1 Injector vervangen = allemaal vervangen?

Afgelopen zaterdag bij de boodschappen ging ineens de auto in de noodloop. Thuis de Wegenwacht erbij: code P0203.
Maandag naar de garage (met de motor nu weer lopend als een zonnetje): klopt, injector stuk. Maar als je er 1 vervangt, dan moet je ze allemaal vervangen, anders gaat het mis met de afstelling en zo. Kostenplaatje: slechts 2600 euro...

Voor een auto met 233000 op de teller toch best veel geld.

Een andere garage gebeld: prima om er 1 te vervangen. Mits hij los genoeg zit kan hij dit zelf doen. Kostenplaatje: 475 euro.

Wie moet ik nou geloven???
 

Tees

Donateur
Helemaal eens met Peter, bij die km-stand zou ik zeker alleen die ene injector vervangen. Zelfs als dat niet een perfecte inspuiting geeft voor die ene cylinder (al denk ik dat dat niet zo'n vaart zal lopen), dan nog is het de kosten wel waard om er maar eentje te doen.
 
Wat een onzin om ze allemaal te vervangen. alleen omdat er 1 defect is.
Wat je beter kunt doen is ze laten reinigen en controleren op het sproeibeeld.

Maar ook dit zou ik niet doen zonder dat er klachten zijn.
 

Desperado

Forumguru
1 kan prima. En wil je zekerheid dan kun je de andere 3 nog laten testen. Maar ik zou het risico ook zo wel durven nemen.
 

catch me

Forumguru
1.6 tdi ? Cay motor? 1 vervangen kan prima verkopen ze ook gewoon los, getest en gereinigd, gaat prima
 

Cordoba

Forumguru
Kan me alleen maar aansluiten bij de eerdere posts. Als je de injectoren laat checken heb je zekerheid dat niet binnen afzienbare tijd de volgende injector problemen geeft, maar alleen één kapotte injector vervangen kan ook prima. Eigenlijk hetzelfde als met bobines: soms gaan er een paar kort achter elkaar kapot, maar net zoveel kans dat de volgende met problemen zich pas over 100k km aankondigt.
 
Dank voor alle antwoorden!

Ik heb een afspraak gemaakt voor het vervangen van de ene. Ik ben benieuwd...
 

Kempes

Forumguru
Heb er in april bij 295k eentje moeten laten vervangen en ben nu 20k verder en loopt als een zonnetje...die andere kunnen natuurlijk elk moment ook komen maarja dat is bij alle onderdelen met zulke km standen..kan alles wel preventief gaan lopen vervangen..
 
De auto is terug van de garage. De rekening viel mee. Maar het resultaat valt tegen :(

Stationair loopt hij nu echt niet heel lekker, en ook het rijden gaat niet helemaal zoals het ging. De garage had het over dat er misschien nog een bijna komt te overlijden..? Maar waarom liep hij voordat er 1 vervangen werd nog vrijwel als een zonnetje??
Die eerste garage had het er over gehad dat het erg lastig is om de timing precies goed te krijgen als je er 1 vervangt. Zou dat het kunnen zijn, en is de timing van de tweede garage gewoon niet zo goed?

Iemand tips over hoe ik dit op kan lossen?
 

Cordoba

Forumguru
Wat zou kunnen is dat de brandsnelheid van het mengsel in de cilinder met de nieuwe injector veel hoger is geworden (doordat de andere injectoren dan blijkbaar ook niet zo goed meer zijn), met als gevolg dat je dan dus eigenlijk het moment van vonken voor die ene cilinder afwijkend zou moeten aanpassen, en volgens mij kan de ECU dat niet, en kan die alleen het ontstekingsmoment (vonk) voor alle cilinders aanpassen ten opzichte van de stand van de cilinders/in- en uitlaatkleppen. Vandaar ook mijn eerdere suggestie om in elk geval de andere injectoren te testen. Het lijkt nu een beetje op een melkkoe: eerst één injector vervangen (zonder grondige check vooraf), en dan de volgende laten vervangen onder het motto als ie eenmaal het geld voor de 1e injector er in heeft gepompt, doet ie de 2e ook wel. Overigens is het goed om ook de bougies te checken, mogelijk dat de bougie in de probleemcilinder ook wat schade heeft opgelopen.
 

EdK

Forumguru
Iemand tips over hoe ik dit op kan lossen?
Gewoon ff doorrijden.
Met caddy ook gehad 3x en na reparatie liep hij stationair ook niet lekker.
Dus 1ste keer meteen terug naar dealer voor fijnafstelling, maar werd teruggestuurd want de boel moest ff inlopen !
En als ik na 2 a 3 weken nog zelfde had dan mocht ik terug komen.
anderhalve week verder ( 3 a 4K verder in Km ) liep blok weer al vanouds
 

Cordoba

Forumguru
@hemi24 Nee, duidelijk niet, maar ik zie dat hier in het topic ook niet terug. Blijft wel dat ook bij een diesel de brandsnelheid van het mengsel verandert als de verneveling niet goed is, dus dat dit verschil tussen de cilinders kan veroorzaken.
 

Kempes

Forumguru
Mmm, dit heb ik bij die van mij eerder dit jaar totaal niet zo ervaren, liep meteen weer als vanouds...
 

Jewepe

Forumguru
Ik meen dat een nieuwe injector aangemeld moet worden aan het motormanagementsysteem. Als dat niet gebeurd is loopt de motor echt niet lekker.
 

Desperado

Forumguru
Dat zou kunnen. Er zijn types injectors/auto's waar dit bij moet.
Zo af en toe krijg ik ze wel terug voor garantie omdat de inleercodes niet werken.
Maar dat zou een goede monteur toch moeten weten.
 

oco1979

Forumguru
inleren van injector is nodig. ,

via parameters kan je zien hoe de andere zijn.

Afwijkingen.

Best is natuurlijk 4 vervangen. de inspuiting verloopt dan perfect.

Maar dat kost dan veel.

Gezien de kmstand, best beginnen bij eentje.

Revisie heb je ook nog.
 
Bovenaan Onderaan