1.6 tdi slaat slecht aan met koude motor

Octaviameppel

Nieuw lid
Hallo, ik heb sinds een paar dagen een raar probleem.
Als ik smorgens bij koude motor start en koppelingen intrap, draai aan de sleutel geef, dan gaat de startmotor 2x rond en stopt. dan moet ik weer een draai aan de sleutel geven en gaat de startmotor weer 2x rond. Dit moet ik soms wel een keer of 5 doen voordat de motor pas aanslaat. Het gaat om een octavia 1.6tdi greenline.
Heeft iemand enig idee wat dit kan zijn?
Gr. Jan
 

JeSko

Forumguru
Meest waarschijnlijke oorzaak is een zwakke batterij.

- doe je veel korte afstanden?
- is het nog de eerste batterij?
 

Octaviameppel

Nieuw lid
De accu is nog nooit vervangen en rij inderdaad de laatste tijd heel erg weinig.
Ga morgen meteen de batterij vervangen. Bedankt voor je berichtje
 

brepus13

Forumguru
Er zijn nog meer mogelijkheden dan alleen de accu ben ik bang. Begin eens met uitlezen. De accu kun je iig voltage meten en kijken hoe ver dit zakt tijdens starten. Geeft een beetje een indicatie.
 

brepus13

Forumguru
Mocht je toch de accu vervangen neem dan wel een goede efb/agm (even kijken wat er nu in zit en zorg er voor dat deze correct aangemeld wordt in de juiste module. Dit is nodig ivm je start stop. Maar voordat je vervangt eerst meten is het advies.
 

EdK

Forumguru
Ik merk bij die van mij ook dat die niet werkt als we veel korte stukjes rijden en de accu niet goed volgeladen wordt.
En al is de accu wel vol dan nog komt het vaak zat voor dat hij opeens weer aanslaat als je te wachten staat op een groen licht ipv dat rood....
Stoelverwarming bv aan en hij blijft gewoon draaien de motor...
 

Tees

Donateur
Interessanter is wat de accuspanning in rust en tijdens het starten is. Rustspanning zegt iets over de hoeveelheid lading (heb de waardes voor EFB/AGM even niet paraat), spanning tijdens het starten moet t liefst boven de 10V blijven. Eronder betekent sowieso vervangen.

Draaiend moet de spanning idd iets van 14.8V zijn voor AGM zijn, maar dat zegt alleen wat over de dynamo ipv de accu, want je meet als het goed is de dynamospanning bij lopende motor (en zo niet, dan is je dynamo heengegaan).
 

Octaviameppel

Nieuw lid
Interessanter is wat de accuspanning in rust en tijdens het starten is. Rustspanning zegt iets over de hoeveelheid lading (heb de waardes voor EFB/AGM even niet paraat), spanning tijdens het starten moet t liefst boven de 10V blijven. Eronder betekent sowieso vervangen.

Draaiend moet de spanning idd iets van 14.8V zijn voor AGM zijn, maar dat zegt alleen wat over de dynamo ipv de accu, want je meet als het goed is de dynamospanning bij lopende motor (en zo niet, dan is je dynamo heengegaan).

Vanmorgen gemeten tijdens jet starten en de spanning valt dan terug naar 7 volt. Dus direct een nieuwe besteld hopelijk is die er vanavond en is het probleem daarmee opgelost. Bedankt iedereen voor de adviezen
 

Tees

Donateur
Vergeet 'm niet in te (laten) leren! Het werkt ook wel zonder inleren, maar dat is niet zo heel goed voor de nieuwe accu. De ECU denkt dan namelijk nog dat de oude (behoorlijk versleten) accu erin zit en gebruikt dan nog de oude (zelf-aangeleerde) waardes om 'm te laden en ontladen.
Dat kan een dealer voor je doen (onder betaling uiteraard), maar een forumlid alhier met VCDS (of evt OBDeleven) kan dat ook voor je doen als je 't lief vraagt. @VAG-man woont in Dedemsvaart, en wil dat vast voor een klein bedrag wel voor je doen.
 

Danielk

Nieuw lid
Vanmorgen gemeten tijdens jet starten en de spanning valt dan terug naar 7 volt. Dus direct een nieuwe besteld hopelijk is die er vanavond en is het probleem daarmee opgelost. Bedankt iedereen voor de adviezen

Ik begrijp hieruit dat je met een draaiende motor 7V meet? In dat geval lijkt het mij meer de dynamo welke problemen heeft. Of een combinatie van de twee.
 

Tees

Donateur
Ik lees tijdens het starten. Ik neem aan dat @Octaviameppel dus de laagste spanning tijdens het starten gemeten heeft. Dat is dus de spanningsdip die je krijgt doordat de startmotor zoveel stroom trekt. Vandaar dat een accu een bepaalde CCA (cold cranking amperage) moet kunnen leveren, dat is z'n belangrijkste karakteristiek.

7V met een lopende motor is denk ik niet eens mogelijk, dan slaat alle electronica op tilt, laat staan dat je 'm dan waarschijnlijk niet eens had kunnen starten met die accu :laugh:
 
Bovenaan Onderaan