Octaaf_1.8T
Lid
Zal me eerst even kort voorstellen, is toch wel zo netjes.
Ik heet Pieter, kom uit de omgeving van Hilversum en in mei dit jaar hebben we onze eerste Skoda gekocht, een Octavia Combi 1.8T uit 2001. Eigenlijk waren we op zoek naar een Passat Variant (ben eigenlijk een VW-man in hart en nieren), maar die bleken niet binnen onze budget te vallen, of hadden (te) hoge kilometerstanden. Uiteindelijk is het dus een lekkere, luxe Octavia geworden, met de heerlijke 20VT motor erin, met een mooie 130d km op de teller.
Het is een prachtwagen, die ook fantastisch rijdt, we hebben er als beginnend gezinnetje veel plezier van, echter hebben we in de loop van de tijd de volgende zaken opgemerkt;
Hier trouwens nog een fotootje van onze auto vlak na de aankoop:
http://i671.photobucket.com/albums/vv73/OakgreenVR6/IMG009.jpg
Overigens ook nog wat leuks, een paar maandjes na de aankoop van de auto heb ik voor weinig geld een prachtig (vrijwel in nieuwstaat) setje 17" 5-spaaks AUDI S-line wielen gescoord op Ebay. Met die wielen eronder smoelt de auto nog een stuk beter en ook 'krachtiger'!:xyxthumbs:
En een setje 15" originale Octavia I wieldoppen voor op de staaltjes in de winter.
Ben benieuwd naar de reacties en de 'kracht' van dit forum.
Ik heet Pieter, kom uit de omgeving van Hilversum en in mei dit jaar hebben we onze eerste Skoda gekocht, een Octavia Combi 1.8T uit 2001. Eigenlijk waren we op zoek naar een Passat Variant (ben eigenlijk een VW-man in hart en nieren), maar die bleken niet binnen onze budget te vallen, of hadden (te) hoge kilometerstanden. Uiteindelijk is het dus een lekkere, luxe Octavia geworden, met de heerlijke 20VT motor erin, met een mooie 130d km op de teller.
Het is een prachtwagen, die ook fantastisch rijdt, we hebben er als beginnend gezinnetje veel plezier van, echter hebben we in de loop van de tijd de volgende zaken opgemerkt;
- De motor houdt (vaak) bij koude start de eerste paar honderd meter wat in, vooral afhankelijk van de stand van het gaspedaal. Het is meestal goed te doen als we rustig wegrijden, of juist wat steviger. Daar tussenin treedt het dus op.
- Het is me ook al twee keer overkomen vlak na de koude start dat de auto niet of nauwelijks op gas leek te reageren of zelfs op slechts 3 cilinders leek te lopen.
- Na het uitlezen van het MMS bleek dat er drukverschil was tussen de T/C en de DV (by-pass klep?). Ik heb de foutcode even niet voorhanden, maar kwam op een engels(talig) forum tegen dat het ging om een pijp/slang die door een verbeterde versie vervangen moet worden. Dat is dus puntje1 van de 'To Do' lijst.
- Daarnaast had ik (hier) al gelezen over de 'foute series' met bobines van de 1.8T-motoren. Uit het contact met de vorige eigenaar en het stapeltje oude rekeningen wat ik bij de auto had gekregen bleek dat het probleem met het inhouden al eerder voor was gekomen en er toen 1 bobine (en bougie) vervangen was door eentje uit de laatste (R) serie. Overigens zei de vorige eigenaar (achteraf) dat het probleem nooit helemaal weg is gegaan. Afijn, de andere 3 bobines zijn van de G (1x) en J (2x) series.
- Sinds kort wil het slot van het linker voorportier niet altijd (vaker niet dan wel) reageren op de AB. Niet bij openen, niet bij sluiten. De deur is wel met de sleutel te openen. Kan het zijn dat er draadbreuk, slecht contact of kapotte/versleten vergrendeling in de deur aanwezig is, zijn daar problemem over bekend?
- Er zit een afneembare trekhaak op de auto, origineel Skoda meen ik zelfs. Deze is echter met geen mogelijkheid meer los te krijgen. Het begint al bij het slot waarin ik de sleutel (ja, het is de juiste) niet omgedraaid krijg (veel kracht kun je er ook niet op gaan uitoefenen natuurlijk). Iemand daar oplossing voor, of wordt dat de eerste keren maar eens met WD40 inspuiten en blijven proberen?
- En toen ik eind vorige week in de auto stapte was de voetenruimte van de bestuurdersplek zeiknat. Het begon me gelijk te dagen wat de oorzaak zou kunnen zijn en het klopte nog ook: waterafvoerbak/parafan vol met bladeren, takjes en drap. Met als resultaat dat de afvoergaten (vooral die bij de bestuurderskant dus) afgesloten waren. En daardoor, naast de natte vloerbedekking, ook allemaal druppels aan de kabels achter de zekeringkast.
- De afdekplaat onder de zekeringkast, met de foammat daarin, en de losse vloermat vervolgens in de schuur uit laten druipen, vochtvreter in de auto en binnenkort de auto maar eens te drogen zetten, met een klein kacheltje erin, in de loods.
- Vanaf het begin, en ook bij de vorige eigenaar, hoor je bij koude tot 'halfwarme' start een korte piep van een goede seconde. Het lijkt er op dat de bendix van de startmotor blijft hangen, of dat wellicht de V-snaar even kort doorslipt. Maar aangezien het geluid niet erger is geworden en ook niet vaker voorkomt sluit ik die V-snaar maar uit. Komt dit vaker voor? Het klinkt in ieder geval anders (het geluid is hoger) dan bij een oude Golf zeg maar, waar de bendix van blijft hangen. Iemand bekend met dit euvel?
Hier trouwens nog een fotootje van onze auto vlak na de aankoop:
http://i671.photobucket.com/albums/vv73/OakgreenVR6/IMG009.jpg
Overigens ook nog wat leuks, een paar maandjes na de aankoop van de auto heb ik voor weinig geld een prachtig (vrijwel in nieuwstaat) setje 17" 5-spaaks AUDI S-line wielen gescoord op Ebay. Met die wielen eronder smoelt de auto nog een stuk beter en ook 'krachtiger'!:xyxthumbs:
En een setje 15" originale Octavia I wieldoppen voor op de staaltjes in de winter.
Ben benieuwd naar de reacties en de 'kracht' van dit forum.