1.2tdi trekt slecht onderin

Nightshadow

Nieuw lid
Goedeavond,

Ik heb sinds een tijdje een probleem met mijn Fabia Combi 1.2 TDI. Het probleem is dat hij behoorlijk wat vermogen tekort komt, voornamelijk vóórdat de turbo in komt. Tevens komt er meer rook uit dan normaal als ik optrek om met het verkeer mee te komen. Ik moet bijv. als ik 60 km/u in de 5 rijd, ongeveer 3 minuten vol het gaspedaal in trappen voordat hij 90 rijdt. Ik moet veel meer toeren maken om enigszins met het verkeer mee te komen. Er staan geen storingen in de ECU (zelf uitgelezen met Torque Pro).

De auto is vorig jaar gechipt bij VVT incl. wegschrijven van de EGR nadat daar een storing op kwam.

Problemen leken te beginnen sinds ik in januari 3x in Duitsland getankt heb (=2% biodiesel) vanwege wintersport. Sindsdien lijkt het heel langzaam aan steeds erger te worden. In de winterperiode wilde hij niet altijd stationair lopen bij een koude start (na +/- 10-15 seconden stotteren viel hij soms uit, als ik geen extra gas gaf). Ook wilde hij in de tweede versnelling met lage toeren stoten/haperen. Paar weken terug een paar keer V-Power getankt en een flesje injectorreiniger erin gedaan, maar geen merkbaar resultaat.

Ik zit zelf aan het roetfilter te denken, maar moet er dan geen storing op de ECU komen (geel lampje katalysator)? Maar misschien hebben jullie andere ideeen? Woon-werk is 45km enkele rit, rijd weinig korte stukjes. Dat, in combinatie met het wegschrijven van de EGR (zou minder roet uitstoten geloof ik?!), verbaast mij dat de roetfilter niet in staat zou zijn zelf te regeneren.

Mocht het het roetfilter zijn, wat adviseren jullie? Ook gelet op de toekomstverwachtingen m.b.t. APK.

Bedankt voor het lezen!

Mvg,
Frank
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik zou zelf om te beginnen vanuit 60 niet in de 5e versnelling willen optrekken. Sterker: op 60 km-wegen rij ik doorgaans op de cruisecontrol in 4, nooit in 5, wat de schakelindicatie daar ook van vindt.
Ongetuned, vers uit de fabriek levert de 1.2 TDI bij ca. 1750 rpm 80% van het standaard maximumkoppel. Iets om rekening mee te houden als je een beetje vlot mee wilt met het verkeer. Hoeveel is in dit verband "veel meer toeren dan normaal"?
De extra power van de tuning ga je sowieso pas vanaf 2000 rpm merken, daaronder doet het weinig of niets. Kijk maar naar de koppelkromme op de website van VVT: na tuning is die tot 2000 rpm vrijwel identiek. Wil je dus je extra Nm's echt gebruiken, dan zul je toch wat meer toeren moeten maken: tot 3000 kan hij lachend aan en af en toe 3500 kan ook nog niet echt kwaad.

Los van dit alles is het wel raar dat de auto zich blijkbaar anders is gaan gedragen. Ik heb zelf in ruim 156000 km nog nooit iets gemerkt van het regenereren. Ik neem maar aan dat hij het toch gedaan heeft, anders was-ie allang kapot geweest...
In jouw geval zou ik 'm toch maar even laten nakijken c.q. uitlezen door de dealer. Ik had ooit een kapotte druksensor bij het roetfilter en dat was voor een paar tientjes weer gefikst.
 

Nightshadow

Nieuw lid
Ik zou zelf om te beginnen vanuit 60 niet in de 5e versnelling willen optrekken. Sterker: op 60 km-wegen rij ik doorgaans op de cruisecontrol in 4, nooit in 5, wat de schakelindicatie daar ook van vindt.
Ongetuned, vers uit de fabriek levert de 1.2 TDI bij ca. 1750 rpm 80% van het standaard maximumkoppel. Iets om rekening mee te houden als je een beetje vlot mee wilt met het verkeer. Hoeveel is in dit verband "veel meer toeren dan normaal"?
De extra power van de tuning ga je sowieso pas vanaf 2000 rpm merken, daaronder doet het weinig of niets. Kijk maar naar de koppelkromme op de website van VVT: na tuning is die tot 2000 rpm vrijwel identiek. Wil je dus je extra Nm's echt gebruiken, dan zul je toch wat meer toeren moeten maken: tot 3000 kan hij lachend aan en af en toe 3500 kan ook nog niet echt kwaad.

Los van dit alles is het wel raar dat de auto zich blijkbaar anders is gaan gedragen. Ik heb zelf in ruim 156000 km nog nooit iets gemerkt van het regenereren. Ik neem maar aan dat hij het toch gedaan heeft, anders was-ie allang kapot geweest...
In jouw geval zou ik 'm toch maar even laten nakijken c.q. uitlezen door de dealer. Ik had ooit een kapotte druksensor bij het roetfilter en dat was voor een paar tientjes weer gefikst.

Het ging mij meer om een voorbeeld te geven van hoe erg het soms is met het koppel in lage toeren. Natuurlijk wil je dat niet, maar de auto zou toch wel moeten versnellen binnen afzienbare tijd bij vol gas zonder dat de schakelindicator naar beneden toe wijst.

Maar bedankt voor je de moeite en vooral voor je advies, is zeker bruikbaar!
 

turboturbo

Forumguru
Ik moet bijv. als ik 60 km/u in de 5 rijd, ongeveer 3 minuten vol het gaspedaal in trappen voordat hij 90 rijdt.

:ot:
Side note aanvullend wellicht op @Canon-Eye: bij een turbo motor is het niet goed volgas te geven in een te hoge versnelling laag in de toeren.

#ongevraagdadvies


Verder hoop ik dat iemand je verder op weg kan helpen met dit probleem, daar heb ik geen antwoord op.
 
Laatst bewerkt:

hemi24

Forumguru
Ongevraagd advies van een snotneus die denkt slimmer te zijn dan de heren ingenieurs van de grote motorfabrikanten, als je mij vraagt...

Serieus, dit is toch een hoop "doemdenken"-bullshit, en vrijwel irrelevant voor dieselmotoren!

:lezen:

Los daarvan is het wel waar dat hoge belasting van de motor bij lage toerentallen in principe slecht is.
Simpelweg door verminderde smering/verhoogde warmteontwikkeling en onregelmatige loop/resonantie van de onderdelen.
 

Canon-Eye

Forumguru
Het komt er toch gewoon op neer dat je de motor het beste laat presteren in het toerengebied waar het meeste koppel (althans voldoende koppel in relatie tot de gevraagde prestatie) voorhanden is? Logischer kan ik het niet maken.

Dat dit niet altijd strookt met de schakeladviezen van de ingenieurs doet m.i. niet terzake. Zij betalen namelijk de kosten niet als de boel vroegtijdig kapotgaat dankzij die adviezen.
 

turboturbo

Forumguru
Dat dit niet altijd strookt met de schakeladviezen van de ingenieurs
Áls de ingenieurs het daadwerkelijk voor het zeggen zouden hebben..... Ik ben bang dat er ook of vooral economisch/politieke argumenten aan dat schakeladvies ten grondslag liggen (nl. afgestemd op de test cyclus die de CO2 waarde mag gaan bepalen en dus de prijs en verkoopbaarheid van de auto)?

Hier roep ik echter maar wat als totale leek...
 

Rallye

Forumguru
:ot:
@hemi24 Wellicht is je keuze van aanspreektitel in post #5 hierboven niet (helemaal) zo bedoeld, maar zet er dan wat 'smileys' oid. bij.:)
Voorts heeft @turboturbo gelijk in zijn post #7: je spreekt jezelf tegen, maar dat zou bij gebrek aan emoticons zo kunnen lijken;).

Ik denk dat de aanspreektitel gericht is op de maker van het filmpje, niet op een medeforumlid.
 

turboturbo

Forumguru
^ idd daar ga ik ook vanuit....:)

Maar misschien fijn voor TS als we nu on-topic gaan ipv over goedbedoeld advies van mening uiteen te zetten :)
 
Laatst bewerkt:

Schmart

Forumguru
@hemi24 trekt deze meneer op YouTube dus niet zo goed, en volgens de TS trekt zijn Skoda ook niet zo goed meer ;)

Los van het feit dat er misschien iets vlotter geschakeld mag worden, ga ik ervan uit dat er altijd zo gereden is, en dat de TS dus een verschil voelt met gelijke rijstijl.

Ook al worden er geen DTC's gelogd of gaan er lampjes branden, de berijder kent z'n auto vaak goed en voelt subtiele verschillen. Het is misschien handig om de basics te laten checken; luchttoevoer, brandstof, timing... Maar misschien kan iemand met knowhow inspringen.
 

GJS

Senior Member
Misschien ergens een klein lek in 1 van de slangen die naar je turbo lopen?
 

Nightshadow

Nieuw lid
Bedankt voor jullie antwoorden.. Inderdaad, ik ken de auto en merk duidelijk verschil t.o.v. een paar maanden terug. Ook per dag merk ik verschil.

Het doortrekken ben ik volledig mee eens, maar ik wist niet beter hoe ik kon uitleggen hóe sloom hij is geworden onderin.

Binnenkort maar een afspraak maken wanneer ik iets ruimer in de tijd zit.. Nogmaals bedankt voor het meedenken!!
 

hemi24

Forumguru
Verstelling van de variabele turbogeometrie vast gaan zitten?
Of schoepenwiel sterk vervuild?
 

laagvlieger

Forumguru
Goedeavond,



De auto is vorig jaar gechipt bij VVT incl. wegschrijven van de EGR nadat daar een storing op kwam.

Is op een of andere manier (dealerbezoek bijvoorbeeld) de originele software misschien weer geïnstalleerd? Of is er ondanks het wegschrijven toch een probleem met EGR/roetfilter en juist door het wegschrijven krijg je geen melding van een storing? Met een uitgeschakelde EGR heb je meer roet dat het roetfilter op moet vangen.

Ikzelf merk verbetering in trekkracht bij lage toerentallen na de sjoemelupdate. Maar als ik nu bij 60 km/u volgas geef in 5de (1200 toeren?) ben ik ook pas 3 minuten later aan 90. Om op snelheid te komen moet je de 3de versnelling gebruiken en daarna meteen naar z'n 5.
 
Laatst bewerkt:

Canon-Eye

Forumguru
Maar als ik nu bij 60 km/u volgas geef in 5de (1200 toeren?)
Waarom in vredesnaam zou je dat willen??? :sterretjes:
Daar is dat motortje - ook in oorspronkelijke configuratie - toch totaal niet op gebouwd? Dat is net zo onlogisch als, noem eens wat, op je fiets proberen met het grootste verzet een berg te beklimmen. Je voelt vanzelf wel dat dit niet wil.

Zonder chippen heeft de 1.2TDI bij ca. 1800 rpm 80% van het maximum koppel beschikbaar. Als je, bij welke snelheid dan ook, volgas wil geven (oftewel maximale prestatie gaat vragen), doe dat dan in een versnelling waarbij je juist in dat toerengebied zit!
Na chippen blijft de koppelkromme tot zo'n 2000 rpm overigens nagenoeg identiek, daarboven ga je pas het extra koppel zien. Kijk maar op de site van VVT.
 
Laatst bewerkt:

Boarder

Nieuw lid
Nightshadow, al bekend waar het nu aan lag?
Canon Eye, jij had toch ook je Fabia laten Tunen, EGR weg laten schijven?
Is het nu wel aan te bevelen om dit tunen te laten doen? Is naar wat ik geinformeerd heb maar 120 euro extra bij EGR wegschrijven. Mijn auto heeft sjoemelsoftware update gehad, ik zit er aan te denken om ook EGR te laten wegschrijven. Namelijk al 2 keer vervangen en bij km stand 215000km vermoed ik dat die wel weer gaat komen.
Lees nu ook dat roetfilter sneller dicht gaat zitten bij EGR wegschrijven, dus auto gaat vaker regenereren dan?
Dus bij doortrekken kan je ff die 25 pk extra gaan voelen, koppel 35 nm meer, dat dus ook pas na 2000 rpm? Kan de rest van de auto dit ook gewoon aan, naast de extra bandenslijtage. Ha ha, zal toch ook wel meevallen, is geen 200pk natuurlijk, procentueel wel leuk iets erbij. Hoop dan toch nog even van auto zo te genieten!
 

Canon-Eye

Forumguru
Canon Eye, jij had toch ook je Fabia laten Tunen, EGR weg laten schijven?
Ja, bij de 150k km beurt is de sjoemelupdate uitgevoerd en precies 45 km later (de afstand van de dealer in Assen naar VVT Marum) is, in volgorde van belangrijkheid, de EGR weggeschreven en getuned. Tot die tijd en ook erna nooit problemen met die klep gehad. Dat ik de auto bij 160k heb weggedaan had een andere reden: ik liep tegen wat leuks aan.

Die extra power van het tunen komt overigens pas boven de 2000 rpm tot uiting, zoals eerder al aangegeven. Ik ben overigens niet zo'n scheurder, maar als je op de provinciale weg even een vrachtwagen wil inhalen dan helpt het wel degelijk. En ja natuurlijk, de rest van de auto verschilt niet heel veel van de van huis uit krachtiger gemotoriseerde versies (behalve dat er trommeltjes ipv schijven achteraan zitten), dus dit kan-ie prima aan.
 
Bovenaan Onderaan