12 volt skoda fabia combi 2004

geerencor

Nieuw lid
Hallo mede Skoda gebruikers

ik heb een Skoda fabia combi uit 2004
ik heb er gister een trekhaak onder gezet, zonder problemen.
nu heb ik een 7 polige stekkerdoos met de bijbehorende stekkers er aan, die heb ik tussen mijn achterlichten gedaan.
ik hou nu 1 rode draad over, en die moet met een zekering er tussen van 25 amp naar de rechtstreekse 12 volt aansluiting.
mijn vraag is:
kan ik ergens achter in mijn auto een draad vinden die dat heeft, of moet ik echt naar de accu toe?
en heeft iemand misschien een electriche schema voor mij om te kijken hoe en waar ik hem op kan aansluiten.
Dit alles is omdat ik achteruitrij sensor`s heb, en mijn achteruitrij lichten gaan dan uit, als het goed is aangesloten

P.S
ik heb geen sigaretten aansteker achter.

M.V. groet
Cor de Heer

Cordoba

Forumguru
Volgens mij hoef je niet naar de accu, maar kun je naar de zekeringkast in je dashboard (dat scheelt een doorvoer door het schutbord). Ik heb begrepen dat er vanaf de accu rechtstreeks een zware kabel naar de zekeringkast gaat, op die kabel kun je dus aansluiten, en dan kun je de 25A zekering ook op een vrije positie in de zekeringkast maken. (ik dacht dat er zelfs voor de trekhaak een zekeringpositie gereserveerd is, maar dat weet ik niet zeker). Er zijn in elk geval zekeringposities die bedoeld zijn voor zaken waar de fabrikant geen rekening mee heeft gehouden (dus bij iedere auto waar die positie in gebruik is, kan ie voor iets anders dienen)

geerencor

Nieuw lid
Hallo Cordoba
ik heb idd een lege plek waar de trekhaak zekering in kan, maar er zitten geen voorberijdingen in.
geen metalen pennetjes waar de zekering in moet.
ik heb bij de dealer gevraagd, maar die hebben ze niet, alleen icm stekkerdoos.
ik hoopte dat er ergens achter in mijn auto een 12 volt draad zou zitten, maar dat weet ik dus niet.
mvg Cor

Cordoba

Forumguru
Ik weet wat je bedoelt Cor. Ik had bij het aansluiten van mijn mistlampen hetzelfde probleem, ook automaterialenzaken zeggen dat ze het niet hebben. Je kunt ze via internet ook bestellen bij de webshop van Rick Donkers.

Hier een voorbeeld: 30-799 - Rick Donkers Auto Electrics
maar je moet zijn website maar eens doorspitten, dan kom je beslist zaken tegen die je kunt gebruiken, maar ergens anders vrijwel niet te vinden zijn. Hij heeft overigens ook zekeringhouders in zijn assortiment die je gewoon tussen de draad kunt zetten, en waar een gewone steekzekering in hoort, net als in je zekering kast.

Ander voorbeeld: http://www.rdae.nl/ongeisoleerde-kont-/3-8270/product_info.php/cPath/85/products_id/964

Binnenstekkers ISO connector: http://www.rdae.nl/multistekkers/radio-iso-connectors/index.php/cPath/47_70

geerencor

Nieuw lid
Hallo Cordoba

Bedankt voor je reacktie

Ik heb inmiddels begrepen wat te doen,
de rode draad is er alleen maar voor als je er een caravan achter doet om bv de koelkast aan te laten( Continu stroom.
Het andere wat er moet gebeuren is het inlezen van de computer van je auto, bij de garage of met een programma met obd stekker.
De auto moet weten dat er een trekhaak achter is gekomen, daardoor weet de auto via de stopkontackt cq stekker dat er als je hem aansluit( aanhanger) dat de achteruitrijlampen, mistlamp, achteruitrijsensoren en cruse control anders bediend moet worden, en dat doe je via de obd stekker met een programma, waarvan ik nu ff de naam niet meer weet.
Nogmaals hartelijk dank voor je hulp.

M.V. Groet
Cor de Heer
IJmuiden

Eeeh, inleren van een tekhaak op een F1 ? Zo ver ik weet, echt niet. Wel voor een F2. Heb laatst ook zelf trekhaak gemonteerd (wel met 13p jaeger) en gezocht naar mogelijkheden om pdc uit te laten schakelen bij aangekoppelde aanhanger. Niet te vinden. Mocht je wel iets hebben gevonden, dan hoor ik het graag.

geerencor

Nieuw lid
Als je in je zekering kast kijkt, op het plaatje staat een afbeelding van een trekhaak, daar zitten helaas geen metalen plaatjes in en kan je dus ook geen zekering in doen, of ergenst dit kopen. Nu kan je rechtstreeks de rode draad van je stekkerdoos aansluiten op de accu.
daarna moet je hem laten inleren, heb ik gedaan en alles werkt nu na behoren.
kosten wel ff voor 2 minuten werk bij de dealer 50 eurie`s.
p.s ik heb geen 13p maar de andere (gewone met 6 dacht ik pins)

gr Cor

Cordoba

Forumguru
Andere (oudere standaard) is 7-pins.

Wat de zekeringkast betreft: je moet dus aan de achterkant van de zekeringkast die metalen plaatjes er in zetten en aansluiten (vandaar ook de link naar de site van Rick Donkers, omdat dergelijk materiaal moeilijk te vinden is).

Als alles naar behoren werkt, is het in elk geval opgelost.:xyxthumbs:

Bosi

Lid
Hoi,
Ik had het zelfde probleem, ik heb gewoon de rode draad door de deur dorpels tot achter het zekering paneel gebracht (ging vrij eenvoudig) en via de bestaande kabelboom (met tyraps vast gemaakt aan de kabelboom) door gevoerd naar de moterruimte (klein beetje afwasmiddel doet wonderen om de draad door het rubber manget te krijgen) en via de kabelboom tot onder de accubak, via daar de rode kabel wederom aan bestaande kabelboom vast gemaakt tot het bovenste vak van de accubak gebracht (daar zitten een aantal zekeringstrips (hoog vermogen) en een aantal steekzekeringen) daar de rode kabel op een vrije positie met een steekzekering geplaatst. Dit (bovenste) accu vak wordt via een dikke kabel direct gevoed van de accu.
Ik vond dit makkelijker en veiliger dan een zekeringhouder bijplaatsen in het zekering vak in de auto, alle hoog vermogen verbruikers zitten namelijk in het acuvak.

Tsja, zelf houd ik er niet (en vind het onzin) om 7*24 een constante vanaf de accu buiten je auto te brengen. Ik denk dan niet alleen aan sneeuw e.d. maar ook mensen die vaak wat mindere bedoelingen hebben... Zelf heb ik de constante en geschakelde naar de 12v aansluiting in de kofferbak gebracht en er een 12v stekker aan gemonteerd. Kan ik kiezen welke ik wanneer aan wil zetten voor de koelbox...

Bosi

Lid
Zoals ik het begrepen heb, is er hier sprake van of een 13 polige jager (13 dunne pinnetjes en bajonet sluiting) of een 13 polige West-Con stekker (7 dikke pinnen en 6 dunne), met de bijbehorende (orginele) kabelboom. Aan deze kabelboom zit altijd een zwarte 0.75 mm draad voor de geschakelde voeding en een rode 1.5mm draad voor de constante voeding, voor aansluitng rechtstreeks (via min. 25A zekering) aan de accu. Het voordeel van de permanente directe spanning is dat je altijd stroom hebt op je koelkast/box, ook als de auto stilstaat en dat je minder snel de bekabeling overbelast mede door te dunne kabels. Ik heb wel een accu beschermer tussen de koelbox en de aansluitng zitten die de stroom onderbreekt als de spanning van de auto accu onder start niveau komt (kost ca €12,- bij de campingmaterialen zaak)

Bovenaan Onderaan