1.9 tdi 66 kw chippen?

ThijsvanRooy

Nieuw lid
beste mensen,

ik ben aan het overwegen om mijn octavia te chippen omdat ik hier heel veel goeie reacties over hoor.
ik doe dit vooral omdat ik vaak zware lasten moet trekken met de auto en omdat ik toch graag wat zuiniger wil rijden.

nu zie ik dat er heel veel bedrijven zijn die dit kunnen uitvoeren. ik heb er alleen een aantal vragen over:

op ebay.de zie ik chips staan voor 60 euro... ze zeggen dat het plug&play is; klopt dit ook? iemand ervaring? het is in ieder gaval veel goedkoper dan het laten doen. sommige willen er zelfs 600/700 euro voor hebben.

wie kan mij wat aanraden voor mijn octavia 1.9?
ik wil er niet teveel geld aan uitgeven maar ik wil wel dat het zonder problemen kan... niet dat ik straks een kapotte motor heb..

alvast bedankt!


PS: hier de site van die belanchelijk goedkope chip:
http://cgi.ebay.de/TDI-Chip-Tuning-Powerbox-fuer-VW-Audi-Seat-Skoda-66-81kw_W0QQitemZ290065449774QQihZ019QQcategoryZ40187QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem
 

Dutch4x4

Senior Member
Je moet 't zelf weten, maar ik zou geen powerboxen van eBay kopen...

JD Engineering is een prima leverancier (490 euro, 90 > 120 pk) en er zijn ook diverse mensen heel tevreden over onze nieuwe sitesponsor Hartog, die ongeveer hetzelfde werkt als JD. Z'n prijs moet-ie hier zelf maar noemen...
grin.gif
 

ThijsvanRooy

Nieuw lid
okee, bedank voor het snelle antwoord...

wat een geluk dat ik in lochem woon zeg... ik ga maar eens langs JD engineering...

duurd dit trouwens lang? het optimaliseren?

ik kan dit namelijk nog van de belasting aftrekken van DIT jaar
grin.gif

hier kom ik er nog wat goedkoper uit...
 

SkodaMan

Actief lid
</font><blockquote><font class="small">Citaat: ThijsvanRooy</font><hr />

............en omdat ik toch graag wat zuiniger wil rijden.........


[/ QUOTE ]

Een blok hout onder je gaspedaal helpt in dat geval beter dan chippen
grin.gif
.
 
Als je gaat chippen is het vaak geen probleem omdat je vaak maar kort gebruik maakt van de reserves.

Maar mijn grote vraag is als je dit gaat gebruiken om zware lasten te trekken, of dit allemaal wel zo handig is. Vermogenstoename went snel en voor je het weet rij je er ook naar met die aanhanger erachter. Want met zware lasten, zeker op hellingen, gebruik je zonder je er erg in hebt ongemerkt al je trekkracht/vermogen over grote afstanden met relatief weinig rijwind-koeling. Of o.a. je aandrijving en koeling hierop berekend zijn... That's the question natuurlijk.

Misschien goed idee te kijken of het ook niet interessant is om de wagen in te ruilen tegen een variant die standaard al wat beter op zijn taak is berekend?
 
Koeling zal vast geen probleem zijn en anders zitten er altijd nog 2 ventilatoren achter de radiator. Volgens mij moet je het wel heel bont maken als ook die het niet kunnen bijbenen. Als je na het chippen de auto inderdaad zwaar gaat belasten, dan denk ik dat de turbo het het zwaarst gaat krijgen. Ik heb ook wel gelezen over problemen met de koppeling. Het ging dan niet alleen over het slippen. Moet je maar even zoeken op tdiclub.nl
 

Dutch4x4

Senior Member
Zal allemaal wel loslopen, vooral als je er zuiniger mee wilt rijden - wat juist bij diesels heel normaal is als je er net zo mee blijft rijden als voorheen.

Turbo en koppeling belast je alleen extra als je echt alles uit je chip gaat halen - dus langdurig vollast, clutch dumps bij het stoplicht, etc. Maar ook ongechipt ben je dan niet goed bezig. Alleen maak je bij een gechipte auto dan meer gebruik van de ruime slijtagemarges die in een standaardauto zijn ingebouwd.
 

ThijsvanRooy

Nieuw lid
het is of zuinig rijden,of een aanhangwagen erachter... dat weet ik..
en ik ga verder niet in de bergen rijden; alleen op de snelweg in duitsland met een aanhangwagen met verbouwingsspullen/gereedschap.

toch bedankt voor het meeleven allemaal, ik denk erover om de auto te gaan chippen bij JD engineering!


met kapotte turbo's zal het toch wel meevallen als je niet harder gaat rijden met de gechipte auto toch?
 
Heb je het over een enkel keertje een stukje rijden op de autobahn of rij je er geregeld honderden kilometers op? In dat laatste geval denk ik dat de motor gechipt het weldegelijk wat zwaarder gaat krijgen. Met chippen wordt ook altijd de turbodruk wat opgeschroefd, wat betekent dat deze ook heter zal worden. Ik zeg niet dat deze het niet aan zal kunnen, maar hij zal eerder op zijn. Heb jij een jonge auto die je op tijd inruilt, dan zul je daar niets van merken. Met een ouder beessie die nog een tijdje mee moet, ben je eerder aan de beurt.

Ik heb ook zitten denken aan chiptuning, maar met een kilometerstand van 150K is me dat toch afgeraden door een tuningsbedrijf (vanwege de turbo).

Om even op die powerbox terug te komen: wat de meeste mensen niet weten is dat je met zo'n apparaatje een milieudelict begaat. En met zo'n flinke rookpluim achter je auto val je toch wat meer op. In Duitsland zijn ze nog meer met het milieu bezig dan hier, ik denk dat je er daar beter niet mee betrapt kunt worden.
 

ThijsvanRooy

Nieuw lid
m'n auto heeft nu 220 000 km erop zitten... is dit dan misschien wat veel om de auto nog te laten chippen?

ik rij nooit hard in de auto, en heb hem in de jaren heel goed behandeld. ik schakel altijd tijdig over en trek em nooit door.. ik vind het alles wel handig om soms wat meer power te hebben en niet die std 90 pktjes..
 

Daniel

Lid
</font><blockquote><font class="small">Citaat: ThijsvanRooy</font><hr />

m'n auto heeft nu 220 000 km erop zitten... is dit dan misschien wat veel om de auto nog te laten chippen?

ik rij nooit hard in de auto, en heb hem in de jaren heel goed behandeld. ik schakel altijd tijdig over en trek em nooit door.. ik vind het alles wel handig om soms wat meer power te hebben en niet die std 90 pktjes..

[/ QUOTE ]

Ik heb wel eens van een tuner gehoord dat ze soms nog wel eens auto's chippen die 250.000 of meer er op hebben zitten.
Je auto word dan wel flink wakker en je zal het goed merken in accelleratie,maar als je zegt dat je er hetzelfde mee zal blijven rijden zoals je altijd rijd (lijkt me zeer onwaarschijnlijk,ik ga mezelf na
grin.gif
)dan zal het na deze kmst geen kwaad kunnen.

Oja toen ik mijn Golf 4 110 pk tdi nog had,had een maat van me een 90 pk tdi,hij heeft hem toen ook laten chippen naar de 120 pk. Ik moet eerlijk zeggen dat die van hem toen toch net iets sneller was dan de mijne maar,niet meer nadat ik de mijne had laten behandelen en er toen 145 pk onder had
grin.gif
 
</font><blockquote><font class="small">Citaat: ThijsvanRooy</font><hr />

is dit dan misschien wat veel om de auto nog te laten chippen?

[/ QUOTE ]

Tegen die vraag liep ik ook aan. Ik heb mailtjes gestuurd naar enkele tuningsbedrijven, maar niet een heeft er gereageerd. Een bedrijf bij mij in de buurt heeft het me afgeraden, omdat ik ook te kennen gaf nog een tijd door te willen rijden met de auto. Daar komt nog bij dat mijn auto standaard al 110pk heeft, dus voor mij was het puur voor de lol.

Ik ben benieuwd of tuningsbedrijven nog garantie geven als je een auto laat chippen met een wat hogere kilometerstand.

Er zijn nog wel wat andere manieren van tuning, maar die zullen lang niet zoveel uithalen als chiptuning. Zie TDIclub Homepage
 

Daniel

Lid
</font><blockquote><font class="small">Citaat: ZZR600</font><hr />

Ik ben benieuwd of tuningsbedrijven nog garantie geven als je een auto laat chippen met een wat hogere kilometerstand.


[/ QUOTE ]

Nee boven de 100.000 km geven ze geen garantie meer.
 
Bovenaan Onderaan