1.8 20v agd houdt enorm in, wie heeft er tips?

gerbenlegrand

Nieuw lid
Dag mede-skoda rijders,

Sinds kort ben ik in het bezit van een Octavia01 1.8 20v slx, bijna tot volle tevredenheid. Het probleem:

Inhouden/niet op toeren komen vanaf 4500 tpm. Na heftig op het gas gaan wil hij behalve in de 5e versnelling nog wel op toeren komen, maar de top is met veel moeite 150 km/u. De volgende dingen heb ik geprobeerd:

-Katalysator losgehaald en leeggemaakt (deze rammelde enorm, inderdaad binnenwerk volledig kapot)
-achterdemper leeggeschud ivm stukken katalystor
-storing uitgelezen , geen storingen
-luchtmassameter uitgewisseld
-luchtfilter gecontroleerd, schoon
-gasklephuis gereinigd
-vacuumslangen gereinigd en gecontroleerd
-klepdekselontluchting gecontroleerd
-Lambda waarde is goed

Morgen gaat de achterdemper eraf om ook deze uit te kunnen sluiten. Heeft iemand nog meer tips??

Alvast bedankt,
Gerben
 

purk

Senior Member
volgens mij ( maar ik kan niet alles uit mijn hoofd weten )zit er op deze type motor ook een nokkenasverstelling op, die aangedreven wordt door een ketting een een hydraulisch zuigertje , misschien is deze defect of zit deze vast.
 

maarten2xrs

Senior Member
Ik heb dat inhouden van de motor ook gehad en het bleek een kapotte bobine te zijn, maar omdat je storingen uitgelezen zijn betwijfel ik dat.
 

gerbenlegrand

Nieuw lid
Na de ontdekking van een aantal poreuze slangen deze vervangen: vacuum rembekrachtiger, kleppendekselontluchting en oliefilterontluchhting. Dit was geen verbetering

Na demontage midden- en achterdemper de buurt even opgeschrikt....(wat een herrie met een lege kat en zonder dempers)

En dit was gelijk de oplossing, toch verstopping van de dempers dus. Na het vervangen van beide dempers geen problemen meer, loopt als een tierelier!!

Bedankt voor het meedenken!
 
Bovenaan Onderaan