1.4 TSI, enkele aankoopvraagjes

Volvo_440_turbo

Senior Member
Beste allen, lang geleden dat ik nog ben komen kijken, maar wegens de goede gezondheid zit ik dan ook meer buiten te sporten dan op internet...

De kogel is door de kerk, de Octavia 2.0 TDI 2011 met bijna 210000km gaat stilaan de deur uit, er komen kosten, distributieriem/waterpomp, multiriem, de airco is niet al te best meer (lekkage?) Amundsen navi werkt niet meer, ik vermoed dat de koppeling en de schokdempers achter ook niet heel lang meer zullen meegaan. Ook zit ik met een rubber dichting die steeds kapot gaat rond een van de injecteurs. Bij stationair als hij heel warm is en heel lage toeren draait rammelt er iets in de motor. De EGR koeler is blijkbaar al een 4 jaar defect. Dat is het zo een beetje :laugh:
Volgens mijn technieker rijdt ie nog goed, maar ta, die kosten kan je niet negeren...

Enkele weken geleden heb ik me nog even uitgeleefd op de Duitse autobahn, en aldus zal dit de laatste keer zijn dat het beestje nog zo moest afzien, het plan is om rond februari/maart een tweedehandse auto aan te schaffen.

Ik ben wat aan het rondkijken en dacht aan een tweedehandse Caddy 2.0 TDI die makkelijk te chippen is naar hogere regionen of een Octavia 1.4 TSI en die tot lichte vracht laten ombouwen. In beide gevallen kan ik hem dan nog inbrengen op de zaak. Want binnenkort kan in België enkel nog elektrisch als het op een gewone personenwagen aankomt.
Een benzinewagen zou eigenlijk eerder de voorkeur geven omdat ik toch niet zo heel veel meer rij.

Enkele vraagjes hierbij.

De 1.4TSi in de O3, zijn de kinderziektes daar al een beetje uit?
Is de 1.4TSI probleemloos te chippen of beter afblijven?
Indien te chippen liever een handbak of DSG?
Waar moet ik vooral op letten bij de aankoop? Algemeen weet ik wel waar op te letten maar heel specifiek bij dit blok bedoel ik dan.




Straks vertrek ik nog even op vakantie naar de Eifel, ik lees jullie antwoorden later wel afhankelijk van mijn internetverbinding :itwasntme:

Alvast heel erg bedankt!

Ewout
 
De 1.4, EA211, motor met 140pk heeft in de O3 tegenopzichten van zijn voorganger wel verbeterpunten. Voornaamste zaak is dat deze een 16 kleps DOHC is; dat leent zich beter voor tuning dan de 8 kleps SOHC. Daarnaast heeft deze motor een distributieriem ipv ketting. Hiermee dus geen rekkende ketting problemen. De riem gaat een autoleven lang mee volgens VW. redelijk disputabel, vervanginsinterval is er niet. Alleen de riem visueel inspecteren is het voorschrift. Maar aan een riem zie je niet veel, als de flarden eraan hangen is het eigenlijk al te laat.

handbak is veelal probleemlozer dan een DSG. indien DSG goed opletten of de koppeling slipt. in 3 en 4 de bak handmatig in versnelling zetten en dan zonder kickdown het gas vol intrappen vanaf het laagste toerental. Even uitvissen tot welke snelheid je de auto kan laten terugvallen voordat de auto alsnog 1 versnelling terug gaat.. Omdat de DSG standaard in 2 slipped wegtrekt geeft dat extra slijtage op de koppeling.
 

leon-cupra

Forumguru
Denk dat de meeste aandachtspunten hierboven zijn aangegeven.
Ken natuurlijk niet het budget maar als het toch een lichte vracht wordt, waarom dan niet ineens voor een RS gaan ? Taksen en dergelijke zijn toch twee keer niets. Verbruik zal een tikkeltje hoger liggen maar aangezien je een stuk minder rijdt en het bedrijfskosten zijn , moet dit best nog te overbruggen zijn.
Daarnaast hoef je dan uiteraard niet meer te chippen.
 

Volvo_440_turbo

Senior Member
Aan een RS zeker gedacht en de 2dehandse prijzen vallen wel mee, maar dan gaat mijn voordelen van alle aard wel naar omhoog, dus hetgene ik privé betaal, of geldt dit niet voor een lichte vracht? Ik ga dit eens aan de boekhouder vragen denk ik.
Een kleinere motor chippen is dan in feite belastingsontduiking...
 

Volvo_440_turbo

Senior Member
De 1.4, EA211, motor met 140pk heeft in de O3 tegenopzichten van zijn voorganger wel verbeterpunten. Voornaamste zaak is dat deze een 16 kleps DOHC is; dat leent zich beter voor tuning dan de 8 kleps SOHC. Daarnaast heeft deze motor een distributieriem ipv ketting. Hiermee dus geen rekkende ketting problemen. De riem gaat een autoleven lang mee volgens VW. redelijk disputabel, vervanginsinterval is er niet. Alleen de riem visueel inspecteren is het voorschrift. Maar aan een riem zie je niet veel, als de flarden eraan hangen is het eigenlijk al te laat.

handbak is veelal probleemlozer dan een DSG. indien DSG goed opletten of de koppeling slipt. in 3 en 4 de bak handmatig in versnelling zetten en dan zonder kickdown het gas vol intrappen vanaf het laagste toerental. Even uitvissen tot welke snelheid je de auto kan laten terugvallen voordat de auto alsnog 1 versnelling terug gaat.. Omdat de DSG standaard in 2 slipped wegtrekt geeft dat extra slijtage op de koppeling.


Heel handige info, dank!
 

leon-cupra

Forumguru
Aan een RS zeker gedacht en de 2dehandse prijzen vallen wel mee, maar dan gaat mijn voordelen van alle aard wel naar omhoog, dus hetgene ik privé betaal, of geldt dit niet voor een lichte vracht? Ik ga dit eens aan de boekhouder vragen denk ik.
Een kleinere motor chippen is dan in feite belastingsontduiking...
Even aan mijn accountant gevraagd (mijn madam ;)). meeste hanteren 1400€ per jaar. Type motor heeft er eigenlijk niets mee te maken omdat het een lichte vracht is.
een vervelende belastingcontroleur kan wel vervelend doen over die 1400€ wanneer het privé gebruik en dus de privé-kosten meer dan 1400€ bedragen. Dan kunnen ze de werkelijke kost aanrekenen. Maar of het nu een 1.0, 1.4 of een 2.0 is maakt niet uit.
 

Jessedew

Senior Member
Ik heb een 1.4 TSI met 170.000 km op de teller en vooralsnog geen problemen en slechts weinig olieverbruik.

Kan je een mooie met 100k op de teller scoren, dan kan je zeker wel de nodige km's vooruit.

Volgens mij heeft die van mij in de historie (voordat ik m had) weinig problemen gekend.

Ik rij er wel mee met de caravan, verder alleen de langere stukken, in het dorp vrijwel altijd de fiets.
 

Volvo_440_turbo

Senior Member
Op zich levert ie echt wel goed werk hoor en heb ik in al die jaren vrij weinig kosten gehad, er zijn dingen nu aan het slijten die nog niet aan vervanging toe zijn maar binnenkort wel, we twijfelen serieus, de kosten nog doen of een andere kopen... Mijn medevennoot wil dat ik nu al een nieuwe auto koop, maar ik denk dat ik met een duizend euro kosten nog wel een jaar, misschien twee jaar kan rijden.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Bovenaan Onderaan