1 april??????????????

Fabia

† In Memoriam
De Belgische auteursrechtenmaatschappij Sabam vindt dat cabines van vrachtwagens moeten worden gezien als een werkvloer. Chauffeurs die er naar de radio luisteren, moeten daarom een bijdrage betalen. Dat meldt de Belgische krant De Standaard op zijn website.

Volksvertegenwoordiger Maggie De Block van de politieke partij Open VLD vindt dat overdreven. "Het is onlogisch dat truckers daarvoor moeten betalen. Die chauffeurs hebben de radio vooral nodig voor hun veiligheid en niet voor de muziek."

Vincent Van Quickenborne, Minister van Ondernemen, geeft zijn partijgenote gelijk. Hij stelt dat truckcabines intieme ruimtes zijn waar de radio voor chauffeurs een essentiele rol speelt.

Sabam gaat daar helemaal niet mee akkoord. Woordvoerder Thierry Dachelet reageert: "Wij hebben onder voorzitterschap van minister Van Quickenborne het akkoord Unisono gesloten met het bedrijfsleven, waarin bepaald is dat alle bedrijven voor de muziek op de werkvloer een bijdrage betalen afhankelijk van het aantal personeelsleden. Die met minder dan negen zijn daarvan zelfs vrijgesteld."

Truckers luisteren volgens Dachelet wel naar muziek in hun cabine. De radio als veiligheidsargument vindt de woordvoerder daarom ongeldig.

Of de Belgen dit nu serieus menen of dat het een vroege 1 april grap is zullen we binnenkort weten...




Bron: Transport Online
 

Constant

Erelid
En vervolgens is het een kleine stap naar de lease-rijdert met een autoradio :icon_smile_dead:

Verder vind ik dat 1 april grappen alleen op 1 april mogen plaatsvinden, hoe kan een zinnig mens anders de onzinnige plannen onderscheiden van de onzinnige grappen?
 

NielsW

Lid
Lijkt een slechte belgenmop :tongue:

Dit krijg je als je te lang zonder regering zit. Ministers die zich gaan vervelen.
 

Mark

Banned
Helaas geen mop, en inderdaat dit is iets wat volgens mij enkel hier in België kan gebeuren. Intussen zou Sabam de regel wel wat herzien.
 

TL@

Forumguru
Tja, bij ons heb je Sabam en bij jullie Brein, beiden even criminele organisaties die enkel op geld uit zijn (voor henzelf, niet voor de artiesten die ze vertegenwoordigen)
 

Fabia

† In Memoriam
Het vervolg:

Transportbedrijven in België zullen nu toch een veel lagere factuur betalen voor hun vrachtwagenchauffeurs die in de cabine naar de radio luisteren. Auteursrechtenmaatschappij Sabam en Transport en Logistiek Vlaanderen, de beroepsvereniging van de transportsector die meer dan 1.500 bedrijven vertegenwoordigt, zijn het eens geworden over een specifieke regeling.

Eerder deze week was er veel te doen over het feit dat Sabam nu ook de transportsector in het vizier heeft genomen en haar diep in de buidel zou laten tasten. Dat blijkt echter overdreven. Freija Fonteyn, beleidsmedewerkster van Transport en Logistiek Vlaanderen, is tevreden met de gevonden oplossing. "Wij zijn blij met de oplossing, die goed is voor de meerderheid van onze bedrijven."

De algemene regel is dat alle bedrijven voor muziek op de werkvloer een bijdrage betalen afhankelijk van het aantal personeelsleden. Hier mogen transportbedrijven, bij de berekening, van het aantal voltijdse equivalenten het aantal voertuigen met vervoersvergunning aftrekken. Die vergunning is verplicht voor voertuigen met een laadvermogen van meer dan 500 kilogram. Onder die grens hoef je geen vervoersvergunning te hebben, wat onder meer geldt voor de bestelwagens van express- en koerierbedrijven. "Voor hen is er voorlopig geen oplossing," geeft Fonteyn toe. "We hebben echter geprobeerd tegemoet te komen aan een meerderheid van onze leden." En dat zijn bedrijven die actief zijn in het zware transport. Zij zullen een stuk minder moeten ophoesten voor het gebruik van muziek op de werkvloer.

Sabam-woordvoerder Thierry Dachelet wijst erop dat bedrijven met minder dan negen fulltime-personeelsleden sowieso vrijgesteld zijn van het betalen van een bijdrage. De specifiek uitgewerkte regeling laat transportbedrijven vaak toe onder die grens te duiken. De overeenkomst is gesloten met Transport en Logistiek Vlaanderen, maar Dachelet zegt dat Sabam bereid is die te veralgemenen naar andere transportfederaties in het land (Febeltra, UPTR), als ze maar aankloppen bij de auteursrechtenmaatschappij.

Bron: Transportonline.nl
 
Bovenaan Onderaan