1.4 TSI CAX 2009; wel of geen EGR

Rutger0706

Senior Member
Heren,

Er is mij verteld dat de 1.4 TSI CAX 2009 handgeschakelde 6 bak in mijn Octavia 2 geen aparte EGR-klep meer zou hebben en dat die dus ook niet meer softwarematig weggeschreven hoeft en kan worden...?

Het EGR systeem dat er dan wel in zou zitten zou geregeld worden door de klep overlap...?

Roept u maar!
 

ertromp

Forumguru
Er zit inderdaad geen aparte EGR klep in. Mooi toch :D en inderdaad klep overlap is de magie. Is je goed verteld dus.
Google maar eens op dit document : SSP_405_1.4l_90kW_TSI_Engine_with_Turbocharger en de werking van jou CAXA blok wordt door VAG perfect uitgelegd
 

Rutger0706

Senior Member
Relax! Hoe zit het met vervuiling bij dit blok dan?

Is dat in dezelfde mate als een blok met EGR die niet is weggeschreven?
 

ertromp

Forumguru
Vervuiling van je CAXA blok komt voornamelijk door het retourneren van de carterdampen in het inlaattraject en dat stukje overlap. De aanslag die je daarmee krijgt is nog steeds aanzienlijk maar minder als zo'n echte EGR klep wat ik er tot op heden van gezien heb
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

CDK

Forumguru
en zo'n inlaat traject is redelijk makkelijk (preventief) chemisch te reinigen of bij zwaardere vervuiling middels walnutblasting, google daar ook maar eens op ;) Alles beter als die EGR ellende.
 
Sorry voor het ophalen van een oud topic, maar blijkbaar zijn deze CAXA-blokjes best goed, want degene in mijn Golf 6 snort prima. Ik zag alleen bij het vervangen van de bougies dat er wel wat koolafzet te zien was. Dit zal dan voornamelijk komen door de carterventilatie, want de auto verbruikt geen olie. Kan ik deze afdoppen waar ie het blok in gaat en naar een catchcan leiden waar ie uit het carter omhoog komt? Ik laat de kop 2 januari preventief reinigen, want ik wil er graag nog een aantal jaartje plezier van hebben, dus ook graag zoveel mogelijk trachten de interne vervuiling te voorkomen.

Gr. Mischa
 
Dat topic had ik inderdaad gevonden, maar helaas zijn de foto's op een plek gehost waar ze niet meer zichtbaar zijn.
 
Bovenaan Onderaan