1.8 TSi 4x4 als caravantrekker

De keuze voor de 1.8 TSi 4x4 werd ingegeven door de goede recensies op caravantrekker.nl met name omdat we op jaarbasi de 20.000n km nog maar net halen gekozen voor deze benzineversie. Wat me bevreemd als ik het forum goed heb doorgelezen dat er o.a. bij het onderwerp caravantrekken niet of nauwelijks reactie zijn van Yeti 1.8 TSi rijders. Deze zullen er best zijn, maar graag de reacties hierop.
 

Skoody Boo

Actief lid
Het trekken van een caravan met zo'n beest gaat domweg geweldig. Dat valt zonder enige ervaring te voorspellen.

Ontzettend vet zeg, eindelijk eens een echte 4x4, en dan ook nog met zo'n brute motor! Een Yeti zoals die bedoelt is.
 

EdK

Forumguru
Ach als de 1,2 TSI al als caravaan trekker wordt bestempeld dan is die 1,8 echt een overkill
 

Witte Yeti

Actief lid
De keuze voor de 1.8 TSi 4x4 werd ingegeven door de goede recensies op caravantrekker.nl met name omdat we op jaarbasi de 20.000n km nog maar net halen gekozen voor deze benzineversie. Wat me bevreemd als ik het forum goed heb doorgelezen dat er o.a. bij het onderwerp caravantrekken niet of nauwelijks reactie zijn van Yeti 1.8 TSi rijders. Deze zullen er best zijn, maar graag de reacties hierop.
Hoe zwaar mag je caravan beladen wegen?
 
De caravan is niet de lichtste. Een hobby 494 Uef, die max. 1550 kg mag hebben. Naast de normale dingen qua belading zit er ook een mover onder.
 

Witte Yeti

Actief lid
Dan heb je inderdaad een 1.8 TSI 4x4 nodig voor dat gewicht. Ik rijd in een 1.2 TSI met een caravan van 1000kg en dat rijdt perfect, zelf beter dan mijn vorige auto Kia Joice 2.0. Ik denk dat de 1.8 4x4 je 100% zal meevallen als caravantrekker. Ik hoor graag je ervaring als het zover is.
 
Weten jullie nu wat het "grappige" is, dat we zijn overgestapt van een KIA Sorento van 2.5 CTDi (grijs kenteken) 20008/2009 met automaat naar die Yeti (handgeschakeld). Ik kom er natuurlijk op terug als we enkele rijervaringen hebben, De voornaamste reden om toch deze overstap te maken waren de slechte ervaringen dit jaar met het caravantrekken. Het was alsof je voortdurend alert moest blijven met alle spanning van dien.
 
Het trekken van een caravan met zo'n beest gaat domweg geweldig. Dat valt zonder enige ervaring te voorspellen.
Ontzettend vet zeg, eindelijk eens een echte 4x4, en dan ook nog met zo'n brute motor! Een Yeti zoals die bedoelt is.

Het is inderdaad de optimale auto voor het trekken van een zware aanhanger (diesel is nog beter maar onbetaalbaar). Als die in het wit is, is het een echt (sneeuw)monster. Het is daarnaast de goedkoopste 4x4 van de Yetiserie als je beperkte kilometers maakt. Bij de nieuwe prijzen moet je al minimaal anderhalf rondje om de wereld per jaar maken wil überhaupt in de buurt komen met diesel!

Dat er zo weinig recensies zijn ligt er waarschijnlijk aan dat er duidelijk minder van rondrijden! Daarnaast zijn er ook een aantal mensen die hem hebben, maar niet uit hoofde van de caravan trekken (boottrailer, paardentrailer) of gewoon omdat 4x4 beter op de weg ligt en je niet zo snel in de blubber blijft hangen..

Voor winters weer is een 4x4 natuurlijk helemaal een droom:super:, dus op naar de 4x, want de wintersport komt er weer aan... Maar dan moet er wel even wat sneeuw vallen...
 

snel

Actief lid
Seagull

krijg je geen spijt van trek zelf een tabbert pucini 550e /2.30 1650kg max 1700 ben ermee duitsland in geweest blijft gaan als de brandweer
en laat dat alerte maar zitten niet nodig
 

Verhoeven

Nieuw lid
1.2 TSI DSG met caravan

Hallo,
Ik rij zelf een Yeti 1.2 TSI DSG met een caravan van 1100 kg er achter, dit gaat perfect, in de alpenlanden geweest geen problemen ondervonden,
zeker op zeer stijlen passen even in de S stand en gaan als de brandweer . deze trekt beter dan mijn vorige auto Mazda 5 2 liter ben dan ook zeeeer te vrede over de yeti .
 

EdV

Nieuw lid
@verhoeven
Toch uit nieuwschierigheid; Hoe gaat dat met de 1.2 heuvelaf?
Dat is toch een heel gewicht dat afgeremd moet worden +1100kg. Er zal dan wel aardig wat bijgeremd moeten worden ?
Van remmen op de motor merk ik niet veel maar dat is hier ook niet echt nodig. Lekker uit laten rollen.
Dus hoe gaat dat met (Ik rij zelf niet met caravan en de steilste heuvels die de yeti heeft gezien zijn de ardennen :)
 

Verhoeven

Nieuw lid
Afremmem op daling bergen

Ja ,dat gaat vrij redellijk, je moet de DSG bak wel in de S stand zetten af en toe krachtig remmen en weer oplaten komen inderdaad af remmen in de bergen gaat lastig met de 1,2tsi loopt snel op .Ik heb zelf niet zo,n moeite hiermee het vergt enige gewenning ,maar ik rij al 15 jaar caravan dus weet ik wat ik kan ,maar iemand voor het eerst met een 2.1 in de bergen zal rijde kan het moeilijk hebben om niet constant te remmen bij afdalingen.Ik heb het uitgeprobeerd bij 15 procent daling met 7 haarspeldbochten hier moet men echt rekening houden met afremmen op de motor ,dit kan problemen geven als men te laat handmatig terugschakeld ,dan moet je constant bijremmen.Succes Ab
 

snel

Actief lid
De caravan is niet de lichtste. Een hobby 494 Uef, die max. 1550 kg mag hebben. Naast de normale dingen qua belading zit er ook een mover onder

bij mijn wagen zit er tsa op stabilisatie programa tbv wagen / aanhanger
en op caravan alko atc
aan gezien caravan aardig in de max is wat gewicht betreft ten over auto.
maar caravan al ruim 27 jaar maar wat exstra zekerheid is ook in te bouwen en gaat caravan weer +/- 16 jaar mee ,
dan is dit een te verwaarlozen bedrag als je dit kan missen:santa:
 
Onze Yeti 1.8 4x4 bleek afgelopen zomer ook een geweldige caravantrekker: een helling van 21% (Limburg) geen enkel probleem in z'n 2 naar 3! Ook in Frankrijk de bergen in met dat regenachtige weer: vlot de caravan op een stuk gras achteruit omhoog op een plateautje zetten: dat doe je moeiteloos zonder slip en moddersporen. Wat is die Yeti wendbaar zeg.
Ook je MTB's kunnen achterin de Yeti zodat je de handen vrij hebt in en rond de caravan. Welke vergelijkbare auto in de compacte klasse heeft dat?
 

Skoody Boo

Actief lid
Onze Yeti 1.8 4x4 bleek afgelopen zomer ook een geweldige caravantrekker: een helling van 21% (Limburg) geen enkel probleem in z'n 2 naar 3! Ook in Frankrijk de bergen in met dat regenachtige weer: vlot de caravan op een stuk gras achteruit omhoog op een plateautje zetten: dat doe je moeiteloos zonder slip en moddersporen. Wat is die Yeti wendbaar zeg.
Ook je MTB's kunnen achterin de Yeti zodat je de handen vrij hebt in en rond de caravan. Welke vergelijkbare auto in de compacte klasse heeft dat?

Sinds Witte Yeti's vraag naar gewicht het belang van deze factor aantoonde zijn we daar bij deze recensie ook nieuwsgierig naar. Dus die 21% helling en dan van 2 naar 3, met hoeveel "kilo caravan" was dat?
 
1.8-TSi-4x4-als-caravantrekker

Sinds Witte Yeti's vraag naar gewicht het belang van deze factor aantoonde zijn we daar bij deze recensie ook nieuwsgierig naar. Dus die 21% helling en dan van 2 naar 3, met hoeveel "kilo caravan" was dat?

Wij hebben een HomeCar 495 UF, leeggewicht 920, maar na een paar jaar kamperen schat ik het gewicht op reis rond de 1200 kilo.
Je voelt aan de trekracht van de Yeti dat hij veel meer aankan.
Op reis heen en terug naar Frankrijk was het verbruik met caravan onderweg 1:8.5, totaalverbruik vakantie 1:11. Viel ons wel mee gezien het vermogen.
In de zomer rijd ik met HNR 1:12,3 gemiddeld.
De Yeti stroomlijn is niet gunstig: ik rij daarom niet harder dan de toegestane snelheid, maar rij zeker niet als een bejaarde:winkie:, (niets ten nadele overigens van.)

EkiYeti
 

OuweHippie

Senior Member
@Verhoeven
Volgens mij maakt het niets uit of je hem in de D- of in de S-stand zet. Het enige verschil tussen die twee is dat je in de S-stand je wat langer zult doortrekken op een vlakke weg. Op een helling maakt het i.m.o. geen enkel verschil, ik heb er tenminste 0,0 van kunnen merken.

Ik heb er een Bergland Nevada achter hangen die 1300 kg mag wegen en ging deze vakantie met 1250 kg gewicht op pad hoewel dat wettelijk gezien niet mag.
 
Bovenaan Onderaan