1.5 TSI ACT 7-DSG (150 PK)

Flem_nl

Forumguru
Enkele nieuwe Skoda's worden al uitgerust met de 1.5 TSI ipv de 1.4 TSI, zoals de Octavia en de Karoq. Gaat Skoda op korte termijn de 1.4 TSI in de Kodiaq ook vervangen met de 1.5 TSI?
 

wdejong32

Actief lid
dat zou ik ook wel willen weten , ik heb mijn Kodiaq sept 2017 besteld en hij zou ergens sept/oktober 2018 binnen komen ,, ik weet niet wanneer hij gemaakt gaat worden maar wat ik wel begreep da bij skoda meestal de modeljaar wijzigingen in week 22 doorgevoerd worden , welke wijzigingen dit zijn weet ik ook niet
 

sitechris

Donateur
Heel veel verschil merk je niet hoor tussen de 1.4 TSI en 1.5 TSI. De nieuwe is mss een paar procent zuiniger. Ach...
 

BramBam

Forumguru
Vond de aandrijflijn 1.5TSI DSG7 in de Karoq toch echt wel verfijnder/rustiger/comfortabeler dan de 1.4TSI DSG6 in de Kodiaq.

Vind het raar dat VAG zoveel verschillende combinatie's in zijn portfolio heeft. Heb ook gereden met de Seat Ateca met 1.4TSI en DSG7. Toch weer anders dan bovenstaande combi's.

Hoop ook dat de 1.5TSI met DSG7 snel leverbaar wordt in de Kodiaq.
 

oco1979

Forumguru
Honda heeft ook een 1.0 Turbo en 1.5 turbo :pieker:
Elk merk begin zo wat in die richting te gaan.
Onderling motoren en techniek uitwisselen
BMW _ TOYOTA
MERCEDES _ RNAULT
CITROEN _ PEUGEOT _ OPEL PSA MOTOREN
1.5TSI heb ik ergens gelezen deze ter vervanging van 1.8TSI
 

Bakkertje

Forumguru
Ik heb me laten vertellen dat vanaf komend modeljaar de 1.5 te vinden is in de Kodiaq.
De opbouw vna de 1.5 is echt anders dan die van de 1.4 en schijnt ook echt veel mooier te lopen.
Op papier zal het allemaal niet zo gek veel uitmaken, de rijeigenschappen daarentegen zijn echt anders.
 

BramBam

Forumguru
Rijeigenschappen zijn idd heel anders. Vind het verschil tussen DSG6 en DSG7 ook best groot.

https://nieuws.skoda.nl/skoda-kodiaq-lk-topversie-wereldprimeur-in-geneve/

Met de lancering van de KODIAQ L&K past ŠKODA ook het motorgamma aan. Nieuw is de 1,5-liter TSI-motor met 110 kW/150 pk en het vermogen van de 2.0 TSI-motor is toegenomen tot 140 kW/190 pk. De nieuwe krachtbronnen hebben een Otto-deeltjesfilter om de uitstoot terug te brengen. In de toekomst komen deze motoren beschikbaar voor alle KODIAQ-uitrustingsvarianten.

Helaas laten ze dus in het midden wanneer deze toekomst, werkelijkheid wordt.
 

Kweetnie

Senior Member
Ik ben benieuwd wanneer deze geleverd gaan worden en of openstaande bestellingen daarmee worden uitgeleverd. Ik begreep van de dealer dat ivm met de gewijzigde regels (CO2?) model 2019 niet zoals gebruikelijk rond wk 22 geïntroduceerd worden maar rond wk31.

In het kader hiervan kan ik de aanpassing wel voorstellen maar ik hoop niet dat dit negatieve gevolgen geeft voor de bijtelling.... #speculeren

[Edit; ik kwam bijgevoegd document nog tegen op een ander Duits forum. Mijn Duits is niet goed maar wat ik ervan begrijp zou het geen gevolgen moeten hebben voor reeds gekeurde modellen.]
 

Bijlagen

  • 2018-02-02_QuA-Liste_allgemeine_Abgasthemen.pdf
    143,5 KB · Weergaven: 39
Laatst bewerkt:
Is alle bekend wat de uitstoot in CO2 gaat worden van de 1.5 TSI? Ik heb mijn auto besteld en A-point wist al te vertellen dat in mij auto die einde van dit jaar geproduceerd wordt een 1.5 TSI komt te liggen. Mijn werkgever heeft een ontmoedigingsbeleid op auto's boven de 140 gram/km. De Kodiaq zit hier met de 1.4 TSI DSG boven (143 gram/km) en een paar gram minder zou mijn financieel erg helpen.
 

BramBam

Forumguru
Info van een Engelse dealer. Lead time is aantal weken. Orderboeken voor de 1.5 TSI en nieuwe 2.0 TSI schijnen daar geopend te zijn.

upload_2018-5-25_15-32-33.png
 

johndoe

Forumguru
Ik begreep van de dealer dat na de zomerstop, week 31 of 32, de nieuwe motoren gebruikt gaan worden. dus de 1.5 en de vernieuwde 2.0.
 

dvdlely

Forumguru
Ik begreep van de dealer dat na de zomerstop, week 31 of 32, de nieuwe motoren gebruikt gaan worden. dus de 1.5 en de vernieuwde 2.0.

Klopt. Bij mijn nieuwe VW is dit hetzelfde. Overal staat nog 1.4 TSI, maar ik heb hem nu besteld als een 2019 model, waardoor ik ook een 1.5 krijg. Zal bij SKODA en SEAT allemaal hetzelfde zijn door die wltp metingen

Nog wat leuke feiten over de 1.5 TSI voor de liefhebbers:
Deze motor heeft een groot aantal vernieuwingen van Volkswagen t.o.v. de 1.4 TSi motor die ook met 150 PK leverbaar was. Ten eerste is deze motor voorzien van een nieuwe twinscroll turbolader, die nog efficienter is dan de turbo op de 1.4 TSi motor maar niet zo hi-tech als die op de 1.5 TSi met 130 PK . De cilinderwanden van deze nieuwe 1.5 TSi motor zijn voorzien van een speciale APS coating die er voor zorgt dat er heel weinig wrijving is en de zuigers van deze motor zijn van een speciaal staal (i.p.v. aluminium) dit geheel zorgt voor een extra brandstof besparing. Techniek ten top.

De turbo van de viercilinder maakt gebruik van verstelbare schoepen (VGT). Hoewel dieselmotoren deze techniek al gebruiken, wordt dit type turbo op een benzinemotor momenteel alleen door Porsche gebruikt. Hij zorgt er voor dat het maximale koppel van 200 Nm (130 pk-versie) al vanaf 1300 toeren ter beschikking staat, waarbij er bij 1000 toeren al meer dan 130 Nm aanwezig is. Bovendien is de gasrespons 35% beter. Dat ga je merken.
 

dvdlely

Forumguru
Rijeigenschappen zijn idd heel anders. Vind het verschil tussen DSG6 en DSG7

Wat vind jij voornamelijk anders? Ik rij nu een DSG7 en ga straks in mn Tiguan een 1.5 TSI met DSG6 rijden. Tijdens de proefrit reed ik een DSG6 1.4 en vond dit een stuk rustiger en comfortabeler rijden/schakelen. Mijn huidige lijkt zo zenuwachtig, constant zoeken naar de versnelling met het beste vermogen.
 

Kweetnie

Senior Member
Ik ben nog erg benieuwd of het daadwerkelijk een 1.5 TSI Dsg gaat worden.
En nog steeds weet ik niet of ik er dan blij mee moet zijn. Dit mede natuurlijk door de onduidelijkheid over de hogere kosten. Maw wegen de voordelen op tegen de hogere fiscale waarde?
 

BramBam

Forumguru
Wat vind jij voornamelijk anders? Ik rij nu een DSG7 en ga straks in mn Tiguan een 1.5 TSI met DSG6 rijden. Tijdens de proefrit reed ik een DSG6 1.4 en vond dit een stuk rustiger en comfortabeler rijden/schakelen. Mijn huidige lijkt zo zenuwachtig, constant zoeken naar de versnelling met het beste vermogen.

Ik vond de Karoq met 1.5TSI en DSG7 juist minder zenuwachtig dan de 1.4TSI met DSG6 in de Kodiaq. Vond de combinatie ook sportiever/sneller aanvoelen.

Volgens mij gaat jouw Tiguan overigens nooit een 1.5TSI met DSG6 worden, maar toch echt met een DSG7.
 

dvdlely

Forumguru
Ik vond de Karoq met 1.5TSI en DSG7 juist minder zenuwachtig dan de 1.4TSI met DSG6 in de Kodiaq. Vond de combinatie ook sportiever/sneller aanvoelen.

Volgens mij gaat jouw Tiguan overigens nooit een 1.5TSI met DSG6 worden, maar toch echt met een DSG7.

Maar de huidige 1.4 TSI bij VW heeft ook een DSG6. Waarom zou het opeens een DSG7 worden, ookal blijft t vermogen hetzelfde? Of stel ik nu een domme vraag :lezen::pieker::sterretjes:
 

BramBam

Forumguru
Er is tot op heden (volgens mij) geen enkel VAG model waarbij de 1.5TSI gecombineerd wordt met een DSG6. Hebben allemaal een DSG7.
 

andrehj

Forumguru
De grote vraag is uiteraard: Welke DSG7? Want er zijn inmiddels twee versies in omloop bij Skoda:
  • De DQ200 met droge koppelingen, geschikt tot 250 Nm en niet combineerbaar met 4WD en
  • De DQ381 met natte koppelingen, geschikt tot 350 (sommige bronnen zeggen 380) Nm en geschikt voor 4WD.
 
Bovenaan Onderaan