1.8 Turbo, foutcode turbodruk te laag

Helaas heb ik toch een kleine storing in mijn auto.

Nadat ik de auto opgehaald had, 150km ermee had gereden, en op dag 2 naar mijn werk ging en voor het invoegen even flink gas moest geven ging met motormanagement lampje branden.
Daarna voel je ook dat de auto stationair niet lekker loopt, hij wiebelt een beetje, of je zou het stotteren kunnen noemen.
Met rijden merk je niks, en dat stotteren bij stationair is ook niet altijd aanwezig.

Omdat de dealer waar ik de auto gekocht heb in venlo zit, afgesproken dat ik de auto naar skodacentrum utrecht zou brengen.
Daar is hij gisteren geweest.
Er zitten meerder foutcodes in, maar de eerste die opkomt is turbodruk te laag. (turbo is nog geen 10.000 oud, km stand van de auto is 130dkm)
Omdat het niet duidelijk was waar de storing vandaan komt (met de turbo zelf is niks mis) en de onderzoekskosten aardig opliepen is besloten om de auto bij de dealer in venlo te brengen.

Gisteren de auto weer opgehaald, storing hadden ze gewist.
Naar huis gereden, en bij warme auto het gas eens ineens helemaal onderin geduwt.
Hij deed wat je zou verwachten, en geen mmgt lampje wat aanging.

Nu zit ik uiteraard ook wat te googlen, en kom op een paar mogelijkheden uit.
1, carterontluchtingsklep die in de dikke slang zit die aan de oliedop zijde van de auto
2, dumpvale/diverter valve met een gescheurd/vastzittend membraam
3, vacuumlek, bekende plek is de slang met Y splitsing onder het spruitsuk
4, lek in de slang die vanaf de turbo omlaag gaat en onder het blok door loopt.

afspraak is gemaakt, en ik heb aangegeven daar best een paar uur te willen wachten op eventuele reparatie.
Indien ze in die periode het probleem niet vinden neem ik een vervangende auto mee en ga naar huis.

Komt iemand deze klacht bekend voor ?
Heeft iemand wellicht een beknopte how-to om 1 van bovenstaande zaken te controleren cq vervangen ?
 
denk niet dat iemand het hier leest.... heb een beetje het idee dat enkel de nieuwe moddeletjes hier meetellen..

Maar na het vervangen van de klep van de carterventilatie, en de N75 magneetklep loopt hij weer als een zonnetje..
 

Noord26

Forumguru
denk niet dat iemand het hier leest.... heb een beetje het idee dat enkel de nieuwe moddeletjes hier meetellen..

Maar na het vervangen van de klep van de carterventilatie, en de N75 magneetklep loopt hij weer als een zonnetje..

Bedankt voor de terugkoppeling. Kunnen anderen zeker iets aan hebben met vergelijkbare klachten bij hun bolide.

Maar het is niet gepast om een snaar te geven naar andere mensen op een forum door te suggeren dat nieuwe modellen alleen 'meetellen'. Dat is zeker niet het geval. En ik persoonlijk, kan dergelijke uitspraken ook niet relativeren op een forum. Dat hoort nooit thuis op een forum. Ongeacht waar het forum voor is. Men respecteert de ander is 1 van de speerpunten.

Er zijn erg veel topics aanwezig op dit actieve forum. En soms wordt het ene wel eens overspoeld door andere. En er zijn wel velen die wat nieuwere modellen rijden idd. Maar dat heeft niets te maken meetellen. Die topics over de nieuwere modellen zijn gewoon wat actiever.;)
 
het was zeker niet als snaar/sneer/beledigend of wat dan ook bedoelt.... enkel de verwoording van mijn gevoel/idee.
 

Noord26

Forumguru
het was zeker niet als snaar/sneer/beledigend of wat dan ook bedoelt.... enkel de verwoording van mijn gevoel/idee.

Er zijn erg veel topics aanwezig op dit actieve forum. En soms wordt het ene wel eens overspoeld door andere. En er zijn wel velen die wat nieuwere modellen rijden idd. Maar dat heeft niets te maken meetellen. Die topics over de nieuwere modellen zijn gewoon wat actiever.;)

Ik respecteer je insteek. Helaas zijn de nieuwste modellen ook de meeste actieve topics.
 
Laatst bewerkt:

turboturbo

Forumguru
@stevedem ik waardeer je terugkoppeling qua inhoudelijk op het probleem van je Superb enorm hoor!

Ik rijd zelf een Octavia 1 (ook oud modelletje :) ) met 1.8T motor en heb ook last van een soortgelijk probleem. Ik zeg echter soortgelijk want het lijkt er ook weer totaal niet op. Daarom heb ik dat niet eerder gemeld. En als ik tijd heb om verder in 'mijn' probleem te duiken zal ik daar tzt een topic voor openen.

Voor mij nuttige info om tzt mee te nemen dat in jouw geval de problemen met het vervangen van de onderdelen die je noemde, zijn opgelost! Dank!

:thumbsup:
 
de 1.8 T heeft diverse zwakke plekken in zowel het turbo circuit, vacuum circuit en de carterontluchting.

er zijn een aantal onderdelen die als eerste dan verdacht worden, omdat ze gewoon veelvuldig stuk gaan.
 

oco1979

Forumguru
denk niet dat iemand het hier leest.... heb een beetje het idee dat enkel de nieuwe moddeletjes hier meetellen..

Maar na het vervangen van de klep van de carterventilatie, en de N75 magneetklep loopt hij weer als een zonnetje..

zie dat je al een oplossing hebt.

N75klep is meest voorkomende probleem.

Niet de eerste garage die de turbo vervangd ipv van de N75 klep.

Deze komt veel voor bij dit model van motor.

Vacuumleidingen gaan ook stuk,zitten er trouwens veel op.
Eens allemaal overlopen of eventueel vervangen,kost niet echt veel of ze eventueel vervangen door sterkere,zoals je de turboleidingen ook met versterkte kan vervangen.

Samcoleidingen als voorbeeld. even googlen :thumbsup:
 
morgen even live data uitlezen,
als het de fuel trim add is, dan is het een vacuumlek die we even op moeten sporen.
slangetje vervangen kan ik zelf wel, geen zin om daarvoor weer terug naar de dealer te rijden (1,5 uur)

Als het de fuel trim multi is, dan gaat ie weer naar de dealer in venlo, mogen hun gaan zoeken.
 

oco1979

Forumguru
lmm kan ook wel bij deze voor problemen zorgen.
live data eens kijken wat de turbodruk en brandstofdruk doe bij het optrekken.
interkoeler nog dicht ?

ken net gelezen bij een tuner:

aangeraden bij deze motoren dat je na 60.000km de N75klep en Lmm vervangt !!!!
dat is wel als je deze wil chippen,nu kan je die info ook voor een niet gechipte versie nemen)
 
nou.... we hebben de auto uitgelezen met vcds, daarna volledige gereset.
lampje is tot nu toe uit gebleven,
gisteren nog eens uitgelezen en dan zie je dat de waardes van fuel trim add en de multi etc wel iets verhoogt zijn, maar binnen de marge blijven.

lmm is nog niet vervangen,
ziet die er wel in eigenlijk ? of is het dan een map/maf sensor ?
 

oco1979

Forumguru
lmm is deze direct achter de luchtfilter aanzuigbuis.
Map sensor is nog iets anders.
Gebruiken soms mapsensor ipv lmm.
Zou me sterk verwonderen deze geen lmm heeft.
Keer zwaar reinigingsprodukt gebruiken als je waarden iets verhoogd zijn.
Interne vervuiling kan ook tot iets boven de marge gaan,met als resultaat noodloop.
zit daar nog een soort valve op je motor,die inwendig kan schuren,rubber dichting.
Naam ontsnapt me. inductie valves of zo iets.
Kweet dat je daar een versterkte en betere versie kan voor krijgen.
 
Bovenaan Onderaan