1.4tsi chpa vcds logging

prosier

Forumguru
Hi all,

Na het chippen van de 1.4tsi merkte ik sinds de herfst/winter soms wat schokkerig gedrag, misfires, tijdens wegrijden in de ochtend. Alleen tussen 1500-2000 rpm, koud, dsg in de 1. Moest het soms echt een beetje uitlokken.

Nieuwe bougies, nieuwe bobines. Ook nieuwe accu, maar niet vanwege dit. Foutcodes bleven; misfires op cil 1234. Toen een echte Hex V2 aangeschaft en vandaag mooie logs gemaakt.

d73cb14eed026ba18c45db42adfbce91.png


Nu is de vraag of dit er een beetje uitziet. Was een run met dsg in 3. Turbo sampling had ik niet aan, volgende keer niet vergeten, sorry.

Iemand die hier in thuis is?

Log staat hier kun je makkelijk inzoomen (zet x-as even op time als deze nog op rpm staat):
https://log.malonetuning.com/chart/...CiUErw6/DunbCs8KPwpHCv8KOwrVvw5BAL1bCqAAAAA==

ps: de tuner gaf aan, begin na de bougies en bobines eens met 98 te tanken. Morgen gaat de eerste tank 98 erin. Het -kan- dus hieraan liggen. Asap meer resultaten en nieuwe turbo-log met dsg in 4 hoop ik.
 

prosier

Forumguru
Uhm...

Wat is volgens jou het verband tussen miss-fires en (inlaat)druk..?

:arghh:

Klopt, hier hoeft natuurlijk geen verband te zijn. Echter zag ik overal dat een performance log wel als eerste even laat zien dat er geen fouten zitten in het systeem. Zo kun je mogelijk al wat uitsluiten.

Ik had ook nog een misfire log van een rustige rit:
https://log.malonetuning.com/chart/246402#H8KLCADDjMK+UFwCA2XCjsORCsKDMAxFw78lw48pw6jDpsK2wo/CkT5kNsOUwoJawolRdF/Cv1ZxCHvDjMK5w7dwU8OXIMOcw4fChcKNI8KlwokVwrDDhMOCw6I/wq4Ow5zDhMO+HQY2XsOiPE5ww4IuSsO4cDoRPA8swqQMRzIsLGo0wprDlcOQGsKycTjDpMKcw5l+CCTDuFZ3JcKtXcKCwrpID8Odw7DCnsO2H8O4wrQIw6VewqJZw6M0dkFzwqfCrMO2wqnCrcOpw7jDtDJowoPCu8O8X8OgC1VmwrbDtgtfcQTDl8O0AAAA

Cil 2 en 3 zijn het meeste de sjaak, als je inzoomt op de kritiekpunten zie je dit.

Nog duidelijker (counter=0 weggelaten):
https://log.malonetuning.com/chart/...DuMO0MmjCg8K7w7xfw6ALVWbCtsO2C19xBMOXw7QAAAA=
 

hemi24

Forumguru
O.b.v. de laatste link heb je, een beetje vrij geïnterpreteerd, gemiddeld elke 15 omwentelingen wel een misfire...

Dat lijkt met toch niet echt goed!

Toevallig geen marterschade of iets dergelijks onder de kap?
 

prosier

Forumguru
O.b.v. de laatste link heb je, een beetje vrij geïnterpreteerd, gemiddeld elke 15 omwentelingen wel een misfire...

Dat lijkt met toch niet echt goed!

Toevallig geen marterschade of iets dergelijks onder de kap?

Bij die laatste grafiek zijn alle 0 counts eruit gehaald he. Dus ik weet of dat klopt die 15 per rpm...

Originele log:
https://www.dropbox.com/s/7p7vocb2p5ouxkg/LOG-01-IDE00021_&9misfires_ron95_koud_29012019.CSV?dl=0

Ik heb met vernieuwen van bougies en bobines niets gezien van kabel schade.
 

prosier

Forumguru
Deze ochtend 2 graden, en konden weer even testen en loggen. Niet zeker of we veel hebben aan de values van de log, net pas een week ermee aan het spelen.

4 Faults Found:

10203 - Random/Multiple Cylinder Misfire Detected
P0300 00 [039] - -
Not Confirmed - Tested Since Memory Clear
Freeze Frame:
Fault Status: 00000001
Fault Priority: 2
Fault Frequency: 1
Mileage: 131397 km
Date: 2019.01.30
Time: 07:35:40

Engine speed: 1925.50 /min
Normed load value: 14.9 %
Vehicle speed: 13 km/h
Coolant temperature: 11 °C
Intake air temperature: 2 °C
Ambient air pressure: 980 mbar
Voltage terminal 30: 14.536 V
Unlearning counter according OBD: 80
Oxygen sensor bank 1 sensor 1: specified value: 0.9688
Oxygen sensor 2 bank 1 internal resistance limit value: 131068 Ohm
Long-term fuel trim bank 1 at idle: -0.09 %

10591 - Cylinder 1
P0301 00 [039] - Misfire Detected
Not Confirmed - Tested Since Memory Clear
Freeze Frame:
Fault Status: 00000001
Fault Priority: 2
Fault Frequency: 1
Mileage: 131397 km
Date: 2019.01.30
Time: 07:35:51

Engine speed: 1956.50 /min
Normed load value: 14.1 %
Vehicle speed: 13 km/h
Coolant temperature: 15 °C
Intake air temperature: 2 °C
Ambient air pressure: 980 mbar
Voltage terminal 30: 14.583 V
Unlearning counter according OBD: 80
Misfire recognition reference moment: 11.469 %
Misfire sum counter: 205
Counter: implaus. short-term adapt. values: misfire detection: 0

10593 - Cylinder 3
P0303 00 [039] - Misfire Detected
Not Confirmed - Tested Since Memory Clear
Freeze Frame:
Fault Status: 00000001
Fault Priority: 2
Fault Frequency: 1
Mileage: 131397 km
Date: 2019.01.30
Time: 07:35:51

Engine speed: 1956.50 /min
Normed load value: 14.1 %
Vehicle speed: 13 km/h
Coolant temperature: 15 °C
Intake air temperature: 2 °C
Ambient air pressure: 980 mbar
Voltage terminal 30: 14.583 V
Unlearning counter according OBD: 80
Misfire recognition reference moment: 11.469 %
Misfire sum counter: 205
Counter: implaus. short-term adapt. values: misfire detection: 0

10592 - Cylinder 2
P0302 00 [039] - Misfire Detected
Not Confirmed - Tested Since Memory Clear
Freeze Frame:
Fault Status: 00000001
Fault Priority: 2
Fault Frequency: 1
Mileage: 131397 km
Date: 2019.01.30
Time: 07:35:51

Engine speed: 1956.50 /min
Normed load value: 14.1 %
Vehicle speed: 13 km/h
Coolant temperature: 15 °C
Intake air temperature: 2 °C
Ambient air pressure: 980 mbar
Voltage terminal 30: 14.583 V
Unlearning counter according OBD: 80
Misfire recognition reference moment: 11.469 %
Misfire sum counter: 205
Counter: implaus. short-term adapt. values: misfire detection: 0


Readiness: 0000 0000

Log:
https://log.malonetuning.com/chart/246414#H8KLCADDqEtRXAIDTcONw50Kw4IwDAXDoHfDiXUKFsOFwp9nKcK9wqhbwqjCgcOawow2wpPDjcKnd8OtUMK8w4w5w6cjw47DgSDDjztnMsKxw4g8VcOAwoPDhxYmKcO8wqbDrUTCiMKUwqkEJcOYwpvDvMKiwqJGw4UsJizDnMOEbsOCOMKaw7UXQcOhw7jDkE4qw6lfw6EsHsOxwowXwrzDog3DrSbDgcO2VcKYVcOqwpRYw5vDiMKew7rCr3VIw7TChcOefwBRw5cdwprCrQAAAA==

Met o.a.
Coolant temperature
Median injection timing
Exhaust temperature 1 bank 1
Fuel high pressure: actual value
Ignition timing adjustment cylinder 1
Correction factor injector cylinder 1-2-3

ce534ff734dea6baa3c6817e9a45163d.png
 

Rainesh

Forumguru
Door wie heb je je auto laten chippen? Heb je een volledige log van je auto? Als je de bougies/bobine vervangen hebt en 98 getankt hebt, doe dan even een leerwaardes reset van module 01. Kijk ook even of je op de laatste softwareversie zit van je blok, zo nee deze dan even laten updaten. Je bent je tune dan wel kwijt, maar een goede tuner zou dit weer gratis erop knallen.
 

prosier

Forumguru
APEC Belgie heeft de motor en dsg getuned. Zeer tevreden overigens, super geholpen en nog steeds, prima service en support. Ze zijn ook op de hoogte van mijn misfire probleem en hebben ook vaker aangeboden om alles weer stock te zetten etc. Echter voor mij is dat lastig gezien het bijna 2,5h enkele reis is en ik er vervolgens mee verder moet.

Echter: ondertussen is het misfire probleem zo goed als verholpen. Dat wil zeggen dat ik het niet meer heb kunnen reproduceren de laatste weken. Het kan zijn dat alles een tijdje nodig heeft gehad om zich aan te passen. Zou goed kunnen met al het zelf lerend spul in een auto.

Het begon met misfires tijdens koud weer afgelopen herfst/winter. Het zou zo maar kunnen dat tegen eind van dit jaar het probleem terug komt, maar dat wacht ik eerst maar eens af.

Tot nu toe gedaan/uitgevoerd en deze volgorde:
- nieuwe BERU z365 bougies, nieuwe BERU ZSE067 bonines
- van Esso ron95 naar BP Ulimate98 (ondertussen bljft mijn nieuwe vaste drank Total Excelium98 in Belgie)
- walnut cleaning en injector cleaning
- flesje Forte gas treatment en flesje Forte system cleaner
- vcds Engine > basic settings > IDE00498 resetting of all adaptation values (merkte geen verschil)


Na al deze zaken was het niet direct over. Ik kon met koud start wel nog ion de eerste minuut wat schokken produceren, in het begin gaf dit dtc fault in de ecu. Voor de walnut clean kreeg ik met wat moeite ook het CEL aan tijden de misfires, dat lukte nu niet meer. Na een tijdje kreeg ik ook we dtc steeds minder te zien, en was het schokken wel nog merkbaar.

Nu de laatste dagen/weken krijg ik de motor ook niet meer echt aan het schokken, ik ga dit in de gaten houden. Voor m ij is het opgelost totdat het winter/koud gaat worden. Als ik mij er dan nog aan stoor ga ik ermee verder.

Case closed for now :cool:
 

ZaRoK

Senior Member
Dit is een oud topic dat snap ik, maar ben toch benieuwd welke temp sensor je in gedachten had @Antera ?

Heb namelijk ook de P0300 en P0303 misfires en ook de CHPA motor als Prosier.
Alleen goed merkbaar met stationair draaien na koude start. Met rijden zelf nergens last van, met warme motor stationair licht onregelmatig.

@prosier je hebt de ZSE067 bobines genomen, weet iemand het verschil met de ZSE126?

Ben van plan willekeurig maar vanalles te vervangen ondertussen... Walnut blastig gedaan, compressietest was goed, injectoren zijn ultrasoon gereinigd..
 

prosier

Forumguru
Volgens mij het systeem, Beru en je hebt die andere, Eldor. Zit verschil in hoe het rubber pijpje uitziet en de lengte. Ben erachter dat het dus denk ik niet zomaar uitwisselbaar is.

Ik heb dus de Beru. Moest dus zse067 hebben.
Ik heb nog op de plank liggen;
4x vw ag 06h 905 110g eldor
4x vw ag 04c 905 110d beru

Deze beru kwam eruit. De Eldors komen uit een nieuwe motor met een paar km. Volgens BVR tilburg kon ik echt over op de rs3 en rs5 bougies en coils, die bovengenoemde eldors zijn dus van een rs3 of rs5. Echter de bougies en coils pasten dus niet toen ik het binnen had, weer xx euri over de balk...

Edit; heb toen, en nu dus huidig, de z365 bougies erin. Volgende keer over 60k km komen er NGK bougies in. (Niet dat het dan helemaal misfire vrij zal zijn hoor...)

Ik heb er sinds de walnut iig 80% minder last van. Toevallig vanmiddag met het warme weer, cold wegrijden, max 2100 rpm, dsg in 2, ook weer licht moeilijk lopen. Enkel eerste 2 minuten.
 

ZaRoK

Senior Member
De ag 04c 905 110d is als het goed is de Beru ZSE137, en niet de ZSE126, misschien dat het daarom niet paste?
Ik moet nog gaan kijken wat er bij mij in zit.
 

prosier

Forumguru
De ZSE137 is de eldor en past net niet in de CHPA.

De ZSE067 past wel.

De ZSE126 is dan weer beru (edlor dus) en deze zou net als de ZSE067 wel (dus niet) passen. https://www.beruparts.nl/support/catalogues/products.html hier de PDF omstekings catalogus staan ze.

067 is iets met [314] en
126 is iets met [329], ik ben er nog niet achter wat dit is... edit:

[314] Manufacturer Restriction: BERU
[329] Manufacturer Restriction: ELDOR
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan