1.4 TSI in S2. is dit afdoende?

Cyrax

Nieuw lid
Ik ga a.s. zaterdag rijden in een 1.4TSI S2. Ik ben benieuwd of iemand hier al ervaring mee heeft. M.a.w, is 125 PK en 200Nm afdoende voor een auto van deze grootte?

Er is ook aangeboden om de 1.4 te tunen. wat zijn de resultaten die hiermee bereikt kunnen worden? Des te dichter naar de 1.8TSI des te beter natuurlijk:24:
 

floris

Lid
Ik heb zaterdag met een O2 gereden 1.4 tsi :baby012:
Ligt er natuurlijk aan wat je ermee gaat doen, als je er veel met een aanhanger/caravan rijdt zou ik gaan voor een 1.8 tsi. Maar anders is de 1.4 tsi meer dan genoeg.
 

Aiii

Lid
Lijkt mij meer dan voldoende, in een ruime 10 seconden van 0 naar 100 is prima. Meer dan voldoende voor het verkeer in Nederland in ieder geval.
 

superbee

Nieuw lid
Hoi,

Ik heb vandaag eindelijk in de 1.4 gereden bij de importeur. Ik rijd nu zo'n twee jaar in de oude superb 1.8T, maar de nieuwe 1.4 voelt met 25 pk minder zeker niet slechter aan. Je kunt er vlot mee rijden en zelfs in de 6e versnelling bij 120 km/h is terugschakelen niet nodig om soepel snelheid te verhogen.
Heb ook in de nieuwe 1.8 gereden, die doet zijn werk stiller, maar de 1.4 heeft mij overtuigd als voldoende.

P.s. de 1.4 in de Q2 heeft 122 pk, die in de S2 125. Is dit nou een andere motor of niet?

Groeten.
 

Hetzer

Forumguru
de 1.4 in de O2 heeft 122 pk, die in de S2 125. Is dit nou een andere motor of niet?

zelfde motor ander motormangement, 125 pk voor de S-2 en bijvoorbeeld de A-3, 122 voor de Golf en de Octavia dit zie je wel vaker binnen VAG-Concern, 1.4 TSI is er trouwens ook met een 140 en 170 pk trim
 

___JC___

Forumguru
zelfde motor ander motormangement, 125 pk voor de S-2 en bijvoorbeeld de A-3, 122 voor de Golf en de Octavia dit zie je wel vaker binnen VAG-Concern, 1.4 TSI is er trouwens ook met een 140 en 170 pk trim

Ja maar met 170pk heb je de motor toch met een compressor EN een turbo. De 125pk versies hebben alleen een turbo volgens mij.
 

LenK

Forumguru
Ja maar met 170pk heb je de motor toch met een compressor EN een turbo. De 125pk versies hebben alleen een turbo volgens mij.
Geldt ook al voor de 140 pk versie. Maar die is vrij nutteloos. Met compressor weegt de auto meer en dat heft de vermogenswinst weer voor een deel op en het verbruik ligt hoger.

De 1.4 TSI 125pk is een mooie instapmotor. Voor dagelijks gebruik niks mis mee.
VW zet in de Passat instapper zelfs een 1.6 102pk 148nm. Dat lijkt me wel kielekiele ook al is de Passat een kleine 100kg lichter.
 

sitechris

Donateur
ik heb in de VW Golf V 1.4 TSI 122 pk gereden. Kan niet anders concluderen dan dat het een fijne motor is. Geen strepentrekker, maar snel genoeg voor dagelijkse verkeer en heerlijk soepel. Ik schat in dat de motor in de Superb het ook goed doet, ondanks extra kilootjes.

Met de 1.4 TSI 160 pk in de Scirocco heb ik wisselende ervaringen: aan de ene kant best een snel bakkie, maar de motor liep niet mooi. Veel herrie en schokkerig bij accelereren. Was er niet helemaal van onder de indruk. De 122 pk versie liep wel wat beter moet ik zeggen. Verstandig imo dat Skoda de 1.8 TSI monteert in de Superb.
 

___JC___

Forumguru
Dus even voor mijn begrip. De 122pk of 125pk versie heeft een turbo.

En als je een turbo plus compressor kan je 140pk nemen, maar dus ook 160pk (bijvoorbeeld in de Golf VI) en ook 170pk? Dacht ik ook nog ergens vroegah een 210pk versie van de 1.4TSI gezien te hebben.

Lekker duidelijk weer bij VAG. :smiley29:

EDIT: zondag ben niet wakker compressor dus
 

MarcoO2

Forumguru
Vervang intercooler door compressor en je komt aardig in de buurt. VAG maakt de realtie tussen motorinhoud en vermogen niet altijd duidelijker...

Volgens mij is er wel een 210 pk-versie van de 1.4 tsi geweest (was dat niet de scirocco?), maar die is volgens mij nog nergens in te krijgen.
 

MarcoO2

Forumguru
Vriend Wikipedia zegt over deze motoren:

(leuk detail: dit artikel bestempelt het gebruik door Skoda van de term TSI als incorrect!)

Fuel Stratified Injection

Uit Wikipedia, de vrije encyclopedie

Fuel Stratified Injection, afgekort met FSI, is de naam die de Volkswagen Group hanteert voor haar brandstofinspuitsysteem voor benzinemotoren.

Directe inspuiting

Bij het FSI-systeem wordt de brandstof direct ingespoten (directe injectie) in plaats van de gebruikelijke indirecte injectie in de aanzuigcollector. Het systeem wordt onder deze naam gebruikt door de Volkswagen Group.

Modes


Er zijn twee werkingsmodes
  • Normale "mode"
Werkt zoals een gewone motor met normale verbranding en normale brandstof/luchtverhouding in de cilinder. Deze mode is bij het optrekken, wanneer er veel vermogen nodig is.
  • Fuel stratified injection mode
De motor is ook in staat om onder sommige omstandigheden op een arm brandstofmengsel te draaien. De inspuiting van de benzine gebeurt dus rechtstreeks in de cilinder waardoor het dus mogelijk is om twee verschillende lagen brandstof/luchtmengsel te creëren (fuel stratified injection). Men spuit rechtstreeks in, en creëert een rijk mengsel rond de bougie. In de cilinderkop is er nu een rijke laag rond de bougie die gemakkelijk ontbrandt. Daaromheen is er een arme brandstoflaag met veel lucht en weinig brandstof. Het rijke mengsel steekt het arme mengsel aan. De twee verschillende lagen brandstof/lucht mengsel zorgen voor een isolatie en zorgen ervoor dat de motor minder verbruikt (+-30% minder) en dat de emissiewaarden van CO2 veel lager liggen.
Net als bij een direct ingespoten diesel motor ligt de inspuitdruk veel hoger dan bij het klassieke systeem, ongeveer 100 bar. De hoge inspuitdruk heeft tot gevolg dat er meer vermogen beschikbaar is.
Hoewel ook andere automerken zoals Mercedes-Benz en Mitsubishi een vergelijkbare technologie al enkele jaren in huis hebben, wordt het door door de Volkswagen groep als enige autofabrikant op alle nieuwe benzinemotoren toegepast, terwijl de techniek door andere fabrikanten nauwelijks gebruikt wordt. De techniek is zuiniger en levert betere prestaties dan indirecte inspuiting. Ook heeft de motor met FSI lagere emissies.

Varianten

Er bestaat ook een TFSI (Turbo Fuel Stratified Injection) variant, waarbij er een turbo is bijgeplaatst voor meer vermogen. De nieuwste variant is de TSI (Twincharged Stratified Injection), deze motor heeft zowel een turbo en een mechanische compressor. Voordeel hiervan is dat met een relatief kleine cilinderinhoud grote kracht gerealiseerd kan worden, hetgeen het brandstofverbruik positief beïnvloedt. Tegenwoordig noemt Volkswagen haar oude TFSI-motoren ook TSI waardoor een TSI-motor ook slechts een turbo kan hebben.

De motoren die over deze technologie beschikken in het VAG-gamma:

FSI-motoren 1.4 FSI 1.6 FSI 2.0 FSI 2.8 V6 FSI 3.2 V6 FSI 3.2 VR6 FSI 3.6 VR6 FSI 4.2 V8 FSI 5.2 V10 FSI

TFSI-motoren 1.8 TFSI (Incorrect TSI genoemd bij Škoda.) 2.0 TFSI 3.0 TFSI 5.0 V10 TFSI

TSI-motoren 1.4 TSI (Ook zonder compressor verkrijgbaar.) 1.6 TSI (verwacht) 2.0 TSI (verwacht)
 

Michel

Forumguru
Dit is inderdaad zinvolle informatie. Leuk om te zien op welke manier de motor in mijn Octavia is gebouwd.
 

WillemJan

Forumguru
Op of rond 16 juli kan ik jullie vertellen of een 1.4TSI in een S2 voldoet. Dan heb ik de mijne (pas). Lukt niet eerder omdat het leasecontract van mijn huidige auto op 15 juli afloopt.

Groetjes... Willem-Jan
 

HWH

Lid
Ik kan inmiddels uit eigen ervaring vertellen dat de 1.4 tsi een erg lekkere en soepele motor is. Zeker voldoende om die heerlijke S2 vlotjes door het stadsverkeer te bewegen. En ook op de snelweg heeft ie (soms wel even terugschakelen) genoeg power om er van door te gaan. Tuurlijk met een dikkere motor is het plezier misschien nog groter maar ik vind het ook wel stoer om tegen mensen te zeggen dat er 'maar' een kleintje onder de kap ligt.

Zuinig? Zou ie wel moeten zijn maar dat merk ik nog niet zo. Ik heb veel korte stukjes gereden maar hij lust best een slokje. Misschien gaat het op de lange ritten beter.

Ultieme test: komt volgende week. Met vier gasten (90-110 kg) en bagage op wintersport naar Val Thorens. (Been)ruimte zat. Maar kan die kleine onder de kap het ook allemaal bijbenen... Ik verwacht het wel:grin:.
 

Bothje

Heel gewoon lid
Ultieme test: komt volgende week. Met vier gasten (90-110 kg) en bagage op wintersport naar Val Thorens. (Been)ruimte zat. Maar kan die kleine onder de kap het ook allemaal bijbenen... Ik verwacht het wel:grin:.
Iedereen zit in ieder geval prima de luxe.
Mooie wagen, by the way :rockon:
 

Roel

Lid
Dat is ook de bedoeling. Ik zal de mannen en vrouwen aan de lijn zeggen dat ze een tevreden klant hebben:cheer:
 
Bovenaan Onderaan