1.2 TSI waar zit de temperatuursensor voor de koelvloeistof

Greenarctic

Donateur
Ik heb een storing bij de sensor die de koelvloeistoftemperatuur meet.

De sensor die onder bij de radiator zit heb ik vervangen maar dat loste het probleem niet op.
Deze is aan de ventilator van de radiator gekoppeld.

Er is een tweede sensor, in etka wordt aangegeven dat deze sensor in het thermostaathuis zit.
Zie ook onderstaande afbeeldingen.

Mijn concrete vraag is waar zit sensor die de temperatuur meet in het dashboard aangeeft?



Op mijn motorblok zit niet dit thermostaathuis, bovenop zit hier de sensor,


upload_2018-6-21_8-42-48.png


Maar ik heb deze waar dus geen sensor bij zit
upload_2018-6-21_8-47-37.png

Mogelijk dat het deze sensor is maar waar hebben ze die verstopt?
03F919501, 03F919501A
upload_2018-6-21_8-53-1.png
 

Antera

Donateur
Ik kan het niet met 100% zekerheid zeggen maar de sensor is vervangen voor een nieuwe type 03F919501B
Helaas kan ik in etka niet zien waar het ziet aangezien ze dit niet laten zien

in de bijlage zie je wel iets volg die slang en dan kom je denk ik vanzelf daar waaar je wilt zijn
 

Bijlagen

  • koel.png
    koel.png
    62,2 KB · Weergaven: 31

Greenarctic

Donateur
Dank je, ik ben nog zoekende, maar ben al iets verder. Ik denk dat ik hem wel heb gevonden.
Maar door dat de regelinstallatie van de LPG daar ook zit met bijbehorende leidingen en bedradingen kan ik er nu niet goed bij. Zal nog een foto plaatsen.
Ik moet de de buis van de turbo naar de inlaat demonteren en hoop er dan beter zicht op te hebben.
Schuin achter/onder de sensor van de brandstofleiding kan ik een 2 aderige stekker zien maar kan er absoluut niet bij...

Wordt dus vervolgt.
 

Greenarctic

Donateur
Ui de sensor eindelijk gevonden en vervangen. De sensor bleek rechts onder het thermostaathuis te zitten in het motorblok. De sensor zelf met een bout vast door het oog in de sensor. Zie afbeelding hierboven. Het was de sensor met type zoals door Antera beschreven.

Het vervangen was een K-klus. Dit komt ook door de LPG installatie de elektronicamodules zijn daar ook gehuisvest. Zie de foto´s.

Je begint met het uitbouwen van het luchtfilterhuis inclusief de buis naar de turbo. Het luchtfilterhuis is met een bout vastgezet en zit op 2 rubberpluggen waar je hem van af kunt trekken. Daarna moet de uitgaande radiatorbuis verwijderd worden. Het koelsysteem moet je dus aftappen, de onderste sensor er uit.
Daarna de ingaande radiatorbuis zo verleggen dat je erbij kunt. Je moet dan eerst een afdekkingsplaat verwijderd die met torx25 boutjes vast zit. De eerste kun je zien maar de tweede moet je op gevoel verwijderen.
Daarna de bout van de sensor losmaken ook torx25, daarna kun je de stekker van de sensor er afhalen.

De inbouw gaat in de omgekeerde volgorde. Als alles vastzit de koelvloeistof er in, de motor even laten draaien, en dan koelvloeistof verder bij vullen, dit herhalen tot het blijft staan.

IMG_0199.JPG


Het is redelijk vol.
IMG_0198.JPG

De uitbouw van het luchtfilter geeft ruimte

IMG_0210.JPG

De sensor die verdacht was maar onschuldig bleek.
 

Bijlagen

  • IMG_0199.JPG
    IMG_0199.JPG
    421,4 KB · Weergaven: 20
  • IMG_0198.JPG
    IMG_0198.JPG
    551,3 KB · Weergaven: 16

Greenarctic

Donateur
Nu de beide sensoren, onderaan de radiator en die in het motorblok zijn vervangen is de storing dat de temperatuurmeter er bij 90 graden wegvalt nog steeds.
Ik heb 300.000 km gereden en de verwachting was dat het een slijtageprobleem was.

We hebben daarna nog even door getest met een warme motor en het blijkt dat als je de foutmelding op groep 01 engine wist en de motor vervolgens op contact zet de dat temperatuurmeter dan braaf op 90 graden blijft staan. De overige foutmeldingen staan dan nog.

Als je de motor daarna start valt die meteen weg. In het motormanagement is dus iets wat 90 graden als een fout ziet en de temperatuurmeter uitschakelt. Daarna komen er andere foutmeldingen maar het begint bij 01 engine.

het probleem geeft 3 of 4 foutmeldingen in de groepen 01 engine 08 HVAC, soms 09 central electronics en 17 instruments.

Je kunt ze wissen en als de motor koud is dan werkt de temparetuurmeter naar behoren tot die 90 graden bereikt.

Maandag neem ik contact op met DMI (de inbouwer van de LPG installatie) want deze storing begon na een update van de LPG software. Zij gaven toen aan dat dit probleem los stond van de update. Ik twijfel daar nu wel aan...

Vraagje: is er iemand met VCDS kennis die weet waar dit probleem in de code zou zijn terug te vinden?
 
Bovenaan Onderaan