1.2 TSI stage 2

FabiaTsi

Senior Member
Momenteel ben ik aan het twijfelen om mijn 1.2 TSI verder up te graden naar een stage 2. Dit betekent een ganse uitlaatlijn met downpipe en uiteraard een decat. Verder ook een tuning op maat.

Wat is mijn vraag?

Heeft er iemand van jullie ervaring met een decat bij een 1.4, 1.8 of 2.0 tsi? Wat zijn de verschillen in vermogen, geluid en duurzaamheid?

Er is op dit moment heel weinig bekend over decat bij een 1.2 TSI. Slecht weinigen voelen zich geroepen om deze motor zwaarder te tunen.

Wesly

Senior Member
Mag ik vragen wat jouw ervaring is met de stage 1 tuning van de 1.2 ? Ikzelf zit eraan te denken om dit bij mijn nieuwe O3 1.2tsi 77kW te laten doen.

Rosinfield

† In Memoriam
Op de site van JD zie ik bij de 1.2 tsi niets staan van stage 2 tuning en dat zal niet voor niets zijn. Ik kan het mis hebben, maar ik vermoed dat dit ook meer iets is voor wat ruimer bemeten motoren. Ik ben zelf ook uiterst tevreden over de tuning-winst en bijbehorend rijgedrag. Een scheurijzer wordt het natuurlijk niet (zeker in het geval van de zwaardere Yeti). Ik denk als je meer wilt, je toch moet denken aan een grotere motor als basis. En anders gewoon blijven genieten van die 140 pk/225 Nm

FabiaTsi

Senior Member
Er is inderdaad niks bekend. Het zou de eerste zijn. Verder heb ik alles al een keer besproken met Mark van JD. Het is zeker mogelijk. Verder heb ik niet de ambitie om er een hardcore scheurijzer van te maken. Een grotere motor hoeft niet voor mij. Mij spreekt het juist aan om uit een kleinere, meer ecologische auto, een mooi vermogen te halen. 180 pk verwacht ik niet. Dat betekent dan ook andere koppeling en versnellingsbak. Dan koop ik beter een andere auto. En dat wil ik niet.

Joske

Forumguru
En bij een stage2 ben je al gauw 2000 euro kwijt.. Flink wat geld voor uiteindelijk het aantal pk dat je meer zult hebben. Sluit me bij Rosinfield aan wat betreft de motoren. Bij een 1.4 staat er ook geen stage 2 of dergelijke op de site.

FabiaTsi

Senior Member
En bij een stage2 ben je al gauw 2000 euro kwijt.. Flink wat geld voor uiteindelijk het aantal pk dat je meer zult hebben. Sluit me bij Rosinfield aan wat betreft de motoren. Bij een 1.4 staat er ook geen stage 2 of dergelijke op de site.

Ik had deze reacties wel verwacht. Een stage2 voor een 1.2 TSI is misschien geen schering en inslag, toch is het mogelijk. En het is heus geen 2000 EUR hoor. Zoveel geld zou ik er nooit voor over hebben.

Dus graag een antwoord op m'n vraag ipv al deze, weliswaar goedbedoelde, opmerkingen op het feit of iemand het al dan nog de moeite vindt of niet.

• Leuk
Waarderingen: CDK

Joske

Forumguru
mmm,

kan mijn eigen berichten niet meer bewerken.. vreemd :pieker:

alleszins was te snel met mijn bovenstaand antwoord blijkbaar, zie naar mijn avatar, ben van Moerbeke. Werk wel in Antwerpen (aleja, Doel ;) )

FabiaTsi

Senior Member
Doel ken ik goed. Haven op linkeroever is een leuke speeltuin om met de auto te rijden :yeehaa:

De keuring? Dat zal ofwel met sportkatalysator zijn ofwel elk jaar terug ombouwen. Hier wil ik eerst nog even wat research over doen vooraleer ik een beslissing neem.

Joske

Forumguru
Persoonlijk zou ik voor een sportkat gaan, heb ik enkel nog maar goede zaken over gehoord/gelezen.

En ja de haven kan leuk zijn met de auto/moto ;) tot de dag dat ze het toch eens in hun bolleke gaan krijgen om te gaan flitsen op de lange rechte banen van 70 km/u (soms zelfs 50 km/u). En dan zal het even byebye rijbewijs zijn vrees ik :nailbiting:

Rosinfield

† In Memoriam
Mogelijk zal het zeker zijn. Ik probeerde slechts aan te geven waarom het blijkbaar niet gangbaar is. Ik heb ook wel eens een Kever zien rijden met de straalmotor van een Alouette III helicopter er in. Dus ten opzichte van zoiets is wat jij wilt slechts een bescheiden stap.

FabiaTsi

Senior Member
Mogelijk zal het zeker zijn. Ik probeerde slechts aan te geven waarom het blijkbaar niet gangbaar is. Ik heb ook wel eens een Kever zien rijden met de straalmotor van een Alouette III helicopter er in. Dus ten opzichte van zoiets is wat jij wilt slechts een bescheiden stap.

Dat het niet gangbaar is weet ik al een tijdje ;)

Net zoals een 1.6 TDI, die ook een stage 2 heeft. Misschien krijgt er ooit wel iemand een idee om een 1.2 TDI stage2 te tunen :-)

FabiaTsi

Senior Member
Mwah. De motor is klein, dat wel, maar of'tie eco blijft hangt er maar vanaf wat je ermee doet.

Natuurlijk, dat geldt zelfs voor een Prius.

Blijft wel dat de motor initieel gemaakt is voor z'n lagere uitstoot en lager verbruik. Beiden theoretisch uiteraard ;)

Bovenaan Onderaan