1 zachte winterband...

mister9

Actief lid
Hallo,


Ik wil zojuist mijn winterbanden onder de auto zetten. Die liggen bij mij gewoon op velg op de plank.


Maar ik merkte dat 1 band heel zacht is, terwijl de rest prima is. Ik heb 'm dus weer opgepompt. Vervolgens heb ik alle 4 de winterbanden onder de auto gezet.


Denken jullie dat deze band lek is? Heb ook wel eens gehoord dat een band soms leegloopt als die lang stil ligt. En dan zou er niks aan de hand zijn...


We gaan dit weekend op wintersport. Reden dat ik 'm onder de auto gezet heb, is dat ik dacht dat ALS die lek is, die dan sneller zou leeglopen ivm de druk van het gewicht.


Ik hoor niks sissen ofzo.


Bedankt!
 

Antera

Donateur
als hij leger is dan de rest zal hij vermoedelijk ergens lekken. Vaak is dit het ventiel wat problemen oplevert van het lange liggen. In de gaten houden zodra deze weer leger is na laten kijken
 

mister9

Actief lid
Ik heb 'm nu opgepompt. Stel de band is morgenochtend nog goed. Kan ik er dan gewoon mee gaan rijden, of is dit een groot risico?
Of duurt het langer dan een nacht voordat ik merk dat de band leeg is?
 

Fabia

† In Memoriam
Ik ben bang dat dat een beetje koffiedik kijken is, zeker op een afstand. Ik zou zeggen als je het niet vertrouwd ga dan ff langs een bandenman en laat die er naar kijken.
 

van_der_P

Senior Member
Je kunt de band ook op pompen tot de maximale druk en hem dan in een grote bak water dompelen (of misschien in het bad) dan zie je of er belletjes ontsnappen. Dan weet je dat die lek is, of juist niet.
En je hebt in een keer zekerheid.
 

Cordoba

Forumguru
Zoals van_der_P al aangeeft: in een bak water, dat doen ook bandenbedrijven om een lek op te sporen. Overigens is de kans dat je merkt dat ie lek is als ie onder de auto zit kleiner: je kunt 'm toevallig net op het lek parkeren (dus met het lek op straat), waardoor ie net iets minder kan lekken. Verschil in druk door het gewicht van de auto is minimaal, dus dat effect kun je verwaarlozen.
 

mister9

Actief lid
Probleem is, ik heb niet zo'n grote bak (ook geen vijver, en ook geen bad). Kan ik ook gewoon ff naar bv profile rijden en hun die band ff laten checken?
 

Cordoba

Forumguru
Yep, ik heb het zelf ook gehad anderhalf jaar terug, bleek een ventiel dat lekte, en dat was in de waterbak duidelijk zichtbaar (velg+band worden ook onder water gedrukt, als ie blijft drijven, kan het lek net boven water zitten). In mijn geval kwestie van ander ventiel erin en opnieuw balanceren, en klaar.
 

deusjevo

Forumguru
Probleem is, ik heb niet zo'n grote bak (ook geen vijver, en ook geen bad). Kan ik ook gewoon ff naar bv profile rijden en hun die band ff laten checken?

Je kan ook bij de Gamma een 65 liter cementkuip scoren, kost een euro of 6 en daar past zo'n Fabia wiel wel in denk ik.
Daarna kun je de kuip recyclen tot een plantjenbak in de tuin. :baby012:
 

wanderer

Senior Member
bij een goede bandenboer hebben ze wel zo'n bak, maar ja dat kost dan wellicht wel 10€, en dat kan veel geld zijn als je krenterig bent en voor tig 1000€ naar de wintersport moet...
oh ja je kunt ook een weiland zoeken waar een oude badkuip gevuld met water staat.....wel uitkijken voor de stier...
 

Ron_2

Senior Member
Ventiel kun je zelf controleren, beetje speeksel op je vinger en een blaasje leggen op het ventiel, dus op het gedeelte waar normaal het dopje op zit, wordt het blaasje speeksel bol dan lekt het ventiel.
 

reeseend

Forumguru
Ik heb denk ik hetzelfde. Vanmiddag eens de druk controleren.
Mocht dit weer lager zijn dan toch maar langs de bandenboer.
 

CharlesTucker

Forumguru
Verbazingwekkend hoe langzaam zo'n band dan leegloopt. Ik had iets vergelijkbaars met m'n zomerbanden. Alarm van het bandenspanningscontrolesysteem, toen de band opgepompt, een week later gecontroleerd, geen probleem, 3 weken later nogmaals gecontroleerd, toen was ie in 4 weken 0.2bar kwijtgeraakt. Bij het wisselen naar de winterbanden zag ik dat er toch wel een hele flinke spijker in zat. Anyway, binnenkort (ruim voor het einde van de winter) ook maar even naar de profile dus :).
 

Ron_2

Senior Member
Laat je nooit in de verleiding brengen zo'n schroef of spijker er even uit te trekken, dan sta je meteen leeg.
Beter dat ze hem er bij Profile uithalen als het wiel toch al onder de auto uit is.:)
 

Bakkertje

Forumguru
En controleer nadat je bij profile bent geweest de spanning nog even.. Het is sowieso goed om te regelmatig te controleren en zeker als je op reis gaat.
Bij mij was er 1 band op 2,2 bar gevuld, de rest op 2,4. Ik heb me laten vertellen dat bij winterbanden 0,2 bar meer druk beter is. In mijn geval moest het dus 2,6 voor en 2,8 achter zijn als ik me niet vergis.
 

reeseend

Forumguru
Vorige week nogmaals een melding van het bandenspannings Controle systeem gekregen. Dus ik toch maar langs Skoda Center Utrecht gereden.
Kom ik daar op de bonnefooi langs of ze tijd hebben om naar het linkervoorwiel te kijken. Servicemedewerker zegt ja hoor meneer natuurlijk.
Ik al blij, half uurtje later auto al klaar. Ventiel had een klein scheurtje dus vervangen.
Als klapper op de vuurpijl wordt dit gefixd onder kopje SERVICE. Nul komma noppes af te rekenen. Ik geef dus hierbij Skoda Center Utrecht de warme douche voor de snelle hulp en afhandeling :xyxthumbs:
 
Bovenaan Onderaan