blijft ofwel altijd aanstaan (functie dat hij zogezegd mee moet aan/afgaan met de spanning-motor maar dat doet hij dus niet) ofwel moet ik hem handmatig opzetten (en dan functie nemen dat hij na 5 min. stilstaan moet afspringen).

Wat als je bijvoorbeeld een frigobox hier hebt op aanhangen?

Zijn hier oplossingen voor?

Rallye

Forumguru
Dat is bij vrijwel alle Skoda's zo. En voor velen ook erg handig. Hoe vaak ik al niet de MP3-spelers van de kinderen heb opgeladen terwijl de auto geparkeerd stond.... ik zou niet anders willen. Overigens kennen de meeste koelkastjes voorzover ik weet een stand waarin ze de accu niet helemaal leegtrekken.

Mogelijke oplossing: je zou zelf een geschakelde draad kunnen trekken vanaf de zekeringkast.

Canon-Eye

Forumguru
Ik ben er ook blij mee. Wil ook nog wel eens de telefoon een uurtje aan de oplader laten liggen, of de tmotm aan laten staan (afgedekt, van buitenaf niet zichtbaar) zodat die bij het volgende vertrek niet eerst hoeft op te starten.

Is idd bij alle skoda 's zo en is superhandig, even naar de winkel en je telefoon laadt verder op tijdens het winkelen

Superbst

Senior Member
Is inderdaad zo bij Skoda (en alle VAG's?) in tegenstelling tot bvb. bij anderen als BMW, Ford, Nissan, ...

Ik kan begrijpen dat het voor sommigen handig is/lijkt, maar dan nog zou je naar mijn mening de keuze moeten hebben dmv een (softwarematige) schakelaar!

Want... als je dus nu niet oplet, trek je (volgens de dealer alleszins) je batterij leeg/kapot door je dashcammetje eens 2-3 dagen in te laten steken :banghead:

Zie ook mijn topic o.a. hierover :thumbsup:

Superbst

Senior Member
Anyway, als je Coyote 5V USB stroom ook voldoende vindt, kan je de USB-poort er net onder ook gebruiken.

De USB-poort (en bijbehorend stroomverbruik) schakelt namelijk WEL netjes uit, ongeveer 1 minuut nadat je het contact afzet.

Wel even de data contacten afplakken met een stukje tape, anders denkt de boordcomputer telkens dat je een USB stick inplugt en dat is niet zo handig...

gdisselkoen

Forumguru
@Superbst Ik heb het ook al een keer in een ander draadtje gepost op het forum hier, maar tegen het leegtrekken van de accu door een dashcam zijn zeer elegante oplossingen beschikbaar.

Ik heb zelf een dashcam van Blackvue in laten bouwen en zij hebben de Power Magic Pro. Deze komt tussen de accu en de dashcam en schakelt de stroom naar de dashcam uit zodra de spanning van de accu onder een vooraf ingestelde waarde komt. Ik denk dat deze Power Magic Pro ook geschikt is voor andere merken en dat er wellicht ook meer fabrikanten zijn die een dergelijke oplossing leveren.

Tijl

Actief lid
Is inderdaad zo bij Skoda (en alle VAG's?) in tegenstelling tot bvb. bij anderen als BMW, Ford, Nissan, ...

Mijn FORD S-max had 3 12V aansluitingen
1 naast de asbak die ging automatisch met het contact.
En 1 achteraan op de middenconsole en in de koffer deze deden het altijd.
Was wat mij betreft het ideale !

Superhandig, zeker ook voor picnic. Kan je nog fijn een uurtje wandelen en alles blijft mooi gekoeld worden in de frigobox op 24v.

Ik geef wel toe dat ik op 4 jaar tijd twee keer de vab heb moeten laten langskomen omdat die frigobox perongeluk de batterij had leeggetrokken over het weekend.

Op letten dus, of een tussenstukje kopen.

Bovenaan Onderaan