1 jaar verder, steenputjes

guillaupa

Senior Member
Hallo allemaal,

Ik heb sinds enkele dagen mijn auto een jaar.
Vandaag de auto volledig gewassen en geclayed. Jammergenoeg geen tijd meer om te waxen.

Als je zo dicht bij de auto bent dan zie je alle minpunten ... :wavecry::mad:
Nu is mijn vraag, kan er iets gedaan worden als de putjes op de foto door steentjes?

Ik hoor het graag.

Groeten ;) image.jpeg image.jpeg
 

Altos

Banned
Deze zijn op te vullen en daarna te wetsanden maar dat vergt veel durf en oefening.
Spotrepair of compleet opnieuw spuiten kan ook.
Wat ik sowieso wil afraden is met het kwastje van de lakstift zelf aankwasten, dan is een steenslagpuntje minder opvallend.
 

Kogamyata

Senior Member
@Altos. Wat is dat, Spotrepair en Wetsanden? Ook ik heb last van die putjes, maar ja 5 jaar oud en 172000 km? Toch meen ik dat Skoda Fabia daar gevoeliger voor is dan bv. Mazda en Toyota. Is de lak soms zachter?
 

Michelv.

Forumguru
De lakken van VAG zijn over het algemeen juist hard, dat is misschien het verschil.

Wetsanden; het ouderwetse waterproof schuren:D

Spotrepair; waarbij er maar een klein gedeelte van een vlak(bv deur of klep) wordt gespoten, als ze het heel kundig doen is het "bijna" niet terug te vinden en is dus een stuk goedkoper dan het gehele deel te laten spuiten.
 

Michelv.

Forumguru
Sorry, niet volledig geweest. Eerst steenslag plekje kaal schuren, dan de primer of gelijk de verf met een sateprikker(dus niet met kwastje) aanbrengen, het putje steeds met een klein beetje opvullen(vullen/drogen vullen/drogen enz) totdat het iets boven de rest uitsteekt, en dan komt het linke, nu het bijgevulde plekje afschuren met het waterproof schuurpapier totdat het geheel vlak wordt en dan als laatste stap polijsten/poetsen.
 

s-line

Forumguru
Spotrepair van steenslag kan je gerust vergeten dat wordt er eigenlijk niet mooier op. En valt ook niet mee op een motorkap.
Je kan ze beter netjes aan tippen en als het heel erg wordt of is, je kap laten spuiten.
En zolang je je auto gebruikt heb je last van steenslag hoor geen ontkomen aan.
 

guillaupa

Senior Member
Is er iemand die dit al gedaan heeft?
Zou er iemand een idee hebben van de kostprijs? Dat hangt natuurlijk ook af van de oppervlakte ...
Het is inderdaad wel opmerkelijk na 1 jaar 18000km dat er al zoveel plekken zijn.
Bumper, zijkant, koffer, ... Aan elke kant heb ik er wel :(
 

s-line

Forumguru
Is er iemand die dit al gedaan heeft?
Zou er iemand een idee hebben van de kostprijs? Dat hangt natuurlijk ook af van de oppervlakte ...
Het is inderdaad wel opmerkelijk na 1 jaar 18000km dat er al zoveel plekken zijn.
Bumper, zijkant, koffer, ... Aan elke kant heb ik er wel :(
Hoezo, 18000km is best veel hoor,en het hangt ook af van de wegen waar je rijdt(binnenwegen met veel tegenliggers ofzo)en bijv.de afstand op je voorganger.
 

Jese8

Ex-lid
Heb zelf op een flinke regendag een keer een vrachtwagen ingehaald die heel wat steentje hebben doen droppen aan mijn voorkant, het is heel minimaal gelukkig. Wat ik heb gedaan bij enkel de diepe plekjes.. met een sate prikker een puntje lak in het plekje gedrukt. Je ziet er niks meer van. @s-line, bent u autospuiter?
 

Altos

Banned
Het ligt idd zeker aan de wegen en wijze waar en hoe je rijd.
Mijn vorige auto (Citigo) had 18.000 op de teller en ging mooier de showroom in dan uit, geen deukje, krasje (of andere defecten) of steenslag te bekennen. Nu is mijn hobby detailen dus ik let misschien anders op dan anderen waar en hoe ik rij...zal ook een dosis mazzel of pech bij komen kijken natuurlijk.
Ik ben overigens nog nooit een opgevulde, niet gewetsande en gepolijste steenslag tegengekomen die ik niet gespot heb, maar niet iedereen kijkt zo specifiek naar lak als anderen. (Spuiters, detailers, showjury's)
 

peterrapid

Forumguru
Veel snelweg = veel steenslag
Ik spaar de steenslagpuntjes op en wanneer ik denk dat het echt niet meer te doen is of voor ik de auto particulier verkoop effe binnenspringen bij de spuiter om bepaalde delen te laten herlakken, maar opgepast ook herspuiten is soms te zien, hangt af van de kleur en vooral de kwaliteit van de spuiter. Spotrepair dat je zelf doet (heb het geprobeerd) zie je altijd en zeker op metallic met flakes.
 

bobracing

Forumguru
afgelopen zomer zelf gedaan dat wetsende, lakstift van dealer is niet 100% juiste kleur helaas, toch iets verschil. Maar je moet hem mooi vullen zodat het net bol staat, laten drogen en dan hierna met flink water en 2000/2500 vlak schuren tot je een egaal vlak mat resultaat hebt, dan in 3 stappen polijsten en de krasjes zijn weg.
Resultaat je ziet het bijna niet en zeker niet als je voor de wagen staat, ga je met je neus er bovenop zitten dan zie je het uiteraard maar dat doet niemand. Ik heb zo een puntje of 80 bijgewerkt op mijn kap van 0,1mm tot 5mm ongeveer.
 

guillaupa

Senior Member
18000km is veel op een jaar, maar weinig in de zin "hoe zal hij er dan binnen 5 jaar eruit zien?"
Nu, ik ga nog niets ondernemen nu. Ik zie wel hoe het verder verloopt, of er nog bij komen.
In het algemeen, rij ik veel autosnelweg. Het zal waarschijnlijk daar aanliggen ... :(
Ik ben kuis graag mijn auto, met de claybar en waxen. Daar blijft het voor mij bij.
Maar toch, dit is waarschijnlijk voor niemand leuk als je dit ontdekt.
Bedankt voor alle info! Ik hou er zeker rekening mee, want er zullen er hoogstwaarschijnlijk in de komende maanden bijkomen.
 

guillaupa

Senior Member
afgelopen zomer zelf gedaan dat wetsende, lakstift van dealer is niet 100% juiste kleur helaas, toch iets verschil. Maar je moet hem mooi vullen zodat het net bol staat, laten drogen en dan hierna met flink water en 2000/2500 vlak schuren tot je een egaal vlak mat resultaat hebt, dan in 3 stappen polijsten en de krasjes zijn weg.
Resultaat je ziet het bijna niet en zeker niet als je voor de wagen staat, ga je met je neus er bovenop zitten dan zie je het uiteraard maar dat doet niemand. Ik heb zo een puntje of 80 bijgewerkt op mijn kap van 0,1mm tot 5mm ongeveer.

Ikzelf durf daar eigenlijk niet aan beginnen. Daarom ga ik nog even wachten zoals @peterrapid en dan even de auto binnen steken om alles in een keer te doen.
 
Bovenaan Onderaan