1.8T Combi met wat 'euveltjes'

Zal me eerst even kort voorstellen, is toch wel zo netjes.
Ik heet Pieter, kom uit de omgeving van Hilversum en in mei dit jaar hebben we onze eerste Skoda gekocht, een Octavia Combi 1.8T uit 2001. Eigenlijk waren we op zoek naar een Passat Variant (ben eigenlijk een VW-man in hart en nieren), maar die bleken niet binnen onze budget te vallen, of hadden (te) hoge kilometerstanden. Uiteindelijk is het dus een lekkere, luxe Octavia geworden, met de heerlijke 20VT motor erin:rockon:, met een mooie 130d km op de teller.



Het is een prachtwagen, die ook fantastisch rijdt, we hebben er als beginnend gezinnetje veel plezier van, echter hebben we in de loop van de tijd de volgende zaken opgemerkt;
  • De motor houdt (vaak) bij koude start de eerste paar honderd meter wat in, vooral afhankelijk van de stand van het gaspedaal. Het is meestal goed te doen als we rustig wegrijden, of juist wat steviger. Daar tussenin treedt het dus op.
    • Het is me ook al twee keer overkomen vlak na de koude start dat de auto niet of nauwelijks op gas leek te reageren of zelfs op slechts 3 cilinders leek te lopen.
    • Na het uitlezen van het MMS bleek dat er drukverschil was tussen de T/C en de DV (by-pass klep?). Ik heb de foutcode even niet voorhanden, maar kwam op een engels(talig) forum tegen dat het ging om een pijp/slang die door een verbeterde versie vervangen moet worden. Dat is dus puntje1 van de 'To Do' lijst.
    • Daarnaast had ik (hier) al gelezen over de 'foute series' met bobines van de 1.8T-motoren. Uit het contact met de vorige eigenaar en het stapeltje oude rekeningen wat ik bij de auto had gekregen bleek dat het probleem met het inhouden al eerder voor was gekomen en er toen 1 bobine (en bougie) vervangen was door eentje uit de laatste (R) serie. Overigens zei de vorige eigenaar (achteraf) dat het probleem nooit helemaal weg is gegaan. Afijn, de andere 3 bobines zijn van de G (1x) en J (2x) series.
  • Sinds kort wil het slot van het linker voorportier niet altijd (vaker niet dan wel) reageren op de AB. Niet bij openen, niet bij sluiten. De deur is wel met de sleutel te openen. Kan het zijn dat er draadbreuk, slecht contact of kapotte/versleten vergrendeling in de deur aanwezig is, zijn daar problemem over bekend?
  • Er zit een afneembare trekhaak op de auto, origineel Skoda meen ik zelfs. Deze is echter met geen mogelijkheid meer los te krijgen. Het begint al bij het slot waarin ik de sleutel (ja, het is de juiste) niet omgedraaid krijg (veel kracht kun je er ook niet op gaan uitoefenen natuurlijk). Iemand daar oplossing voor, of wordt dat de eerste keren maar eens met WD40 inspuiten en blijven proberen?
  • En toen ik eind vorige week in de auto stapte was de voetenruimte van de bestuurdersplek zeiknat. Het begon me gelijk te dagen wat de oorzaak zou kunnen zijn en het klopte nog ook: waterafvoerbak/parafan vol met bladeren, takjes en drap. Met als resultaat dat de afvoergaten (vooral die bij de bestuurderskant dus) afgesloten waren. En daardoor, naast de natte vloerbedekking, ook allemaal druppels aan de kabels achter de zekeringkast.:eek:
    • De afdekplaat onder de zekeringkast, met de foammat daarin, en de losse vloermat vervolgens in de schuur uit laten druipen, vochtvreter in de auto en binnenkort de auto maar eens te drogen zetten, met een klein kacheltje erin, in de loods.
  • Vanaf het begin, en ook bij de vorige eigenaar, hoor je bij koude tot 'halfwarme' start een korte piep van een goede seconde. Het lijkt er op dat de bendix van de startmotor blijft hangen, of dat wellicht de V-snaar even kort doorslipt. Maar aangezien het geluid niet erger is geworden en ook niet vaker voorkomt sluit ik die V-snaar maar uit. Komt dit vaker voor? Het klinkt in ieder geval anders (het geluid is hoger) dan bij een oude Golf zeg maar, waar de bendix van blijft hangen. Iemand bekend met dit euvel?
En 'last but not least' de vraag of er ook online onderhoudsschema's en reparatiehandleidingen van dit type Octavia te vinden zijn; nederlands, engels of duits?

Hier trouwens nog een fotootje van onze auto vlak na de aankoop:
http://i671.photobucket.com/albums/vv73/OakgreenVR6/IMG009.jpg

Overigens ook nog wat leuks, een paar maandjes na de aankoop van de auto heb ik voor weinig geld een prachtig (vrijwel in nieuwstaat) setje 17" 5-spaaks AUDI S-line wielen gescoord op Ebay. Met die wielen eronder smoelt de auto nog een stuk beter en ook 'krachtiger'!:xyxthumbs:
En een setje 15" originale Octavia I wieldoppen voor op de staaltjes in de winter.

Ben benieuwd naar de reacties en de 'kracht' van dit forum.
 

Gieliovd

Forumguru
Nog een nieuw lid vandaag!

En weer zo netjes voorgesteld!

De uitgebreide welkom-pap is op ;)

Welkom op het forum en succes met de probleempjes!
 
Thanks voor het warme welkom.

Ben al een aantal maanden lid, maar tot nu toe alleen een lezer geweest en geen poster. Dat mocht nu wel eens veranderen dacht ik zo. :)
 

Roel

Lid
Hoi Pieter.
Welkom op ons forum.

Ik rij zelf in een O1 RS en een aantal problemen komen me bekend voor. Verder is de 1.8T wel een fijne en probleemloze motor. Wel rustig warm rijden en na een intensieve rit zo'n 20 seconden wachten met de motor uitzetten om de turbo te koelen.

1. Inhouden met een koude motor: of het is de lucht massa meter of de secundaire luchtpomp. Maakt de auto extra geluid (sissend / ratelend)?
2. Ook ik heb een AM trekhaak en ik spuit deze altijd goed in met siliconenspray alvorens te bevestigen; dat helpt bij mij. Ook haal ik de trekhaak eraf als ik deze niet nodig heb en gebruik het plastic afdekkapje om te voorkomen dat er vuil in komt.

laatste punt. same here, maar dat doet ie bij vlagen al bijna 3 jaar. Ook bij mij geen probleem.

Ik hoop dat je hiermee verder kunt.

Gr,

Roel.
 
  • Sinds kort wil het slot van het linker voorportier niet altijd (vaker niet dan wel) reageren op de AB. Niet bij openen, niet bij sluiten. De deur is wel met de sleutel te openen. Kan het zijn dat er draadbreuk, slecht contact of kapotte/versleten vergrendeling in de deur aanwezig is, zijn daar problemem over bekend?
Dit euvel heb ik ook last van, dus af en toe werkt ie wel , af en toe nie, als ie niet werkt gaat ook die binneverlichting NIET aan als ik het portier open,
waar het aan ligt weet ik dus niet, maar als jij erachter bent, let me know ;)

ik rij een 1.8 T 20v uit '99, volgens mij zijn dat dezelfde :)

grtz!
 

Neptukker

Forumguru
Dat van het water en de sloten komt me bekend voor echter....... Ik had een Seat Toledo II met deze kenmerken en de techniek/oplossingen komt veel overeen met de Octavia I.
Het slotenprobleem inclusief verlichting e.d. was opeens verdwenen na een half jaartje of zo. Het vochtprobleem kwam door lekkende deurafdichting tussen carrosserie en binnenschaal van de deur. Dit is een zeer bekend probleem en oplossing (ik heb afgekit met sanitairkit) zijn zo op te zoeken op het forum van www.seat-online.nl
Je moet enkel nog een te fanatieke knipperlichtinstallatie krijgen (knipperen als je niet richting aangeeft en zo, oplossing: relais vervangen) en je bent klaar.
 
Hoi Pieter.
Welkom op ons forum.

Ik rij zelf in een O1 RS en een aantal problemen komen me bekend voor. Verder is de 1.8T wel een fijne en probleemloze motor. Wel rustig warm rijden en na een intensieve rit zo'n 20 seconden wachten met de motor uitzetten om de turbo te koelen.

1. Inhouden met een koude motor: of het is de lucht massa meter of de secundaire luchtpomp. Maakt de auto extra geluid (sissend / ratelend)?
2. Ook ik heb een AM trekhaak en ik spuit deze altijd goed in met siliconenspray alvorens te bevestigen; dat helpt bij mij. Ook haal ik de trekhaak eraf als ik deze niet nodig heb en gebruik het plastic afdekkapje om te voorkomen dat er vuil in komt.

laatste punt. same here, maar dat doet ie bij vlagen al bijna 3 jaar. Ook bij mij geen probleem.

Ik hoop dat je hiermee verder kunt.

Gr,

Roel.


Hoi Roel,
Kijkend naar je (woon)plaats, functie en het type auto wat je rijdt moet ik concluderen dat je m'n collega bent!! :aangenaam: Grappig om jou ook hier tegen te komen.:1761:Je kunt m'n auto vaak vlakbij de ingang van F5 terugvinden. Hij staat trouwens ook op Streetview van Googlemaps bij ons bedrijf!:super:

Het inhouden met koude motor lijkt gepaard te gaan met wat sissend geluid, ik dacht in eerste instantie aan de turbo.
Ik zal de LMM eens eruit halen en schoonmaken, schijnt ook weleens wat te helpen.

See you @ work! :koffie:
 
Dit euvel heb ik ook last van, dus af en toe werkt ie wel , af en toe nie, als ie niet werkt gaat ook die binneverlichting NIET aan als ik het portier open,
waar het aan ligt weet ik dus niet, maar als jij erachter bent, let me know ;)

ik rij een 1.8 T 20v uit '99, volgens mij zijn dat dezelfde :)

grtz!

Het zijn idd dezelfde auto's, sterker nog je hebt zelfs dezelfde kleur zo lijkt het.

De binnenverlichting werkt bij mij gewoon. De hele auto ontgrendeld, behalve het linker voorportier dus. Die moet dan alsnog met de sleutel worden geopend. De binnenverlichting gaat gewoon aan na het bedienen van de AB.
Het probleem lijkt zich niet constant voor te doen, heel raar en ook vervelend, zeker als je met 2 kids bij de auto staat in de stromende regen.
 

Ronnie

Forumguru
Het zijn idd dezelfde auto's, sterker nog je hebt zelfs dezelfde kleur zo lijkt het.

De binnenverlichting werkt bij mij gewoon. De hele auto ontgrendeld, behalve het linker voorportier dus. Die moet dan alsnog met de sleutel worden geopend. De binnenverlichting gaat gewoon aan na het bedienen van de AB.
Het probleem lijkt zich niet constant voor te doen, heel raar en ook vervelend, zeker als je met 2 kids bij de auto staat in de stromende regen.
De portier handgreep is makkelijk te demonteren,(daar zit het euvel, vervuilt door stof/vet), grote schroef binnenkant portiersponning losdraaien(ter hoogte van slot), dan de portiergreep naar links schuiven en eerst het slotgedeelte eruitnemen en dan de handgreep, er zitten een aantal microswitches in het slot, deze reinigen met perslucht o.i.d., oorzaak is n.l. dat een switch niet altijd terugkomt in de nulstelling en zodoende de A.B. niet vrijgeeft.
 
De portier handgreep is makkelijk te demonteren,(daar zit het euvel, vervuilt door stof/vet), grote schroef binnenkant portiersponning losdraaien(ter hoogte van slot), dan de portiergreep naar links schuiven en eerst het slotgedeelte eruitnemen en dan de handgreep, er zitten een aantal microswitches in het slot, deze reinigen met perslucht o.i.d., oorzaak is n.l. dat een switch niet altijd terugkomt in de nulstelling en zodoende de A.B. niet vrijgeeft.

Hé ! cool, dat ga ik eens proberen, maar eerst mag het wel even ophouden met regenen !

thx in ieder geval ! :)
 

Roel

Lid
Hoi Roel,
Kijkend naar je (woon)plaats, functie en het type auto wat je rijdt moet ik concluderen dat je m'n collega bent!! :aangenaam: Grappig om jou ook hier tegen te komen.:1761:Je kunt m'n auto vaak vlakbij de ingang van F5 terugvinden. Hij staat trouwens ook op Streetview van Googlemaps bij ons bedrijf!:super:

Da's zeker toevallig. Kom maar eens een bakkie bij me halen (Planning F4), dan kunnen we het eens hebben over de turbo van de concurrent :uitlachen:.
 
@Ronnie;
Thanks voor deze tip! Ik ga het proberen.

@CaptainHook;
Dat is een best uitgebreide handleiding. Mocht de tip van Ronnie niet werken dan ga ik er eens wat uurtjes voor zitten om die handleiding te volgen.

@Roel;
Ik weet je te vinden, komt goed! :473:
 

purk

Senior Member
Dit euvel heb ik ook last van, dus af en toe werkt ie wel , af en toe nie, als ie niet werkt gaat ook die binneverlichting NIET aan als ik het portier open,
waar het aan ligt weet ik dus niet, maar als jij erachter bent, let me know ;)

ik rij een 1.8 T 20v uit '99, volgens mij zijn dat dezelfde :)

grtz!

portierslot geeft problemen, uitelkaar halen en solderingen opnieuw maken ( zit een breukje in ) en dan doet hij het weer.
 

redrohX

Nieuw lid
... Je moet enkel nog een te fanatieke knipperlichtinstallatie krijgen (knipperen als je niet richting aangeeft en zo, oplossing: relais vervangen) en je bent klaar.

Hey dat heb ik dus... Je bedoelt dat het geluid (geklik) van de knipperlichten spontaan op momenten dat je de knipperlichten niet gebruikt vanzelf aan gaan?

Omdat ik altijd in de auto zit weet ik dus niet of de lichten ook knipperen op dat moment. Gebeurt dat dus ook? Soms gaat het geluid echt supersnel... en soms gebeurt het ook een hele rit niet. Is dit een dure reparatie? Denk je dat ik dit nog onder de garantie gerepareerd kan krijgen (garantie heb ik nog een paar maanden)?
 

rjdelft

Nieuw lid
Mijn octavia I heeft ook problemen gehad met AB-linkerportier.

oorzaak was verrotte aansluitingen op regelunit in portier. De betreffende stekkeraansluiting zit onlogisch gemonteerd en loopt vol met (condens)water. Wij hebben complete unit vervangen (duur grapje >250euro).
Wij hebben importeur PON aangeschreven omdat wij dit beschouwen als fabricagefout. Zij zien dat natuurlijk anders. Zeggen dat het wel eens kan voorkomen, maar niet vaak genoeg om als fabricagefout te worden beschouwd.

Kortom gewoon K(ilo) U(trecht) T(ango) en dokken maar.
Er gaat inderdaad wel vaak zomaar iets stuk aan dit type octavia.
Verder best wel prettige auto.
 
Bovenaan Onderaan