1.6 MPI pingelt / loopt stationair onregelmatig

Hoi,

Mijn Octavia 1 Combi uit 2005 met 1.6 MPI motor pingelt sinds kort.
Dit gebeurt alleen als ik de koppeling intrap. Het rijden gaat verder zonder problemen.
Het toerental varieert dan tussen de 1250 en 2000 toeren. Soms schommelt het flink, soms maar een beetje, bijvoorbeeld rond de 1500 toeren. Normaal maak je stationair tussen de 750 en 1000 toeren.

- Het gebeurt met een koude en een warme motor
- Het gebeurt zowel op benzine als op LPG

Onderhoud in 2015/2016
- Krukas Positie sensor
- Bougie kabels
- Onderhoudsbeurt
- Koppeling
- Distributie + waterpomp
De onderhoudstoestand van de auto is wel oke dus.

Wat kan dit veroorzaken? Het wat koudere weer? Vocht?
Bedankt voor de reacties.
 

oco1979

Forumguru
Krukassensor,niet goed of iets verder gemonteerd,bedrading ervan;
uitgelezen ? foutcodes .....
Beschadiging vliegwielkrans;
koppelingskabel tegen bedrading(als niet hydraulisch is tenminste)
 

Bakkertje

Forumguru
Geen vacuum slang los / lek? Als ik het onderhoud zo zie is er vrij recent toch het nodige los geweest..
 
@oco1979
Ik zie geen lampjes oid branden op het dashboard. Krukassensor zit er al een jaartje in, zou die nu ineens problemen kunnen geven?

@Bakkertje
Zou kunnen, recent is er nog een slangetje vervangen waar koelvloeistof doorheen liep. Maar ik denk dat je een luchtslang bedoeld? Waar zou ik het moeten zoeken?
 

Bakkertje

Forumguru
Er lopen diverse slangen met lucht. Laatst was er ook 1 door bij onze beetle uit 1999. Dat was toen een slang van de rembekrachtiger naar het inlaatspruitstuk.
Wellicht even google-en op vacuümlek vinden?
 
Ik zou verwachten dat je bij een vacuumlek meer problemen hebt dan alleen stationair onregelmatig lopen.
Maar als ik gewoon rij, rijdt de auto gewoon soepel en lijkt de brandstof/lucht verhouding wel in orde.
Stotteren of inhouden is niet aan de orde.
 
Het probleem is niet meer teruggekeerd. De laatste dagen is het +/- 12 graden.
In de periode dat het "pingelen" plaatsvond was het een stuk kouder.
Even aankijken wat er gebeurd als het weer kouder wordt.
 

Falcon

Donateur
Ik herken het! In 2008 had ik een o2pfl met 1.6mpi met een vialle/gasfx installatie.

Bij de garage in het motormanagement verholpen, volgens mij door stationair iets meer toeren te laten draaien.
 

turboturbo

Forumguru
Als met pingelen eigenlijk schommelen van het stationair toerental wordt bedoeld door TS, kan het gasklephuis zeker een verdachte zijn.

Alsook de luchtmassa meter als ik me niet vergis....
 
Laatst bewerkt:

oco1979

Forumguru
is deze een plastieke inlaat,mogelijks is daar valse lucht,gasklephuis kan ook de boosdoener zijn.
of de extra luchtschuif,choke dat we in de volksmond zegen.
 
Bovenaan Onderaan