1 grote stotter als tanklicht net aan is.

Aloha,
Mijn Octavia met 2.0 benzine (AZJ) rijdt prima met al 154000 km ervaring. Ik heb haar sinds 147000 en bevalt me prima voor woon-/werkverkeer.
Mij is nu opgevallen, dat elke keer als mijn brandstoflampje aangaat, en dus het metertje net het rode aanraakt, na een paar km (5 á 6 km.), de motor eventjes geen brandstof krijgt, om vervolgens weer door te gaan. Bedoel dan echt een stotter van 5 seconden, geen enkele reactie op gaspedaal, om vervolgens weer vrolijk door te rijden. Het gebeurt ook maar 1 keer. Kan hierna gewoon nog met gemak zo'n 50km. rijden tot de meter echt op leeg staat.
Brandstoffilter is ca. 5000km. vervangen, maar het was daarvoor ook al.
Wat zou dit kunnen verklaren?
 

Captain Hook

Forumguru
Als je weet dat dit een mogelijk probleem is, dat korte moment van haperende brandstoftoevoer, dan is de oplossing toch ook simpel?

Je weet wanneer het metertje bijna in het rode bereik staat --> vlak daarvoor al tanken! (dus niet daarna).
:koffie:
 

ruud076

Actief lid
waarom tot op de bodem leegrijden?
het is een bekend gegeven dat er na verloop van tijd bezinksel in je tank komt te zitten op de bodem,en als je vervolgens je tank helemaal leeg rijdt komt er waarschijnlijk wat vervuilde benzine mee in je slangen en dat kan het gestotter wel eens zijn ,vuil dus
 

Bakkertje

Forumguru
Eerste waar ik aan denk zou het vervangen van het brandstoffilter zijn.
Tweede actie zou zijn om de brandstofdruk te meten.
 
Ok, ik snap de theorien, maar dat verklaard niet, dat het maar 1 stotter is.
Laat ik mijn vraag zo stellen: op mijn brandstofindicator, staat links de letter R. Is dit voor reserve?
Ik zat te denken aan dat er bijvoorbeeld een klepje omslaat, die van een ander deel van de tank brandstof haalt, zoals een brandstofkraan met reserve van een motorfiets dat ook doet. De stotter is 5 á 6 km, nadat het lampje aangaat, wat zou kunnen betekenen, dat terwijl dit klepje over gaat naar een andere aanvoer, er lucht meekomt de brandstofleiding in.
 

EdK

Forumguru
Maar ik ben meer van het probleem oplossen,
Tsja dat zou bij mij dus toch echt zijn dat je tijdig tankt.
De techniek die je beschrijft van een motorfiets is er één van de jaren 80, want ook bij motorfietsen kom je dit niet meer tegen.
 

Canon-Eye

Forumguru
dat er bijvoorbeeld een klepje omslaat, die van een ander deel van de tank brandstof haalt
Mijn van bedrijfswege verstrekte kever 1200N 1970 (kenteken 34-35-ME, aanschafprijs ƒ5418,20 :laugh:, à contant voldaan door samen met de verkoper van Hoogenboom de cheque te gaan verzilveren bij de AMRO-Bank aan de Coolsingel) was zodanig basic uitgevoerd* dat er geen benzinemeter in zat. Wel zat er midden onder het dashboard een reservekraan die je met de voeten kon omzetten zodra de motor begon te sputteren. Daarmee kwam de laatste 5 liter vrij.

* Verdere bezuinigingen: wit (andere kleuren tegen meerprijs), geen rechter zonneklep, geen automatische ruststand voor de ruitenwissers, kaal stuurwiel met claxonknop (zonder de halve claxonring), kaal dashboard zonder chroomrandjes. Het zat 'm in kleine dingen...
 

Eltjo

Forumguru
Het zat 'm in kleine dingen...
Van die dingen ja!

Ben het met je eens @Mike O . Dat is geen verklaring of echte oplossing, maar pleisters.
Ik heb vanaf 2005 regelmatig mijn dieseltank (bijna) leeg gereden en nooit problemen gehad. Eens een keer 60,1 liter getankt in de 60 l tank en altijd overal de goedkoopste brandstof getankt.
Over het brandstoffilter was de materialenhandel kort; als dat vervangen moet worden merk je dat vanzelf als die niet meer trekt! Goed, dat is duidelijk geen preventief onderhoud meer. Er van uitgaande dat de dealer bij 120dkm het filter vervangen had, heeft die auto dan ook 230 dkm met hetzelfde filter gereden. Met de huidige auto heb ik dat wel een keer laten vervangen, maar rijdt ik nu ook al weer 175 dkm.

Slechts een paar jaar geleden; een benzine Passat uit ‘80/‘90. Daar had familie suiker in de tank gegooid omdat ze het er niet mee eens waren dat met deze auto (nou ja, wrak) gereden werd door een bestuurder waarvan het rijbewijs was ingetrokken.
De auto startte moeilijk met walm, maar reed wel! Waarschijnlijk wel met een stottertje...
 
Probleem opgelost.
Enkele schoepen afgebroken (originele pomp), lagen los in gaasfilter. Reden: onbekend. Rijdt beter als voorheen. Te zien aan hoeveelheid vuil bovenop de pomp unit, lijkt het alsof er nooit een vinger bij geweest.

Tank was brandschoon, geen enkele aanslag/sludge/bezinking of wat dan ook, na nu 157.000km ervaring.
 
Bovenaan Onderaan