Vriend Wikipedia zegt over deze motoren:
(leuk detail: dit artikel bestempelt het gebruik door Skoda van de term TSI als incorrect!)
Fuel Stratified Injection
Uit Wikipedia, de vrije encyclopedie
Fuel Stratified Injection, afgekort met
FSI, is de naam die de
Volkswagen Group hanteert voor haar
brandstofinspuitsysteem voor
benzinemotoren.
Directe inspuiting
Bij het FSI-systeem wordt de brandstof direct ingespoten (
directe injectie) in plaats van de gebruikelijke indirecte injectie in de
aanzuigcollector. Het systeem wordt onder deze naam gebruikt door de
Volkswagen Group.
Modes
Er zijn twee werkingsmodes
Werkt zoals een gewone motor met normale verbranding en normale brandstof/luchtverhouding in de cilinder. Deze mode is bij het optrekken, wanneer er veel vermogen nodig is.
- Fuel stratified injection mode
De motor is ook in staat om onder sommige omstandigheden op een arm brandstofmengsel te draaien. De inspuiting van de benzine gebeurt dus rechtstreeks in de cilinder waardoor het dus mogelijk is om twee verschillende lagen brandstof/luchtmengsel te creëren (fuel stratified injection). Men spuit rechtstreeks in, en creëert een rijk mengsel rond de bougie. In de cilinderkop is er nu een rijke laag rond de bougie die gemakkelijk ontbrandt. Daaromheen is er een arme brandstoflaag met veel lucht en weinig brandstof. Het rijke mengsel steekt het arme mengsel aan. De twee verschillende lagen brandstof/lucht mengsel zorgen voor een isolatie en zorgen ervoor dat de motor minder verbruikt (+-30% minder) en dat de emissiewaarden van CO2 veel lager liggen.
Net als bij een direct ingespoten diesel motor ligt de inspuitdruk veel hoger dan bij het klassieke systeem, ongeveer 100 bar. De hoge inspuitdruk heeft tot gevolg dat er meer vermogen beschikbaar is.
Hoewel ook andere automerken zoals
Mercedes-Benz en
Mitsubishi een vergelijkbare technologie al enkele jaren in huis hebben, wordt het door door de Volkswagen groep als enige autofabrikant op alle nieuwe benzinemotoren toegepast, terwijl de techniek door andere fabrikanten nauwelijks gebruikt wordt. De techniek is zuiniger en levert betere prestaties dan indirecte inspuiting. Ook heeft de
motor met FSI lagere
emissies.
Varianten
Er bestaat ook een
TFSI (
Turbo
Fuel
Stratified
Injection) variant, waarbij er een
turbo is bijgeplaatst voor meer vermogen. De nieuwste variant is de
TSI (
Twincharged
Stratified
Injection), deze motor heeft zowel een turbo en een mechanische
compressor. Voordeel hiervan is dat met een relatief kleine
cilinderinhoud grote kracht gerealiseerd kan worden, hetgeen het brandstofverbruik positief beïnvloedt. Tegenwoordig noemt Volkswagen haar oude TFSI-motoren ook TSI waardoor een TSI-motor ook slechts een turbo kan hebben.
De motoren die over deze technologie beschikken in het VAG-gamma:
FSI-motoren 1.4 FSI 1.6 FSI 2.0 FSI 2.8
V6 FSI 3.2 V6 FSI 3.2
VR6 FSI 3.6 VR6 FSI 4.2 V8 FSI 5.2 V10 FSI
TFSI-motoren 1.8 TFSI
(Incorrect TSI genoemd bij Škoda.) 2.0 TFSI 3.0 TFSI 5.0 V10 TFSI
TSI-motoren 1.4 TSI
(Ook zonder compressor verkrijgbaar.) 1.6 TSI
(verwacht) 2.0 TSI
(verwacht)