1.6 Tdi hoger stationair vanaf 30 graden buitentemp.

tim_j

Senior Member
Hey,

mijn Octavia 1.6 tdi greenline van 2014 Heeft de eigenschap om 1000 rpm stationair te draaien als de thermometer in de auto 30 graden of hoger is. Het maakt niet uit of de airco aan of uit staat. Motor is uiteraard op bedrijfstemperatuur.

Het is ook geen regenereren. dat is een pulserend geluid, dat is dit niet.
Lijkt wel iets om de warmte te lijf te gaan. wie herkend dit?
 

Joh@n

Forumguru
Ik herken het "vreemde" lopen met warm weer ook, al heb ik het idee dat dat wel veroorzaakt is door de airconditioning. Ik heb het nog niet zonder geprobeerd, maar het toerental ligt wat hoger en hij loopt best onrustig dan. Regenereren is het in ieder geval niet, dat heb ik vaak genoeg gehad om het te herkennen.
 

tim_j

Senior Member
dat dus, ik ervaar hetzelfde. Zodra de binnentemp meter boven de 30 graden blijft loopt de motor 1000rpm stationair. Als ik de motor afzet geen hete (stink) lucht onder de auto vandaan en fan draait ook niet. Wat dus bij regenereren hoort. Het begint ook na 2 minuten draaien al, regeneren is pas op bedrijfstemp.
Heb er geen problemen mee verder, alleen irritant met filerijden.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

tim_j

Senior Member
Afgelopen weken was het regelmatig boven de 30 graden volgens de auto. Lijkt wel of Johan en ik de enige zijn die dit ervaren.
 

Pheaton144

Senior Member
Mijn O3 Tdi automaat uit 2017 heeft dat ook, zodra de buitentemperatuur hoog is loopt de motor ook hoger stationair.
 
Bovenaan Onderaan