1.2tsi uit 2014 of 2015

Hallo allemaal,

wij kijken naar een andere gezinsauto en neigen naar de Octavia en mogelijk een Superb. Maar het liefst de Octavia door de lagere gebruik en aanschafkosten.

Op dit moment hebben we twee kandidaat autos gevonden. Beide zijn op een paar honderd euro na even duur. Beide hebben een kilometerstand van ongeveer 135.000 en beide zijn voorzien van een 4cilinder 1.2tsi motor.

Maar de ene is een 105pk uit 2014 (euro5) met dsg en veel opties.
De andere is een 110pk uit 2015 (euro6) met redelijk wat opties.

Ik heb uit dit forum al begrepen dat de dsg wat risico met zich meebrengt.

Mijn vraag gaat eigenlijk vooral om de verschillen tussen beide motoren. Daar vind ik nog niet veel van terug op dit forum. Heeft iemand van jullie ervaring met beide blokken en kan me de verschillen uitleggen op gebied van betrouwbaarheid, brandstofverbruik en souplesse/vermogen?

Welke keuze zouden jullie dan maken. Meer opties voor een paar honderd euro minder, een jaartje ouder en dsg.
Of de modernere motor, jaartje jonger met minder opties en betrouwbare handbak.
 

brepus13

Forumguru
Ik heb sinds kort de 110pk versie icm dsg7. Bevalt prima! Vermogen is voldoende is door de dsg rijdt het mooi soepel! De dsg is een beetje een gok maar je kan tijdens een testrit heus wel wat zaken testen.
Succes met je keuze.
 

ertromp

Forumguru
De 1.2 TSI uit 2013/2014 kan problemen hebben met de nokkenasversteller. Daar is een werkplaatsactie op geweest dus op letten als je voor de 2014-er gaat.
Ach en de 5 versnellingshandbak is ook niet probleemloos daar vind je hier op het forum ook wel het e.e.a over
Persoonlijk zou ik voor de 110pk gaan dus euro 6. Je weet nooit wat gemeentes nog in petto hebben voor de stadscentra
Succes met je keuze!
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

CDK

Forumguru
Als je de mogelijkheid hebt om een euro 6 te kopen, dan zou ik dat zeker doen en wel om de reden die @ertromp aangeeft. Het zal voor benzineauto’s wellicht niet zo’n vaart lopen, maar better safe than sorry lijkt mij.
 
We hebben uiteindelijk gekozen voor meer opties en niet voor de nieuwere motor. Mooie auto waarvan alle onderhoud klopt en ook alle werkplaatsacties uitgevoerd zijn.

Er zijn altijd nieuwere motoren en jongere auto’s te krijgen. Maar ook die zijn na een paar jaar weer verouderd. Vandaar dat een auto van een jaartje ouder maar wel met meer luxe en dsg onze voorkeur heeft gekregen. Blij met de keuze.

Dank allemaal voor jullie tips.
 
Bovenaan Onderaan