12 volt stekkerdoos in kofferbak

Bosi

Lid
Hoi,

Ik heb een skoda fabia combi 1.4 TDI 2005 en mis eigenlijk de 12 volt stekkerdoos in de kofferbak. Mijn vorige auto (Kia Rio HB RS mark 1) had dit wel en het was verdomde handig voor de koelbox die meegaat op vakantie.

Nu zag ik in het instructie boekje dat deze aansluitng in bijvoorbeeld de elegance uitvoering wel is voorzien. Een blik op het zekering paneel leert dat er wel een zekering geplaats kan worden op de lokatie die voorzien is voor deze voorziening. Nu is de vraag, ligt de kabel al (afgedopt) in de kofferbak achter het paneel, maar is deze alleen niet aangesloten.
Is dit zo dan is het dus alleen zaak om een after market stekkerdoos aan te schaffen en deze in het zijpaneel van de koffer ruimte te plaatsen en aan te sluiten op de juiste (afgedopte) bedrading en natuurlijk een zekering te plaatsen.

Wie kan mij zeggen of bovenstaande zo is?
 
Volgens mij hebben ze verschillende kabelbomen die uitvoeringspecifiek zijn. Daarom zijn sommige zaken ook niet als optie te kiezen bij een bepaalde uitvoering, simpelweg omdat de voorbereidingen er voor er niet zijn.

Maar je kan natuurlijk de mazzel hebben dat dit voor de kofferbak plug niet geldt.. ;)
 

Monteurtje

Forumguru
Nee er zit geen losse stekker achter de bekleding. Kabel naar voren en een massa ergens op het metaal schroeven en je bent klaar.
 

joergarms

Senior Member
De zekeringkast is gelijk, los van welke uitvoering. Maar de kabelboom achter de zekeringkast kan wel verschillen. Daarom zou ik een goede kabel naar achteren trekken, en daar gewoon zo dicht mogelijk bij de accu een zweefzekering tussen plaatsen. Wil je de aansluiting via het contact geschakeld hebben, dan even een relaitje plaatsen die je via het contact schakelt. Dan weet je zeker dat je de accu niet leegtrekt.
Afhankelijk van het vermogen dat je nodig hebt in de kofferruimte, kun je ook een aftakking vanuit de stekkerdoos bij de trekhaak maken, daar zit als het goed is ook een constante + in. Maar dat weet ik niet helemaal zeker.
Succes ermee.
 

ronald_j

Actief lid
Ik heb voor mijn versterker zo een kabel getrokken. Dat is niet zo moeilijk als het lijkt.
Boven de Accu zit een verdeelpunt. Hier kun je zo een extra kabel bijzetten. Wel altijd een zekering toevoegen!
Aan de bijrijderskant zit pal onder het voorraam een klein gaatje in het chassis.
Als je daar de draad doorsteekt, komt hij achter het handschoenenkastje uit.
Het handschoenenkastje is makkelijk te verwijderen door 5 schroeven los te draaien. Daarna kun je de draad makkelijk doortrekken. Vervolgens de draad onder de kunststof afwerking langs de deurgaten trekken.
De 0 kun je bij de slotplaat van de kofferbak pakken.
Het kunststof deel bij de kofferbak trek je makkelijk los. Daarna de boot los draaien, ringetje eronder, en weer vast. Dit zijn wel een soort van torx schroeven. Misschien wil de dealer dit wel even voor je doen.
Als dat klaar is heb je een veel betere voeding dan die ielige draadjes uit de Elegance kabelboom.
 

Bosi

Lid
Het aftakken van de constante voeding van de 13 polige aanhangerstekker is een goed idee, heb dit weekend even de juiste kabel opgezocht maar loop tegen het volgende probleem aan: de kabel (kleur rood, 1,5 mm) is niet zoals de rest van de aanhanger stekker met de orginele kabelboomstekkers/verlopen aangesloten maar loopt naar voren inde auto bekleding in, echter staat er (zelfs met de auto op contact) geen spanning op. Ik kan deze constante voeding door de auto terug vervolgen tot de ruimte bij de bestuurderdeur. Daarna verdwijnt hij ergens het dashboard in. In de moter ruimte kan ik geen "losse"kabel meer terug vinden en op de accu ook niet. Op het aansluitschema van de aanhanger stekker staat dat de constante voeding op 35A moet zijn afgezekerd, maar ik kan geen losse zwevende zekering ondekken en op de standaard zekering houder (zowel in de auto als op de accu), is op de plaats "trekhaak" geen zekering voorzien (kan ook niet geplaatst worden).
Heeft iemand een idee, zonder dat ik het hele dashboard los moet slopen?
 

ronald_j

Actief lid
Heeft iemand een idee, zonder dat ik het hele dashboard los moet slopen?

Probeer eens met een zaklampje door de zekeringkast te kijken of je de kabel daar nog ziet.
Ik kan me goed voorstellen dat ze deze kabel van de hoofdvoeding afgetapt hebben met een kabelzekering eraan. In dat geval heb je pech en moet je het dashboard openmaken.

Het kan ook dat ze een ongebruikte groep op de zekeringkast ingezet hebben. Probeer eens alle zekeringen te testen.
 

Bosi

Lid
12 volt steckkerdoos vanaf continu van de trekhaak

is dat niet de draad voor de mistlamp van aanhanger/caravan?
Nee, helaas, alle standaard verlichting, dus ook mistlamp en achteruit rijlicht worden via een standaard kabelboom die met de trekhaak is meegeleverd direct verbonden met de connectors van de verlichting van de auto. Staandaard zijn deze kabel diameters maar 0,75 mm. Voor de constante voeding zijn bij een 13 polige stekker 2 mogelijkheden: Rood (1,5 mm) direct van de accu 35 A, en geel (1,5 mm) schakeld via het contact 25A.
De gele is afgedopt en de rode loopt door de auto naar voren en is duidelijk achteraf aangebrracht (ander soort isolatie tape)

Maar toch bedankt voor het meedenken.
 

andrehj

Forumguru
De kabel (kleur rood, 1,5 mm) is niet zoals de rest van de aanhanger stekker met de orginele kabelboomstekkers/verlopen aangesloten maar loopt naar voren inde auto bekleding in, echter staat er (zelfs met de auto op contact) geen spanning op. Op het aansluitschema van de aanhanger stekker staat dat de constante voeding op 35A moet zijn afgezekerd, maar ik kan geen losse zwevende zekering ondekken en op de standaard zekering houder (zowel in de auto als op de accu), is op de plaats "trekhaak" geen zekering voorzien (kan ook niet geplaatst worden).

Deze kabel hoort veel dikker te zijn dan 1.5 mm2. Het minimale is 2.5, maar op de lange afstanden door de auto heen zou ik em nog dikker, denk aan 4 mm2, maken. Je wilt echt geen 35A jagen door een 1.5mm2 kabeltje, dan heb je gelijk een extra verwarmingslijn in je auto....:1884:
 

Bosi

Lid
[MODERATORBREAK]Niet onnodig quoten aub[/MODERATORBREAK]
Je hebt natuurlijk helemaal gelijk de kabel is inderdaad 2,5 mm en niet 1,5 mm. Heb de kabel inmiddels weten te volgen tot in het dashboard, helaas gaat hij voorbij de zekeringkast/houder verder naar binnen.
Zal van het weekend eens de radio (is gewoon eentje van kenwood) eens uit het dashbouard trekken om te zien of ik er van daaruit bijkan
 

Bosi

Lid
Hoi, Voor zover ik het nu kan zien ligt de draad voor de constante voeding inderdaad net achter het zekering paneel en zit er een extra (los) relais tussen welke defect is. Heeft iemand een tip of handleiding hoe ik achter het zekering paneel (zijkant dashboard in bestuurderzijde) kom of het zekering paneel naar voren kan halen, zonder het hele dashboard te moeten slopen en zonder de boel te beschadigen. Heb gekeken hoe ik er het makelijks bijkom, maar ben er inmiddels achter dat de skoda wat degelijker inelkaar zit als de gemiddelde japanner of koreaan.
 

Ronnie

Forumguru
Je moet voor demontage de Torx schroef midden boven, en linksonder het zekeringspaneel losschroeven, dan kun je het paneel naar buiten trekken.
 
Bovenaan Onderaan