1.6 Sr

hekko

Lid
1.6 SR, Saugh Rorh?

Ha forum,

Vraag: ik zag laatst een Octavia met onder de moterkap een "1.6 SR" moter. Die toevoeging SR had ik niet eerder gezien, dus ik vroeg aan die verkoper wat het betekende maar hij wist het ook niet.

Na wat googlen kwam ik tegen dat SR voor 'Saug Rorh' zou staan en variable inlaatspruitstuk zou beteken?
Zegt jullie dat wat? Zijn Octavia's inderdaad oorspronkelijk met die moter verkocht?
 

tlpeter

Actief lid
Mijn vriendin heeft een ibiza 1.6 SR
Dit is een sport uitvoering met 105 pk ipv het gebruikelijke (wat ik even niet weet)
De kans is dus groot dat dit standaard is, het is namelijk een VAG motor
Het is een lekker pittige motortje, mijn vriendin reed met de proefrit met gierende banden weg omdat hij zo fel is :D
 

hekko

Lid
haha, zal de dealer leuk gevonden hebben :)

maar ok, blijkbaar zijn er meer in de VAG familie dus. ben wel benieuwd wat het nou precies betekent...bij variabel inlaatspruitstuk kan ik me niks voorstellen..

Mijn vriendin heeft een ibiza 1.6 SR
Dit is een sport uitvoering met 105 pk ipv het gebruikelijke (wat ik even niet weet)
De kans is dus groot dat dit standaard is, het is namelijk een VAG motor
Het is een lekker pittige motortje, mijn vriendin reed met de proefrit met gierende banden weg omdat hij zo fel is :D
 

Gieliovd

Forumguru
Het is een beetje vaag. De ene spreekt over variabele kleptiming en anderen over een 1.6 8 klepper met minder vermogen.

Ik kan géén echte verklaring vinden.

Op wikipedia staat bijvoorbeeld gewoon de 1.6 FSI en MPI.
 

hekko

Lid
OK, nog even verder gegoogled.

SR staat voor 'Schaltsaugrohr' en betekent 'omschakelbaar inlaatspruitstuk' (Saugrohr betekent inlaatspruitstuk).

Het is een systeem van kleppen waarmee de lengte van het inlaatspruitstuk kan worden verkort naarmate het toerental toeneemt. Dit heeft een positief effect op het maximum koppel dat bij verschillende toerentallen kan worden geleverd.

Voor gedetailleerde uitleg zie deze pdf:

http://www.roelz.be/ssp/ssp_217_2_nl.pdf

Afijn, weer wat geleerd : )
 

purk

Senior Member
niks aan toe te voegen,



Oja wel, toch. deze motor wordt zeker standaard geleverd in een octavia ( volkswagen, seat en AUDI ) deze motoren zitten er al in sins 1996.

Wel is het inlaatspruitstuk bij de latere type van kunstofgemaakt, daarvoor waren ze van aluminium.
 

hekko

Lid
trouwens offtopic: waar kan ik een foto aan mijn profiel toevoegen? of kan dat alleen als je senior lid bent?


edit: al gevonden...never mind : )
 
Bovenaan Onderaan