1.6TDI DSG CO² gestegen (MY2018)?

Superbst

Senior Member
De Belgische Skoda website heeft nog steeds geen info/foto's/configurator met MY2018 (met de 9.2" Columbus etc), maar het viel me nu wel op dat de CO² uitstoot voor de 1.6TDI met DSG(7) bak blijkbaar lichtjes is gestegen?

De mijne (MY2017, vorige week geleverd) heeft op papier een uitstoot van 105g (en zelfs 104g met de banden met extra lage rolweerstand) en nu geven ze blijkbaar 106g aan?

I know, puur theoretisch en qua verbruik dus verwaarloosbaar, maar voor de Belgische leaserijders (waarbij de belastingen berekend worden op o.a. deze uitstoot) toch een verschilletje...
Bovendien denk ik dat deze versie daardoor ook net uit de categorie met 90% aftrekbaarheid valt (grens daarvoor is 105g) en dus bijgevolg in vele bedrijven zelfs uit de car policy kan vallen?!?

Any opinions?
 

Cordoba

Forumguru
@Superbst Een poos terug heb ik al gehoord dat de officiele cijfers op een andere manier gemeten moesten worden, met ingeschakelde airco enz. waar in het verleden allerlei trucs(zoals uitschakelen van aanwezige opties) werden gebruikt om het officiele verbruikscijfer omlaag te krijgen. Het is dus goed mogelijk dat de 2018 versie op papier iets meer uitstoot (verbruik) heeft, terwijl ie in de praktijk juist beter presteert. In hoeverre die aangepaste meetmethode ook voor oudere modellen gaat gelden, is een kwestie van de Belgische wet uitpluizen.
 

Superbst

Senior Member
Mmmm, ik vermoed dat jij het hebt over de invoering van WLTP ter vervanging van de onrealistische/manipuleerbare NEDC test-cyclus?

Goed idee, maar ik denk niet dat dat de oorzaak is van dit verschil:
  • Voor zover ik weet, gebruikt men nog steeds overal de NEDC, WLTP zien de autofabrikanten niet zo graag snel komen denk ik...
  • Het verschil tussen WLTP en NEDC zal sowieso een pak groter zijn dan 1 of 2 grammetjes meer ;)
Volgens mij gaat die aangepaste meetmethode ook nooit toegepast worden voor oudere modellen: wetgevers doen bijna nooit iets retroactief ("rechtszekerheid" weetjewel) en bovendien gaan ze nooit alle oude modellen kunnen/willen hertesten.

Anyway, de mijne is nog 104g, dus ik zit "safe", maar voor nieuwe bestellers kan het een dooddoener zijn, zeker die 80% ipv 90% aftrekbaarheid. Veel bedrijven sluiten 106g en meer uit (zeker voor de "lagere" werknemerscategorieën/-budgetten) onder het mom van "eco" te zijn, maar dus eigenlijk omwille van de aftrekbaarheid :tongue:
 

leon-cupra

Forumguru
@Superbst , Vandaag de vraag voorgelegd aan mijn dealer: dit is info vers van de pers: greenline gaat naar 102gram en de 1.6 TDI dsg naar 112gr !!!:mad:

Is idd een extra korting op de dsg van 1000€. Ze hebben ook nog extra stock genomen van de oude 105gr.
 

Superbst

Senior Member
@Superbst , Vandaag de vraag voorgelegd aan mijn dealer: dit is info vers van de pers: greenline gaat naar 102gram en de 1.6 TDI dsg naar 112gr !!!:mad:

Is idd een extra korting op de dsg van 1000€. Ze hebben ook nog extra stock genomen van de oude 105gr.
WTF!
Heeft hij ook een reden gegeven?
Gewijzigde meetmethode, ander/nieuwer type DSG7, ...?
 

Superbst

Senior Member
Neen. Had gewoon vandaag gewoon een nieuwe lijst gekregen met de nieuwe uitstoten.
Spijtig genoeg geen lava blue (kleur opgelegd door wkg) 105gr meer in stock :cry:
Geen chance...
Bedankt om het na te vragen alvast :thumbsup:
Toch een vreemde zaak, dit gaat Skoda pijn doen op de leasemarkt hoor :banghead:
 

leon-cupra

Forumguru
Geen chance...
Bedankt om het na te vragen alvast :thumbsup:
Toch een vreemde zaak, dit gaat Skoda pijn doen op de leasemarkt hoor :banghead:
Wilde het toch ook weten aangezien het wel eens interessant zou kunnen zijn voor ons ... maar helaas .... :cry:
is idd raar. Gaat hun klanten kosten. Ze hadden van de dsg versie toch ook perfect een greenline versie kunnen maken. Greenline houdt enkel in: beetje lager, dakspoiler, andere voorgril, andere banden, ... :banghead:
 

Superbst

Senior Member
Even een bump, nog iemand die navraag heeft gedaan bij een dealer ofzo?

Op Skoda.be staat de Greenline namelijk nog steeds op 96-97g en de "gewone" Superb (Combi) nog steeds op 106g...
Die 106 is trouwens nog steeds 1g meer als enkele weken geleden. Vermoedelijk kan dit wel nog steeds met 1g zakken als je de banden met extra lage rolweerstand in (gratis) optie neemt?

De configurators van KBC Autolease en Directlease (handige site om wat met configs/opties te spelen trouwens) geven ondertussen nog steeds de "oude" 105g aan voor de 1.6 DSG7.
 

leon-cupra

Forumguru
De oude co-versies worden nog uitgeleverd en zijn nog bestelbaar uit voorraad. Daarmee dat alles wss nog niet aangepast is, maar ik heb de mail van d'ieteren gezien waar alle uitstoten redelijk ferm de lucht ingaan bij de my2018.
 
In NL betekent dat een hogere aanschafprijs of PON moet marge inleveren.

Bij een stijging van 105 gram naar 112 gram bij een diesel moet €1621 extra belasting worden betaald (€145 per gram in schijf 3 plus dieseltoeslag van €86,65 per gram). Gaat dus best om geld..
 

leon-cupra

Forumguru
In NL betekent dat een hogere aanschafprijs of PON moet marge inleveren.

Bij een stijging van 105 gram naar 112 gram bij een diesel moet €1621 extra belasting worden betaald (€145 per gram in schijf 3 plus dieseltoeslag van €86,65 per gram). Gaat dus best om geld..
hier in BE heeft dit ook gevolgen voor de leasemarkt. Aftrekbaarheid maar 80% ipv 90% en veel leaserijders mogen maar kiezen uit de 90% wagens. Dus in dergelijke gevallen geen dsg meer en zowiezo een greenline te nemen.
Voor particulieren heeft dit minder invloed.
 

Superbst

Senior Member
hier in BE heeft dit ook gevolgen voor de leasemarkt. Aftrekbaarheid maar 80% ipv 90% en veel leaserijders mogen maar kiezen uit de 90% wagens. Dus in dergelijke gevallen geen dsg meer en zowiezo een greenline te nemen.
Voor particulieren heeft dit minder invloed.
En jawel, het is bevestigd in de nieuwe configurator voor MY2018, zie ander topic ...

Crazy!!!
 
@Superbst ik lees in het artikel juist dat voor auto's die gehomologeerd worden vanaf september 2017 de co2 waarden dienen te worden weergegeven volgens de wltp test.

Het lijkt me sterk dat Skoda daarop vooruitlopend voor een reeds gehomologeerd model alvast zichzelf in de voet gaat schieten door wltp waarden te gebruiken terwijl nedc nog is toegestaan.
 

Superbst

Senior Member
@Superbst ik lees in het artikel juist dat voor auto's die gehomologeerd worden vanaf september 2017 de co2 waarden dienen te worden weergegeven volgens de wltp test.

Het lijkt me sterk dat Skoda daarop vooruitlopend voor een reeds gehomologeerd model alvast zichzelf in de voet gaat schieten door wltp waarden te gebruiken terwijl nedc nog is toegestaan.
Ja, ik weet het, maar toch denk ik dat dit de enige mogelijke verklaring is... ;)

Zie ook http://www.vroom.be/nl/autoadvies/wltp-op-zoek-naar-correctere-verbruikscijfers : blijkbaar doen sommige constructeurs (Opel, PSA) het ook al te vroeg?

Dus waarom Skoda niet? Bovendien is het nog altijd niet "aan de grote klok gehangen": de nieuwe 112g zie je enkel in de configurator ALS DIE AL WERKT. Op de rest van de site is er nog steeds gewoon sprake van 106g... :banghead:
 
Bovenaan Onderaan