1.6 met zenuwen?

marx-7

Senior Member
De laatste tijd heeft mijn octavia wat last van zenuwen. Op het moment dat ik bijvoorbeeld voor een stoplicht sta en de motor terugvalt naar het stationaire toerental gaat dat toerental een aantal seconden wat op en neer voordat het zich herstelt naar een 850 toeren en dan rustig blijft staan. het toerental varieert dan van een 700 tot 1100 trpm.
Riekt dit naar een vuile luchtmassameter?

Dan sinds vanmiddag leiden mijn ruitenwissers een eigen leven. In de intervalstand gaan ze toch vaker de gehele tijd om dan weer terug te gaan naar de interval. Ik kon ze zelfs niet uit zetten met de hendel, ze bleven wissen. Na een tijdje was het weer normaal.
Lijkt op een relais dat blijft steken? Zo ja, wie weet welke het is enwaar ze zitten.

De octavia heeft nu 194.000 (bwjr 2000) gelopen en ik heb hem 2 jaar en 50.000 ermee gereden en tot nogtoe een probleemloze auto geweest op het gebruikelijke onderhoud na.

Morgen worden de bougies vervangen en ben er nu eindelijk achter wat voor soort tang ik nodig heb voor de kabels. Heeft me 3 automaterialenzaken gekost voordat men wist wat ik bedoelde:biggthumpdown:. Tang kostte een lieve 55 euro, maar goed, dat koop je dan ook maar 1 keer....

Marc
 

EdK

Forumguru
Morgen worden de bougies vervangen en ben er nu eindelijk achter wat voor soort tang ik nodig heb voor de kabels. Heeft me 3 automaterialenzaken gekost voordat men wist wat ik bedoelde:biggthumpdown:. Tang kostte een lieve 55 euro, maar goed, dat koop je dan ook maar 1 keer....
Marc

Sorry maar ik weet eigenlijk ook niet wat je bedoeld
Ja dat het €55,00 kost
 

marx-7

Senior Member
Lijkt me toch niet zo moeilijk? Om de bougiekabels los te halen heb je een speciale tang nodig daar deze kabels redelijk diep het blok in gaan. Wil je ze los halen dan moet je er niet aan gaan trekken want dan trek je geheid de bougiekabels kapot:winkie:


[MODERATORBREAK]Vriendelijk verzoek aan iedereen om niet de gehele voorgaande post te quoten. Dit is ons inziens onnodig. Volstaan kan worden met een direct antwoord. Als het een grote tekst is, volstaat het quoten van dat gedeelte waar het antwoord over gaat. Om een persoon te quoten kun je ook bijvoorbeeld als volgt verwijzen: @'username'. Bedankt voor jullie begrip.[/MODERATORBREAK]
 

corsaar

Senior Member
Inderdaad zonder speciale sleutel is het onmogelijk.
Daarbij is ook een tang mogelijk om ze omhoog te trekken.
Ik heb erbij gestaan,hoe verzinnen ze het die plaats zelf even doen is er niet meer bij.
 

EdK

Forumguru
Alles wat je weet is niet moeilijk, maar het zo vertellen dat iedereen het begrijpt is een kunst.
En daar moet je hier toch op forum rekening mee houden
Niet een ieder is technisch onderlegt en vandaar ook mijn reactie zodat straks de andere lezers begrijpen wat je bedoeld, snappie ??
 

marx-7

Senior Member
Raar om mezelf te quoten maar ik heb er nog eens overheen gelezen en ik snap toch echt het probleem niet, maar laten we het er maar bij laten:winkie:

De bougies vervangen is gelukt maar vraag niet hoe.....wat een ongelofelijke kl*te manier om er fatsoenlijk aan te komen. Iets wat normaal binnen een half uurtje gedaan is werd nu een 2,5 uur durende sessie:mad:.
De 2 buitenste bougies waren zo gepiept maar de 2 onder de luchtinlaat @#%$%%$#! Heb de fuelrail deels moeten loshalen om er aan te kunnen komen, daar hielp zelfs mijn 55 euro kostende tang niet. Maar het is gelukt en het was zo te zien hard nodig, deze waren echt op.

Olie verversen lijkt toch ook niet moeilijk behalve dan weer bij mijn Octavia. De olie eruit was geen probleem maar de 1 of andere onverlaat had de oliefilter zodanig vast gezet dat daar geen beweging in te krijgen was. Na een hoop gevloek, een paar sigaretten en koffie om rustig te worden had ik deze ook los na een dik half uur. Je draait zo'n filter toch niet meer dan fatsoenlijk handvast er op? Maar goed, ook deze zit er nieuw op.

Ik heb dit toch altijd bij mijn vorige auto's gedaan en nooit problemen gehad maar de Octavia is niet de prettigste auto om aan te werken.

Daarna was het tijd om aan de trommelremmen te beginnen, ook dit liep niet zoals het moest want de trommel wilde er niet af, ondanks dat het palletje naar boven was geduwd. Wiel er weer op gezet en met een paar ferme tikken kwam de trommel los. Achteraf dus helemaal niet nodig geweest want de trommel was mooi droog (geen lekkende wielremcilinder) en de remmen op zich waren helemaal niet versleten. Ik heb dus alles weer terug gebouwd en ik denk dat de handremkabel wat aangedraaid moet worden, maar dat mogen ze zich bij de volgende apk over buigen, ik doe er voorlopig effe niets aan........oh ja, wat een pokkeweer:mad:

Nu nog even uitzoeken waarom mijn ruitewissers soms een eigen leven leiden en dan kan de Oct. er voorlopig weer tegen aan.

Marc


[MODERATORBREAK]Vriendelijk verzoek aan iedereen om niet de gehele voorgaande post te quoten. Dit is ons inziens onnodig. Volstaan kan worden met een direct antwoord. Als het een grote tekst is, volstaat het quoten van dat gedeelte waar het antwoord over gaat. Om een persoon te quoten kun je ook bijvoorbeeld als volgt verwijzen: @'username'. Bedankt voor jullie begrip.[/MODERATORBREAK]
 

marx-7

Senior Member
Oh ja, voor diegene die toch zelf willen proberen de bougies te vervangen, dan heb je deze tang nodig:
full11780762.jpg
 

tvdp

Lid
Oh ja, voor diegene die toch zelf willen proberen de bougies te vervangen, dan heb je deze tang nodig:

Zelf 2 weken terug de bougies vervangen, gewoon met een wat brede platte schroevendraaier tussen het blok en het bougiekapje wrikken (voorzichtig) en het was zo los. En voor de bougies een lange dop en een verlengstuk. Voor de rest niets los gemaakt.

Heb je de luchtmassameter al schoongemaakt? Bij mij was dat niet het probleem van de hoge stationaire toerental. Ik heb het gasklephuis schoongemaakt én een temperatuurzender vervangen maar dat laatste was pas bij extreem hoge stationaire toerental.
 

marx-7

Senior Member
Het materiaal om zoiets te doen heb ik wel, dat was het probleem niet maar ik durfde niet goed teveel kracht op de kabels te zetten door er met een schroevendraaier aan te gaan frummelen. Door de injectorrail wat los te maken had ik het een beetje gemakkelijker.....klein beetje:winkie:

Maar die luchtmassameter is dat de stekker die ik zie in de buis van het luchtfilter naar het gasklephuis?
 

tvdp

Lid
Maar die luchtmassameter is dat de stekker die ik zie in de buis van het luchtfilter naar het gasklephuis?

Ja precies, je kan de hele behuizing uitelkaar schroeven om de lmm schoon te maken. Je hebt wel een torx bitje/schroevendraaier nodig mét gaatje nodig. Die had ik niet dus ik kon niet goed bij de lmm ivm het naderhand droog blazen. Maar zoals gezegd mocht het bij niet baten.
 

marx-7

Senior Member
Torxbitjes heb ik de garage van vol liggen, dat krijg je met diverse Citroens in het verleden, die zijn ermee in elkaar geschroefd:D

Maar ik denk dat nieuwe bougies de remdie is geweest, die hebben er veel te lang ingezeten. Meer power, volgens mij (en de boordcomputer) een stuk zuiniger en het op en neer gaande toerental bij stationair is ook weg. Dus voorlopig goed zo.

Nu nog het ruitenwisserrelais. Wie weet het typenummer van dit relais zodat ik het kan bestellen?
 
Bovenaan Onderaan