1.4 of 1.8 Wie helpt mij kiezen

superbee

Nieuw lid
Ik heb de gegevens gechecked op caravantrekker.nl en "mijn" combinatie kan meekomen maar blinkt niet uit.

Je hoeft toch niet met 100 naarboven?

De specificaties van de 1.4 tsi zijn kwa koppel vergelijkbaar met mijn oude superb 1.8t. Mijn oude combinatie zou ook "mee moeten komen", maar ben daarmee met ruim 1350kg sleurhut ook met 3 vingers in de neus de Brennerpas (12%) opgekomen.
 

Race Eend

Forumguru
Ik ben er nog niet uit, een week voordat ik de bestelling ga plaatsen.
Ik maak me wel wat zorgen over het bokken bij lage toeren van de 1.4.
Zelfs mijn huidige 1.8 loopt al soepel vanaf 1200 toeren.

Komt omdat die 1.4 TSI motoren standaard NA ontsteking draaien... dan willen ze niet echt;)

Chippen geeft op dat gebied een hele fijne winst! Dan kun je net zo rijden als de 1.8 rijdt.



Bedankt voor alle tips. Ik ga idd 1 keer per jaar

Weet een van jullie waarom de 1.4 bij heel veel bedrijven (nog) niet gechipped kan worden?

Je hebt toch maar 1 tuner nodig voor de VAG groep? ;)

Serieus:
Het is geen makkelijke auto om te tunen, goed beveiligde ecu etc. Dus niet elke obd-flasher op de hoek van de straat heeft de juiste apparatuur ervoor. Als dat dan al lukt dan gaat het nog regelmatig mis:
http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic.php?t=71459
 

Tafkah

Forumguru
In alle eerlijkhed:met een SII 1.4 TSI kun je prima een caravan trekken. Heb er totaal geen probleem mee gehad afgelopen zomer.
 

joost_d

Nieuw lid
Ik ben er uit, het wordt de 1.4 Comfort BL + Sunset + afneembare trekhaak en een setje hulpveren.

@Superbee: Goed punt, ik heb mijn OII een keer plankgas in z'n drie de brenner opgesmeten met een caravan er achter. Best knap dat die auto het allemaal kan hebben maar het is zeker geen must.
 

Roel

Lid
Tafkah:
Ook helling op in bijv. de Alpen?
Ik ben misschien verwend met mijn RS en caravan erachter.
 

Rob V

Nieuw lid
@Joost Na proefrit in Superb Combi 1.8 DSG, 1.8 hand en de 1.4 was mijn conclusie dat die DSG mijn voorkeur heeft. Het verschil in leaseprijs tov wat ik nu betaal is echter 160 euro, voor 1.8 hand nog zo'n 100 euro en voor de 1.4 50 euro.
Ik vond het verschil tussen de 1.8 en 1.4 niet echt heel groot. Sterker de 1.8 vond ik wat onrustig en de 1.4 reed echt heel soepel. Natuurlijk heeft die 1.8 meer vermogen, maar ja ik kom uit een 307 SW met 110 PK en 140 NM bij 4000rpm. Dus met die 1.4 ga ik er al behoorlijk op vooruit.

Dus voor mij is het de Superb Combi bsn 1.4 geworden. Het wachten is begonnen.
 

Tafkah

Forumguru
Ik heb hem sinds juni 2009, en nog maar een vakantie meegehad. Werd normandie, ipv Alpen (moet keuzes maken, nietwaar?). Hellingen waren ala snelweg Luik (lang, stijl, maar veel doorgaande wegen). Vooralsnog kon ik alle vrachtauto's, kampers en andere caravanners zonder problemen achter mij laten (fietsen op dak, caravan vol, en een verbruik van 1:5 tegen de helling aan (tja, moet ergens vandaan komen...)).
 

MarcoO2

Forumguru
Dat was ook het eerste wat ik dacht... die motor is alles behalve onrustig. Maar als je weinig power gewend bent, is het misschien even wennen?
 

Gieliovd

Forumguru
Rijden met een benzine turbo motor met veel koppel en vermogen is inderdaad even wennen, waarnaast het er vaak toch wel vrij abrupt "in komt zetten".

Ik weet nog wel dat ik voor het eerst in een 1.4 TSI reed. Man, ik vond het een drama. Maar ja, dat was omdat ik een 1.4 MPI gewend was.
 

Roel

Lid
Dan zulllen beide motoren voor mij wel rustig zijn: want al er een turbo echt inklapt dan is het bij mijn huidige 1.8T wel!
 

MarcoO2

Forumguru
Van de 1.8TSi is juist bekend dat de turbo er niet ineens hard inkomt, dat was bij de oude 1.8T wel anders inderdaad.
 

Rob V

Nieuw lid
Tja, onrustig is inderdaad ongelukkig uitgedrukt. Heeft alles te maken met het vermogen dat ik niet gewend ben. Sorry guys
 

Rob V

Nieuw lid
We gaan het merken de 1.4 is ook al sterker dan ik nu heb (gelukkkig). Maar ook hier was het een keuze tussen verstand (lees euri's) en emotie. In dat laatste geval was het echt een 1.8 DSG geworden. Maar 100 pm netto meer was toch ietwat te veel.

Vanaf 1 mei wordt het genieten in de Superb Combi :xyxthumbs:
 
Bovenaan Onderaan