Fabia
† In Memoriam
De Belgische auteursrechtenmaatschappij Sabam vindt dat cabines van vrachtwagens moeten worden gezien als een werkvloer. Chauffeurs die er naar de radio luisteren, moeten daarom een bijdrage betalen. Dat meldt de Belgische krant De Standaard op zijn website.
Volksvertegenwoordiger Maggie De Block van de politieke partij Open VLD vindt dat overdreven. "Het is onlogisch dat truckers daarvoor moeten betalen. Die chauffeurs hebben de radio vooral nodig voor hun veiligheid en niet voor de muziek."
Vincent Van Quickenborne, Minister van Ondernemen, geeft zijn partijgenote gelijk. Hij stelt dat truckcabines intieme ruimtes zijn waar de radio voor chauffeurs een essentiele rol speelt.
Sabam gaat daar helemaal niet mee akkoord. Woordvoerder Thierry Dachelet reageert: "Wij hebben onder voorzitterschap van minister Van Quickenborne het akkoord Unisono gesloten met het bedrijfsleven, waarin bepaald is dat alle bedrijven voor de muziek op de werkvloer een bijdrage betalen afhankelijk van het aantal personeelsleden. Die met minder dan negen zijn daarvan zelfs vrijgesteld."
Truckers luisteren volgens Dachelet wel naar muziek in hun cabine. De radio als veiligheidsargument vindt de woordvoerder daarom ongeldig.
Of de Belgen dit nu serieus menen of dat het een vroege 1 april grap is zullen we binnenkort weten...
Bron: Transport Online
Volksvertegenwoordiger Maggie De Block van de politieke partij Open VLD vindt dat overdreven. "Het is onlogisch dat truckers daarvoor moeten betalen. Die chauffeurs hebben de radio vooral nodig voor hun veiligheid en niet voor de muziek."
Vincent Van Quickenborne, Minister van Ondernemen, geeft zijn partijgenote gelijk. Hij stelt dat truckcabines intieme ruimtes zijn waar de radio voor chauffeurs een essentiele rol speelt.
Sabam gaat daar helemaal niet mee akkoord. Woordvoerder Thierry Dachelet reageert: "Wij hebben onder voorzitterschap van minister Van Quickenborne het akkoord Unisono gesloten met het bedrijfsleven, waarin bepaald is dat alle bedrijven voor de muziek op de werkvloer een bijdrage betalen afhankelijk van het aantal personeelsleden. Die met minder dan negen zijn daarvan zelfs vrijgesteld."
Truckers luisteren volgens Dachelet wel naar muziek in hun cabine. De radio als veiligheidsargument vindt de woordvoerder daarom ongeldig.
Of de Belgen dit nu serieus menen of dat het een vroege 1 april grap is zullen we binnenkort weten...
Bron: Transport Online