1.6 FSI een probleem-blok?

mister9

Actief lid
Hallo,

Ik ben op zoek naar een Octavia, en nu zag ik een fraaie staan, met een 1.6 FSI blok erin. Ik heb nu een 1.4 TSI van de lease, en had hiervoor een Fabia Combi 1.9 TDI . Beide heerlijke blokken, nooit problemen mee gehad.

Nu lees is dat het 1.6 FSI blok nog wel een problemen kan geven / minder betrouwbaar kan zijn.

Heeft iemand er ervaring mee, en moet ik dit als deal-braker zien.

Het gaat om deze Octavia, wellicht dat jullie nog andere zaken zien die jullie verontrusten :nono:: KLIK

Bedankt vast!!

DeVisdude

Senior Member
Hoi, sja ik heb zelf een O2 met 1.6FSI gereden voor 4 jaar. En ik heb daar eigenlijk nooit problemen mee gehad.
Dus bij deze een positieve ervaring met dit blok!

Wij hebben een 1.6 FSI en tot nu toe doet 'ie het prima! Wel even luisteren of de ketting niet ratelt. Welke problemen zijn bij jou bekend als ik vragen mag?

F.Vorstenbosch

Nieuw lid
Ik heb ook 4,5 jaar prima met een OctaviaII 1.6FSI (van 08-2008) gereden. Heeft me in 178000KM nooit in de steek gelaten. Het laatste jaar waren de kleppen wat luidruchtiger met de koude start en vooral in de winter. Geen vlotte motor, maar zeker niet sloom en rijdt lekker op lange stukken. Mijn praktijkverbruik met lange ritten lag op 13,4KM/l en met veel korte ritten op 11,8KM/l.
Momenteel rijd ik een 1.2TSI en die is wel een heel stukje vlotter en veel zuiniger als de 1.6FSI.

mister9

Actief lid
Wij hebben een 1.6 FSI en tot nu toe doet 'ie het prima! Wel even luisteren of de ketting niet ratelt. Welke problemen zijn bij jou bekend als ik vragen mag?

En als de ketting ratelt, is dit dat sowieso een kostbaar plaatje, of komt er dan iets aan?

En wat vinden jullie van de Octavia achter de link?

Joske

Forumguru
Interieur valt wel mee.. (wel wat vlekjes op de bekleding). Versleten knopjes voor de ramen te bedienen zie ik. En de naafkapjes van de velgen zijn ook niet meer echt mooi. Plus er ligt een voor mij onbekend merk banden op. Dit icm de leeftijd en km-stand, vind ik dit eigenlijk nog een best hoge vraagprijs. :)

En als de ketting ratelt, is dit dat sowieso een kostbaar plaatje, of komt er dan iets aan?

En wat vinden jullie van de Octavia achter de link?

Het kan betekenen dat de ketting dan niet goed gespannen is, en uiteindelijk kan je motor in de soep lopen! De TSI motoren hebben dit kwaaltje ook, maar bij de meeste van die motoren is dat onder garantie opgelost.

Ik vind inderdaad wat @Joske al zei, de prijs met bijbehorende kilometerstand relatief hoog.

Zelf zou ik eerder bij iets met een lagere kilometerstand kijken, bijvoorbeeld: http://m.autoscout24.nl/anbod/-257898681?from=ww3.autoscout24.nl

Ik rij al sinds 2009 met een 1.6 FSI uit 2006 en ik heb nog nooit problemen gehad, maar mijn kilmeterstand is ook pas 94000 km. Maar 250.000 km? Persoonlijk zou ik veel wat minder km's op de teller gaan.

Jasper-RS

Forumguru
Heb een vw touran gehad met dit blok. Niet snel maar wel een fijne motor. Wel bij 175d km de ketting en nokkenas versteller laten vervangen onder bovag garantie omdat hij erg ratelde bij koude start. En 2x heeft hij me laten staan met een kapotte bobine. Dit zijn bekende klachten. Ook een kapotte Nox sensor komt vaak voor

turboturbo

Forumguru
Wat ik ervan begrepen heb, is dat de beoogde verbeteringen van de 1.6 FSI motor tov de gewone 1.6 per saldo geen verbetering opleverden.

Was het niet dat de FSI de brandstof onder zeer hoge druk en meer op een directe manier in spuit in de cilinder, het was iets met de verneveling van de inspuiting die gunstiger uit zou moeten vallen, als ik me goed herinner. Dit zou moeten resulteren in gunstiger brandstof verbruik. Maar in de praktijk zou dat verschil nauwelijks merkbaar zijn. Deze technische aanpassingen of vernieuwingen zouden in de praktijk juist meer tot uitvallende of storingsgevoelige injectoren en verkoling/vervuiling bij de kleppen leiden, door de toentertijd nieuwe en hoog geavanceerde techniek. Correct me if i'm wrong...

Of ik moet de discussie van de verschillen tussen de 1.8TSI en eerdere generaties 1.2 en 1.4TSI motoren door elkaar halen, waar ook iets gewijzigd is mbt de directe inspuiting in de cilinder, om het probleem van verkoling bij de kleppen te voorkomen.

Laatst bewerkt:

mister9

Actief lid
Ik ga denk ik toch maar voor een fabia combi, met zo min mogelijk km's. De fabia is mijn vrouw gewent, en ze weet waar alles zet en ze was er erg tevreden over.
De fabia combi die we gehad hebben was wel een TDI, dus die trok als een malle. Ga nu maar naar een benzine kijken.

Zijn er nog speciale blokken waar ik bij de fabia naar moet kijken, of juist voor moet oppassen?

Bovenaan Onderaan