1.6tdi stage1 sterker op lage toeren?

tim_j

Senior Member
Goeiemiddag,

wat ik mij afvraag (ja de search is gebruikt) als ik mijn Oct greenline 1.6tdi 110pk stage1 laat tunen bij Vagtechniek.

Wordt de motor dan ook sterker vanuit stilstand? Stationair tot 1500 toeren?

Waarom?
Kan er maar niet goed aan wennen dat de motor onder de 1500 toeren niet thuis is.
Stond met een zwaar beladen auto op de helling bij de milleustraat vanmorgen en het ding valt gewoon dood met de hellingproef. ja meer gas geven zou je zeggen.. koppeling slipt als een malle als ik m bij de 1500 rpm houd. Als ik sneller koppel komt het ding gewoon koppel te kort om prettig de helling op te komen. Het lukt wel enigzins fatsoenlijk, maar meer kracht onderin zou wel de uitkomst zijn.
Ik zal maar niet beginnen over de keren met volle aanhanger. Leek wel een beginner:D


Dus ik hoor graag ervaringen op dit vlak.
 

brepus13

Forumguru
Kijk eens naar de grafieken op de site van vagtechniek. Hier zie je mooi de koppel en ok toename bij het hele toerenbereik.

Edit 1
(Je ziet dan iig dat rond 1500 hij sowieso nog geen koppel levert maar dat hij rond de 2000 bijna Max koppel levert.)

edit 2
70nm extra na tuning ga je wel merken maar 1500 rpm is simpelweg te weinig voor dit blok.
 

GvA14TSI

Donateur
Ik heb zelf ook de tuning van VAG techniek op mijn 1.6tdi. Geweldige vooruitgang, maar idd pas boven ca 1800 toeren. Daaronder is het nog steeds niets.
 

JeSko

Forumguru
Ik heb ook getwijfeld om hem te laten chippen maar uiteindelijk besloten het niet te doen. Waarom niet?

- de tuning doet niet veel onder de 1500 toeren, dat is nu net de zone die mij het meeste tegenzit aan de auto, het is dat eerste aanzetten en vertrekken vanuit 1/2de waar hij power mist.

- De 1.6tdi is potent genoeg in hernemingen, bv even van 100 naar 120 in 5de doet hij al heel vlot voor zo'n kleine motor. Dat word met tuning nog beter, maar het is niet echt nodig, het "probleem" ligt elders.

- slijtage, slijtage van de Turbo en dergelijke zal groter zijn, wat ze ook beweren, en er zijn hier honderden zo niet meer gechipte tdi's die veel km's halen zonder extra noemenswaardige problemen, maar mijne word vaak gebruikt voor afstanden tussen 10-20 km, daar treed wellicht zowiezo al slijtage op, daar nog eens tuning bovenop doen lijkt mij niet verstandig.

- ik heb geleerd om de auto ook vanuit stilstand of in lage versnellingen vlot te laten rijden, dit door de toeren inderdaad hoger te houden, @Monteurtje heeft dit ook aangegeven, de 1.6tdi heeft baat bij het rijden aan wat hogere toerentallen, in het begin luisterde ik naar de ecologisch ingestelde schakelindicator, die negeer ik nu compleet, anders zit je continu in die lage torque zone. Wellicht is dit type rijden ook beter voor dpf en egr.

Succes ermee, maar als je vaak iets zwaarders trekt, zou ik uitkijken naar een mooie 2.0tdi.

Grts Jesko
 

tim_j

Senior Member
@Brepus, die grafieken had ik ook gezien, vandaar ook mijn vraag omdat het in de praktijk weleens anders uit kan pakken. Zelfs met mijn toenmalige 110pk AFN die met wat hardware upgrades (front mount intercooler, grotere turbo, egr delete,kat delete etc) op 160pk uit kwam.(stage2?)

In de grafiek had de motor na tuning van 1000 tot 1300 toeren maar een beetje meer pk, 10 ofzo, maar in de praktij was het een wereld van verschil.

kon daarmee letterlijk vrij lomp enkel de koppeling laten opkomen met volle aanhanger zonder maar te bokken. Ideaal was dat.

@GvA14TSI, merk je ook niet ‘iets’ van de tuning? Mijn ervaring is dat die onder 1500 bijn niets in huis heeft, bij 1400 begint het te komen, bij 1500 gaat het wel en vanaf 1800 begint het. Dan zit ie vol in de 250 nm, tot 3500 voel je ‘m steeds meer versnellen omdat de pk’s toenemen. Dit gaat zo smooth met de commonrail dat je de acceleratie onopvallend doet.

@JeSko goed punt wat je noemt. Dit is ook mijn besluit geweest na eerder genoemt projectje met de 110pk AFN. Ik bleef er mee bezig.. reed wel kicken maar elke zaterdag eronder liggen werd ik gauw zat.
Bij de 1.6tdi wijzig ik helemaal niets, mogelijk dus alleen de software. Door VAG techniek als het doet wat ik graag wil. Il geloof er heilig in als je normaal doet dat het wel goed zit met de reserves en toleranties.

ik rijd van me zelf kalm, ben een kalme rijder en heb zelden haast. Altijd keurig warm rijden dus rustig beginnen en na een minuut of 20 wat vlotter tot normaal rijden. Rijd hierbij veel op de cruise control. je zou denken waarom wil je chippen met dat rijgedrag:pieker:

Nou, in de 6 bij 120 km met 1900 toeren een helling tegenkomen is niet heel fijn. Snelheid stort in en je kan niet echt vlot versnellen zeg maar. Je moet de motor best laten werken.

ik dacht wellicht lost een stage 1 dit ook wel op. Hoef ik minder lang te ‘duwen’ op de motor om op tempo te blijven

En acceleren met veel koppel is gewoon heerlijk:D
 
Laatst bewerkt:

catch me

Forumguru
Denk dat t ook veel uitmaakt, handgeschakeld of dsg, heb met de dsg nooit het gevoel iets aan kracht tekort te komen
 

JeSko

Forumguru
@catch me

Correct!

En ik vergelijk mijn 1.6 tdi in een Superb, die bijna 200 kg meer weegt dan een Octavia, ook daar zit verschil.

DSG is zowiezo sneller, die bakken schakelen zo goed ( en nog beter met optimalisatie ), Octavia vs Superb scheelt ook. Mijne is zeker traag te noemen vanaf de start, eens op gang kan ie goed mee. Zeker autostrade merk je niet dat het maar een 1.6 is.
 

JeSko

Forumguru
Ohja en de 1.6 TDI heeft een bloedirritante eerste versnelling, je moet eigenlijk onmiddellijk naar zijn 2 schakelen, in eerste bv stadsverkeer rijden tot 15 km/h is zeer irritant, hij maakt dan goed toeren, maar bij het minste dat je wat gas lost bokt de auto onmiddellijk en zakt hij enorm in snelheid, stapvoets rijden is echt geen pretje met deze bak, je moet bij gas los in eerste echt een fluwelen voet hebben, na lang zoeken lukt mij dit nu, maar bv in een file word je been zo moe dat een fluwelen bediening erg lastig word. Verder echt een prima motorisatie voor wat het is, enorm betrouwbaar blok!
 

catch me

Forumguru
Moet wel toegeven, hij is gechipt, flippers aan t stuur, en heb aantal keuzes wat bak instelling betreft, maar in de standaard modus rijdt t ook goed zonder het gevoel te hebben dat er te weinig kracht onderin is...
 

hemi24

Forumguru
@JeSko : het bokken in de eerste versnelling klinkt mij erg bekend, oplossing was bij mij het vervangen van het dubbelmassa vliegwiel...
 

JeSko

Forumguru
@hemi24

Het is enkel bij gas loslaten in eerste, bij vertrekken geen last van bokken. Vind het zo zonde om daar nu geld aan uit te geven terwijl alles nog strak werkt, op dat bokken na dan bij gas los, als ik het gas heeeeeeeel zachtjes los bokt hij ook niet, maar de marge is klein. Enig idee wat zoiets kost?
 

tim_j

Senior Member
Kan inmiddels uit eigen ervaring wat melden over de tuning van de 1.6. Mijne heeft ongeveer 150pk 320nm.

Kracht:
-In lage toeren tot 1500 merk je er weinig van, het voelt wel vlotter.
-1500-1900 rpm; er is meer kracht. De 6e versnelling is goed te gebruiken net boven de 100km/u. Je kunt dan versnellen en heuvels zijn geen probleem meer. Origineel viel de snelheid terug bij een heuvel en moest je terug naar de 5. Als je in dit toeren gebied zit.
-1900-3500: ‘Jetz geht loss’ hier komt het koppel en de pk’s los. Inhalen gaat makkelijker. Aanhangertje gaat makkelijker. Caravan zal zeker een stuk soepeler gaan, daar heb ik geen ervaring mee.

Verbruik en motorloop:
Verbruik is gelijk gebleven. Moet wel zeggen dat de motor wat gevoeliger is om meer te verbruiken dan voorheen, kunst is dus je rijstijl gelijk te houden als voor tuning. het is wel lastig je hebt 150pk, dus daar wil je ook op zijn tijd gebruik van maken.

Motorloop:
Motor is van rustig/eco naar opgewekt/vlot gegaan kwa karakter. Het duurde bij mij een tijd voor ik eraan gewend was en mijn rijstijl erop asn had gepast. lees: minder gas geven.
Olietemperatuur: is gemiddeld ietsje hoger geworden, zo’n 5-10 graden. Moet erbij vermelden dat bij tuning de thermostaat ook is vervangen. Deze bleef open staan. Dus wellicht is dit beeld niet zuiver.

Kan ik het aanraden?
Ja als je je ergert dat de 6e versnelling niet fatsoenlijk te gebruiken is.
Ja als je wat kracht mist bij het trekken.
Het blijft nog altijd de 1.6 die dan vanaf 1900 duidelijk meer power heeft gekregen.

Oplossing voor die helling uit mijn startbericht?
Gewoon een aanloopje nemen, probleem opgelost.
 
Laatst bewerkt:

JeSko

Forumguru
Goede cijfers, 1.6 is makkelijk zuinig te rijden, mijne staat op 19 inch en het betreft een manuele Superb, dus nog een beetje zwaarder dan een Octi, en ik let eigenlijk niet op verbruik, houd hem liever wat hoger in toeren, ik zit op 5.4 liter/100 km, wat zeker niet slecht is, ik doe toch veelal stads/dorpverkeer.
 

tim_j

Senior Member
5.4 is ook niet slecht, zeker niet met stadsverkeer. ‘Hoog’ in de toeren rijd ik ook, op de rijksweg is 100 ongeveer 1900-2000 toeren.
 

Sjoerdb

Forumguru
Maare, die 3,99, gemeten op welke getallen? Ik ben ook wel eens met 3,125 ltr per 100 km van Rotterdam naar Arnhem gereden. Wat doet je lange afstand meting, die reset bij 100 uur of 10.000 km afgelegd. Mijn laatste stond op 64 km/h gemiddeld en 1:26,7 / 1:3,74. Ik ben momenteel de een na zuinigste op autoweek bij de verbruiksmonitor.
 

tim_j

Senior Member
Ik meet het met spritmonitor. Niet de waarden die de auto zelf presenteerd. Dus kilometerstand begin en kilometerstand lege tank en dan het aantal benodigde liters. In dit geval een 987km op 39,42liter.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Tees

Donateur
Zullen we @Rosinfield er maar weer eens bijhalen om te fulmineren tegen het gebruik van de BC voor het bijhouden van t brandstofverbruik? Blijft me verbazen dat er zoveel mensen die BC geloven. Ik heb zelden meegemaakt dat de BC minder gunstig verbruik aangaf dan het daadwerkelijke (aan de pomp gemeten) verbruik.
 
Bovenaan Onderaan