1.6 Tdi

Als eigenaar van een 2011 SII 16 Tdi met 150k km:

Acceleratie in de 5e versnelling is echt belabberd. Stoelen vrij matig (duidelijk slechter dan in mijn vorige Passat). Verder geen minpunten.

In een jaar tijd 2 gebreken gehad (draadbreuk in de doorvoer naar de linkerdeur: airbagstoring, Columbus systeem moederbord moeten vervangen)
 

Eltjo

Forumguru
Zoals je hieronder ziet heb ik voor een 2.0TDI CR gekozen. Zelf importeren uit België was geen probleem en < € 150 incl. RDW. BPM weer wel; € 2430 voor een jaar oude auto van €40.000,-.

Waarom een 2.0TDI: ik schakel zeer vlot op en de 1.6TDI is (veel meer) (terug)schakelen bij inhalen e.d. Precies wat lazydave schrijft. Als deze gechipt is, is dit een stuk beter maar haalt het op geen stukken na met de 1.9TDI. Deze heeft ook 105 pk en is als combi wèl o.a. in België geleverd. Deze pompverstuivermotor heb ik destijds gereden en was veel stiller dan ik mijn Passat's die ik hiervoor heb gereden. Onder de 2000 tpm deed deze Superb met 105 pk het ook erg goed, bijna net zo fijn als de Passat met 130 pk. Boven de 2000 tpm ging de Passat er natuurlijk veel harder aan sleuren. Dat gaf een veel grotere fun-factor dan de 2.0TDI CR met 6 bak die ik nu heb.

Soms denk ik zelfs dat ik voor die € 2000 meer, beter die 1.9TDI had gekocht met bovenop de uitrusting die ik nu heb Columbus, slechts 75 ipv 147 dkm op de teller automatisch klep en parkeren en geïntegreerde rolgordijntjes achter.
Maar de 1.9TDI met 5-bak was ook een luidere pompverstuiver ipv de 2.0TDI common rail met 6-bak (toch weer meer schakelen). Hoeveel luider dat overkwam in de Superb, dat weet ik niet. Service interval 1.9TDI ....??

Laat je niet verleiden door Admundsen of Columbus systemen; alsdus forumleden niet actueel, traag, dure updates en voor €400-500 laat je een beter systeem inbouwen met alle gemakken.

Succes met je keuze!
 
Laatst bewerkt:

Peerke1960

Actief lid
Ach, ik rij als een dweil en die 1.6 past daar mooi bij. Misschien laat ik m ooit opvoeren, maar nodig is het niet. Rijdt heerlijk ol de snelweg. Ik kan me nu al op de vakantierit naar frankrijk verheugen.
 

Eltjo

Forumguru
Correctie van m'n post hier boven:
"BPM weer wel; € 2430 voor een 5 jaar oude auto van €40.000,-."

Ik ben ook een rustige rijder - gemiddeld bijna 1:20 haal je anders niet met een 2.0TDI.
Quote van lazydave over de 1.6TDI; "Acceleratie in de 5e versnelling is echt belabberd."
Het is wel fijn als je niet zoveel hoeft te schakelen. En dan kan met een 2.0TDI.
Een 1.6TDI met een DSG zou mij waarschijnlijk prima zijn. Maar die is er pas sinds de Superb III.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan