12.500 km met de SC2 1.6TDI ABL

Zo de eerste 12.500 km zitten erop, om maar met de deur in huis te vallen ik heb nog geen dag spijt gehad! De wagen rijdt heerlijk en voldoet aan aan de verwachtingen. Kritische noten zijn er uiteraard wel, euh nee geen opkrullend matje :grin: maar meer van motorische aard.

Techniek
Er is inmiddels al bijna 10 liter aan vloeibaar goud bijgegooid om de smering op peil te houden... Dat is toch wel erg veel, vindt overigens ook de dealer, doordat de motor kurkdroog is aan alle kanten volgt er binnenkort een nader onderzoek (ben wel benieuwd of meer dit euvel hebben?).
Qua vermogen is het zoals bekent geen sprinter maar eenmaal op kruissnelheid komt hij in met name de vierde versnelling leuk mee.

Interieur
Echo o o o wat een ruimte en comfort! De navi doet goed zijn werk, zetels zitten heerlijk en de standaard audio is zeer behoorlijk.
Wel had ik graag de stoelen nog wat lager kunnen zetten puur omdat ik dat prettig vind rijden.

Ik ben ook nog erg content met de 18 inch luxon graphite velgen, de auto oogt daardoor mooi robuust. Ik heb inmiddels een setje zwart staal bij skoda besteld voor de winter en laat dan de auto waarschijnlijk ook verlagen met een setje Eibach (30mm) het standaard sportonderstel is me nog net te hoog.

Voor zover een korte review ik meld me weer als er bijzonderheden zijn!

Grt. Bob

Fabia

† In Memoriam
Leuk om te lezen dat je zo tevreden bent met je SC2. Wel vreemd van je olie zeg, lijkt me toch niet oke.

@fabia olie is ook een vreemd verhaal al hoor ik links en rechts wel meer van deze geluiden Vag auto's met deze motor...
Wat leuk is om te zien is dat de SC2 ook een nekkendraaier is, ik bemerk wanneer de auto voor de deur geparkeerd staat veel mannelijke wandelaars ff stoppen kijken en weer doorlopen...
Volg de skoda rijder!

Kleine update: vandaag bleek de portier rechts achter niet op slot gaan! Ik weet zeker dat ik dit al ergens op het forum heb gelezen kan het alleen niet vinden ( wie weet waar..) omdat het extreme olie verbruik ook niet afneemt kon ik hem gelijk laten staan. Martin Schilder Heemstede lost dit weer adequaat op, compliment!

hemi24

Forumguru
10 liter op 12.500 km?!? Ik zit qua kilometers met deze motor op bijna het 10-voudige en ben nog altijd met de eerste liter bezig..!

Ik weet niet waar het blijft, maar ookal gaat het door de uitlaat, dan had je allang een melding van een verstopt roetfilter moeten hebben!
Zit er überhaupt wel een stop in het carter???

De grap is dat de wagen kurkdroog is aan de onderkant, hij moet het er haast wel weer uitspugen via de uitlaat. Pluimen doet hij echter ook niet, althans niet zichtbaar, er zit geen roetaanslag op de achterzijde oid vreemd vreemd vreemd. Vandaag is de olieteller op 12 liter gezet!?

hemi24

Forumguru
Retour PON zou ik zeggen, en pas terugnemen als er een andere motor in is gezet: dit kan echt niet!!!

Als het daadwerkelijk door de uitlaat gaat, ook meteen alle katalysatoren in het uitlaatsysteem laten vervangen (en de EGR klep laten reinigen)..!

Ik begreep ook dat er een soort spoed melding naar PON is gegaan, en dat zij met een oplossing moeten komen. Ik vertrouw erop dat het goed komt, ik ken de heren van Martin Schilder inmiddels vrij goed en heb niet het idee dat dit nu niet serieus wordt behandeld...

Miez1

Forumguru
Hi Bob,

Mooi dat de auto zo goed bevalt, ik ervaar behoudens de olie, hetzelfde. Top ruimte, top uitstraling en de 1.6 is een prima reisgenoot. Ik zal mijn pijlstok er ook is uittrekken, heb inmiddels ook al meer dan 3000 op de klok staan. Mijn dealer heeft wel gezegd dat je je tot 2500 kilometer ' rustig aan' moet doen met de belasting van de motor want anders 'gaat hij olie zuipen'. Ik ga er vanuit dat dit bij jou netjes is verlopen maar het schijnt een bekend euvel te zijn binnen de VAG-groep.

Succes en keep us posted !

Grtz.

Miez

hemi24

Forumguru
Met de komst van de Common Rail motoren is het olieverbruik juist geen bekend euvel meer. De "oude" pompverstuiver lustte echter wel een litertje (soms meer) op de 10k...

Update: het schijnt goed mis te zijn met de motor, met een camera zijn ze in de motor geweest en oa. de derde cilinder schijnt niet in orde te zijn. Maandag gaat de kop ervan en gaan ze verder met storing zoeken, ik ben zeer benieuwd... De verwachting is dat hij op z'n vroegst midden volgende week klaar is maar dat kon nog wel eens langer duren. Dusz!

Voorlopig rijdt ik prima in de huur Passat 1.8Tsi dsg... Keep u posted!

Bob

joergarms

Senior Member
Ik blijf de SC op dit moment de mooiste Skoda vinden, en zeker bepaalde uitvoeringen ;)
Maar jouw olieverbruik is beangstigend, lijkt wel een tweetakt. Fijn dat er inmiddels serieuze stappen zijn ondernomen, en dat je niet van het kasje naar de muur gestuurd wordt.
Denk wel dat als de 3e cilinder zo zwaar beschadigd is, dat je er een andere motor, of in ieder geval onderblok in gaat krijgen.
Hou ons op de hoogte, succes!!

@Miez1 Hij staat nog steeds bij de garage... gisteren ben ik gebeld voor een update vanuit Martin Schilder er zaten oa. olie sporen bij de cilinder en klepstoters en dat schijnt niet te horen :eek:oo:... Vandaag gaan ze de motor weer opbouwen (gstermiddag is uit Tjechie nog een nieuwe inlaatklep gekomen) hopelijk vanavond weer rijden. Ik heb het idee dat ze niet hebben kunnen achterhalen hoe de lekkage is ontstaan en ze de motor "volledig" reviseren. Ik ben benieuwd naar de waslijst aan onderdelen...

Keep U informed!

Bob

Miez1

Forumguru
Hi Bob,

Gemengde gevoelens of niet? Oorzaak is niet echt aanwijsbaar maak ik hier uit op? Heb je tijdens het rijden nog afwijkingen gemerkt toen hij nog zoveel olie verbruikte of niet?

Ik hoop dat het bevredigend voor je wordt opgelost.

Take care!

Miez

Geen gemende gevoelens, ik vertrouw dat het netjes wordt opgelost. Het gebeurt wel vaker als ze de storing niet kunnen achterhalen dat ze complete onderdelen vervangen dus daar schrik ik niet van. Tijdens het rijden merkte ik niks maar als het vanaf dag 1 niet in orde was, weet je natuurlijk niet beter... het kan dus goed mogelijk zijn dat ik straks een auto rijd met een ander karakter zoef zoef!

Falcon

Donateur
Bedankt voor je verhaal SuperBob... goed opgepakt door de dealer. Dit is trouwens de zoveelste keer een goed verhaal te lezen over Martin Schilder in Heemstede.

911gt2

Actief lid
De pompverstuiver in mijn huidige octi heeft nog geen litertje op hoor (tenminste niet dat ik weet).
Hoe rijdt dat 18" op het GL onderstel? Ik las regelamtig dat het te veel stuiterde... Maar jij wil nog eens gaan verlagen?

Maandag kan ik mijn auto weer ophalen, het weer in elkaar zetten van de motor vergt nogal wat precisie en dus tijd...
Het onderstel stuitert zeker niet in combinatie met de 18 inch, ik vind het zelfs prettig als hij stevig is afgeveerd. De eibach veren zullen niet veel aan dat al stevige karakter veranderen, (dat was bij mijn vorige drie ook eibach verlaagde auto's ook niet het geval, 30mm icm standaard dempers is een prima combi).

Patient is weer thuis en genezen verklaard! Vanochtend heb ik eindelijk mijn wagen weer kunnen ophalen, aangekomen werd ik netjes ontvangen met een kop koffie en heeft de werkplaatschef mij uitgebreid de belopen stappen tot de oplossing toegelicht. Wat ik hierbij erg waardeer is dat hij me inzage heeft gegeven in emailverkeer (dealer<->Pon<->fabriek), foto's (mbv camera in de motor) tot de doos met (alle) onderdelen die zijn vervangen. Hij gaf aan dat ze nog nooit zo ver een motor hadden hoeven demonteren (ook Pon had dit bij de 1.6TDI geleverd voor Skoda nog niet meegemaakt) Er moest zelfs speciaal gereedschap worden aangevoerd van andere vestigingen...(heb ik even geluk :winkie:)
Oorzaak lag uiteindelijk (hoogst waarschijnlijk) bij een verkeerd geperst klephoedje (enkel een braampje is al funest) In de derde cilinder hebben ze overmatige oliesporen gevonden en zaten er bij de demontage verse oiliedruppels op één van 4 de klepstoter.

Ach we gaan het meemaken of het olieverbruik nu tot het verleden hoort, het blijft tenslotte mechaniek...

Ik rijd in ieder geval weer heerlijk rond in mijn prachtige SC2!

Grt. Bob

ps. omdat ik zo van een schone auto houd, heb ik nog een strippenkaart van een wasstraat ontvangen. Chapeau Martin Schilder Heemstede

Bovenaan Onderaan