1.6 MPI of 1.6 FSI

Ramsau

Nieuw lid
Ik ben opzoek naar een nieuwe lease auto, de Octavia bevalt me erg goed. Ik heb overigens nog geen proefrit gemaakt.
Nu heb ik een paar vragen aan jullie, ik twijfel tussen de 1.6 MPI en 1.6 FSI, wie kan me hierin adviseren.
De voldende vraag is wat is de toegevoegde waarde van Maxidot, zeker icm de Audience radio?
Nou laat maar komen de adviezen!
 

higgy

Forumguru
Moet je LPG gaan rijden? Dan wordt het vanzelf de 1.6 MPI: de FSI heeft (nog?) geen LPG-typegoedkeuring.
Mij bevalt ie best, 't is geen strepentrekker maar ik kom er goed mee mee.
En toch zal m'n volgende een TDI zijn: ik ben diesels gewend en merkte onlangs (met een 1/9 TDI van V-car onder m'n kont) dat ik een diesel teveel mis.
 

Ramsau

Nieuw lid
Higgy, het wordt benzine zonder LPG. Ik begrijp uit je reactie dat je met de 1.6 mpi fatsoenlijk kan rijden. Een scheurijzer hoeft niet, ik wil "gewoon normaal" kunnen rijden. Welke opties heb je erbij genomen?
 
De FSI is gewoon een tikie pittiger, zeker in de lagere versnellingen. Hij klinkt wel tamelijk rauw, maar dat kan je ook mooi vinden.../forum/images/graemlins/grin.gif
Het is aan jou of je die 1400 (?) euro extra over hebt voor dat beetje extra pit. Ik wel destijds....
 

higgy

Forumguru
Ramsau: ik heb een Combi Elegance (die standaard al knap volhangt) in het zwart met Eminent Ivory bekleding (besmettelijk maar fraai) en als opties stoelverwarming, klein-leer pakket (stuur en pookhoes) en Xenon. Vooral Xenon is een dikke aanrader.
 
Ik heb een 1.6 mpi en die voldoet goed; ik heb een kennis die heeft een 1.6 fsi en vervolgens tankt hij normaal 95 want super 98 is te duur!!!!!
Had dan ook die €1400 in je zak gehouden.
maxidot staat leuk en is niet duur dus dat zou ik doen.
Ik moet er wel bij zeggen dat ik de auto alleen prive rijdt in de weekenden, mijn vrouw heeft hem door de weeks (alleen lof).
als directiechauffeur heb ik de directie auto bij me.
succes met je keuze!
 

LenK

Forumguru
Loopt die FSI ook niet rauwer. De MPI is een gecultiveerde motor, ruimschoots doorontwikkeld en door zijn 8 kleppen is ie ook best soepel.
Er zou natuurlijk best wel wat meer power uit mogen komen, maar daar schiet je hier in Nederland ook bijna niks meer mee op. Of je nu met 100 of met 600 PK langs de kassa van Spee rijdt, het enige genot is dat je sneller aan je max zit (maar dan is het ook weer sneller tankie tankie voor de privé rijders)

Ze moeten die 1.8T 150PK terug halen: snel, soepel en in verhouding niet zó dorstig.
 

Lex

Nieuw lid
Ik rijd de 1,6 mpi, maar ben hard aan het nadenken over een diesel. Opzich niets mis met de 1,6 mpi, maar mis toch wel wat trekkracht in de lage toeren.
 

Henny

Actief lid
Over die 2 motoren is al vaker wat geschreven.
Ik heb de mpi, maar vind de fsi iets fijner, alleen het prijsverschil niet waard. Als lease-auto zou ik die dan waarschijnlijk wel weer kiezen.
Het uit langzame bochten komen met de fsi gaat soepeler dan met de mpi.
Op de snelweg met hogere snelheden maakt het volgens mij niet zoveel uit. Met de oude O1 raakte ik met de teller ook aan de 190 en dezelfde motor zit nu nog in de O², wel iets zwaarder, maar gaat toch best hoor.
Waar je wel aan moet denken is dat sommige bedrijven schijnen te willen dat je alleen Shell tankt en dan heb je geen benzine met octaangetal 98, wat de fsi zou moeten hebben. Ja ik weet het, het hoeft niet bij de fsi, maar dan heb je ook niet meer het voordeel van meer vermogen.
Maxidot vind ik mooi en handig voor coming home/leaving home, maar niet speciaal voor de Audience hoor. Ruimte genoeg op dat display.
 
</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />
Ik heb een 1.6 mpi en die voldoet goed; ik heb een kennis die heeft een 1.6 fsi en vervolgens tankt hij normaal 95 want super 98 is te duur!!!!!

[/ QUOTE ]
Beetje dom, want met super 98 rijdt de FSI zuiniger en is ie krachtiger....
 

CombimpiSB

Nieuw lid
Betekend dit dat als je de 1.6 fsi neemt en je tank 95 je geen extra power hebt en ook minder zuinig rijdt? Voor mij zou dat dan betekenen dat ik de auto wat luxer kan uitrustten ivm max. bedrag.
 

Henny

Actief lid
Ja, is al over geschreven hoor. Ff zoeken.
Maar waarom zou je nou in hemelsnaam octaangetal 95 gaan tanken als er eigenlijk 98 voorgeschreven wordt? Neem dan inderdaad een mpi. Dat minder zuinig weet ik niet. In tests wordt wel de 1,6 fsi als zuinigste genoemd, wel met 98 octaan.
 
Bovenaan Onderaan