1-DIN radio vervangen door origineel Skoda

mkmons

Actief lid
Hallo allemaal,

In mijn Octavia II Ambiente zit op dit moment een VDO Dayton MS4200-RS. Enkel DIN dus, met het bijhorende frame dat met schroefjes vastzit achter een andere omlijsting. Ik overweeg om deze te vervangen door een tweedehandse 2-DIN originele Skoda radio (Melody of Stream) en een portable navigatiesysteem.

Ik heb hierover een paar vraagjes:
  • Kan ik de ISO-stekkers 1-op-1 overzetten?
  • Op welke "poot" moet de tel-mute stekker van mijn Parrot?
  • Past de omlijsting (die ook om de Climatic knoppen heen gaat tot net boven de asbak) daarna langs/om de radio of moet ik daarvoor iets anders verzinnen?
Kan iemand mij verder helpen? Alvast bedankt!

Groeten, Matthijs
 

Maarten

Forumguru
[MODERATORBREAK]Topic verplaatst naar Car audio, video, navigatie en andere gadgets.[/MODERATORBREAK]
 

piair1982

Forumguru
De omlijsting om de radio en airco knoppen moet ook vervangen worden. Misschien dat een dealer deze nog wel ergens op zolder heeft liggen.
Verder wordt de originele radio met 4 schroeven vastgezet in de ruimte van waar nu het 2 dins paneel zit. Daarnaast moet je wel weer het originele stekkerblok aansluiten.
Maar waarschijnlijk is er een extra draad vanuit de zekeringenkast aangesloten voor de continu stroom voor de vdo 4200. Moet je wel even nakijken of door de dealer laten bekijken. Succes!!!
 

Bakkertje

Forumguru
Hoi Matthijs,

Het frame gaat in ieder geval niet passen, de originele toestellen zijn aan de boven kant breder dan aan de onderkant. Volgens mij kun je wel vrij eenvoudig een after market 2 din systeem plaatsen, die zijn er ook zonder navigatie. Dan heb je ook een beter toestel voor waarschijnlijk minder geld dan een 2e hands Skoda origineel.

Voorbeeld toestellen:
http://www.kenwood.nl/products/car/receivers/usb_receivers/DPX503U/
Bij onze oosterburen voor 216 euro te koop
http://www.guenstiger.de/gt/main.asp?produkt=847227

Of een JVC voor 130
http://www.guenstiger.de/gt/main.asp?produkt=443811

Of een pioneer voor 262 (inclusief bluetooth, dus dan heb je de parrot niet meer nodig)
http://www.guenstiger.de/gt/main.asp?produkt=730303

De stekkers moet volgens mij gewoon passen, het kan zijn dat je de constante en geschakelde plus even om moet draaien maar de meeste merken hebben dat voorbereid in de bekabeling.

Succes in ieder geval
 

Rallye

Forumguru
De omlijsting om de radio en airco knoppen moet ook vervangen worden.

Niet dat ik er zelf verstand van heb, maar waarom moet de omlijsting om de aircoknoppen vervangen worden? Als je een 1-din inbouwlijst wordt aangeboden (zie http://www.carkitstunter.nl/contents/media/155[1].jpg), dan wordt daar ook niet over gerept.

Ook de omlijsting om de radio lijkt mij slechts te worden opgevuld door de 1-din-lijst. Bij de inbouw van een Stream, zou je dan enkel een (inwendig) frame nodig kunnen hebben.
 
[*]Kan ik de ISO-stekkers 1-op-1 overzetten?

Er zit standaard een Quadlockstekker in. Omdat er bij jou nu een 1 Din radio inzit heb je waarschijnlijk een verloopstekker van Quadlock naar Iso. Deze stekker kun je er gewoon afhalen en houd je dus alleen de Quadlockstekker over en deze past precies in de Melody/Stream.
 

piair1982

Forumguru
Niet dat ik er zelf verstand van heb, maar waarom moet de omlijsting om de aircoknoppen vervangen worden? ....
De inbouw radio's zijn smaller dan de originele radio's. De 1e generatie inbouwconsoles voor de O2 waren inderdaad ook gecombineerd met de bestaande omlijsting. Maar heel vlot daarna zijn deze geleverd met "dikkere" verticale randen naast de radio. Zoals je ergens op het forum hier de pioneer navigatie radio's ingebouwd ziet zitten.

Zou je bij zo een 2e generatie ombouwconsole de originele radio er weer in willen zetten heb je dus ook weer de originele omlijsting nodig die dus breder is.

Hoop dat het nu duidelijk is.:winkie:
 

Rallye

Forumguru
Uit de originele post lijkt dat bij herlezen inderdaad af te leiden te zijn: "met het bijhorende frame dat met schroefjes vastzit achter een andere omlijsting".

Ik had het me niet gerealiseerd dat er twee versies bestonden.
 

mkmons

Actief lid
Dank voor alle tips. Waar ik benieuwd naar ben: is de kwaliteit van de Stream of Melody zo beroerd, dat mij wordt geadviseerd een andere 2-DIN radio te kopen?
 

Rallye

Forumguru
Met de Melody heb ik geen ervaring, maar de Stream is (al mag je een gegeven paard niet in de bek kijken) niet fantastisch, bijvoorbeeld qua ontvangst. Bovendien zijn er inmiddels radio's met meer mogelijkheden op MP3-, telefoon, navigatie en DVD-gebied, die ook niet de wereld hoeven te kosten, bijvoorbeeld de Zenec of de Telefunken. De Stream kan wel de info van de PDC weergeven.
 
Radio ontvangst van een Stream is OK, maar niet fantastisch. De door Blaupunkt gemaakte tegenhangers die VW plaatste (RCD300) zijn wel beter.
Maar het is ook weer niet zo dat het echt een issue is.

Het was niet de reden dat ik de mijne heb vervangen in ieder geval.

Als je er eentje zoekt: http://www.skodaforum.nl/board/showthread.php?t=11877 Mét bijbehorend frame! :grin:
 

mkmons

Actief lid
Oeps... ik had iedereen wel even mogen bedanken voor het meedenken! Dat is erbij ingeschoten, dus bij deze alsnog dank aan iedereen die heeft gereageerd.
Uiteindelijk heb ik een VW RCD300mp3 laten installeren. De radio-ontvangst viel niet tegen en het geluid was duidelijk beter. Inmiddels verleden tijd helaas, want hij doet nu helemaal niks meer.
Nou heb ik een demo Pioneer F3210BT op het oog, maar ik lees dat ik een fascia plaatje nodig zou hebben en nog een speciaal canbus accessoire. Geen idee wat een fascia plaatje is en welk canbus accessoire ik nodig heb; de verkoper (een winkel, dus geen vage tweedehands of zo) weet het ook niet. Weet iemand meer?
 

mkmons

Actief lid
Dank! Dat randje om de radio heb ik nog liggen, dus dat scheelt. En zeker weten dat het de goede is, dat scheelt ook... :)

Weet iemand welk speciaal CANBUS accessoire ik nodig heb bij die Pioneer?
 
Bovenaan Onderaan