1.2 TSI of 1.4 TSI

jeve1970

Nieuw lid
Goedemiddag,

Ben op het gemak aan het orienteren naar een nieuwe Octaaf maar ben er nog niet helemaal uit.

Als de mogelijkheid zich voordoet, waar zouden jullie dan voor kiezen, de 1.2 of 1.4 versie en zo ja waarom ? (behalve meer vermogen).

Thanks.
 

BramBam

Forumguru
Volgens mij gaan beide mogelijkheden zich niet voordoen. Beide zijn al enige tijd niet meer leverbaar. Keuze is 1.0 (115pk), 1.5 (150pk), 1.8 (180pk) of 2.0TSI (245pk).

Denk dat het lastig is om te adviseren wat je moet kiezen. E.e.a is van veel factoren afhankelijk (o.a. budget, rijstijl, etc.).
 
Laatst bewerkt:

jeve1970

Nieuw lid
Voor mij nieuw, bedoel ik eigenlijk 2de hands mee....
En laten we budget houden op max. Eur 17.000.
 

Sk_Hans

Forumguru
Een paar weken geleden heb ik mijn Octavia Combi 1.4Tsi ingeruild. (van 2013, staat nu bij de dealer). Toen ik hem kocht, wilde ik eigenlijk een 1.8 maar die was net niet meer leverbaar. Daarom gekozen voor 1.4 in een uitvoering met heel veel extra's standaard erbij. Die auto heb ik laten tunen zodat hij ongeveer hetzelfde vermogen had als een 1.8 (155pk en 275Nm). Dat is nu natuurlijk met een 1.2 ook mogelijk. Het voordeel van iets meer vermogen was voor mij vooral dat je soepeler kunt rijden zonder terug schakelen. Bijvoorbeeld in de 3 over een rotonde, waar ik eerst toch vaak naar de 2 terug moest.
 

Fdb

Lid
Hangt er vanaf waar je het voor wilt gebruiken. Ik heb de 1.2 TSI gehad en die beviel mij erg goed. Voldoende sterk om goed met het verkeer mee te komen en zelfs meer. Ook een keer met vier personen veel bagage 150 km/h op de cruise controle door Duitsland zonder probleem.

Ga je op vakantie met een caravan of rij je graag vaak lange stukken snelweg met bovengemiddelde snelheid (130 km/h of harder) dan zou ik voor de 1.4 gaan. Die heeft net wat meer power waardoor inhalen en snelheid houden met dergelijke snelheden fijner rijden is. Caravan verhaal lijkt mij logisch :jaja:

Succes met je keuze!
 

dvdlely

Forumguru
Ik rijd nu nog een 1.2TSI met een DSG-7 en het rijd soepel, stil en is krachtig genoeg om in het verkeer mee te komen, vooral in combinatie met de DSG. Komt ook omdat de auto zelf erg licht is. Als je met 4 man in de auto zit merk je wel meteen dat je te weinig puf hebt, dan zou de 1.4 een betere uitkomst zijn
 

Rickb

Lid
Ik heb een 1.4 TSI (140pk), en ik vind het echt een top combi. Voorheen altijd lease gereden (diesel, 105-115 pk), en daarmee moest ik veelvuldig terugschakelen heuvel op, vooral op de vakantie ritten (volbeladen).

Pasgeleden naar zuid Frankrijk gereden met volle bepakking en een fietsendrager op de trekhaak en gewoon op de cruise control met 140 overal omhoog gereden zonder terug te hoeven schakelen ('s nachts). Ook even tussendoor gas geven om in te halen is geen probleem.

Als je de keuze hebt zou ik zeker voor de 1.4 gaan.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Er zijn ook nog andere mogelijkheden. Met mijn (gechipte) 1.0 tsi had ik in Oostenrijk soortgelijke ervaringen
 

SuperBeeb

Forumguru
Maar koppel en vermogen zijn vergelijkbaar. Maar ik dwaal af van t topic.
Als ik voor keuze stond, ging ik voor de 1.4. Iets meer power, dus iets minder hard trappen. En kans op kettingissues is bij 1.2 tsi iets groter dacht ik.
 

haggard

Senior Member
Ik heb mijn 1.2tsi onder handen laten nemen door TVS Varsseveld... zit nu op ca. 150pk en dat rijdt echt super!!! Koppel was voor de tuning vrij constant, na tuning heb je het gevoel dat het koppel maar blijft toenemen.... Voordat je het in de gaten hebt zit je al flink boven de wettelijk toegestane maximum snelheid... :D
 

haggard

Senior Member
Theoretisch kom je met een 1.4tsi op ca. 200pk met een stage 2 tuning bij TVS... Zie het topic over groepsactie TVS/DSG dokter tuning...
 
Ik heb een 1.2 tsi gehad van 2011, 105 pk standaard. Omdat we wel een caravan van beladen 1200 kg hebben de motor laten "chiptunen". Volgens de tuner zou hij nu +/- 130 pk hebben.
We zijn ermee naar italie geweest ( 5 personen) en spanje zonder een centje pijn. Nu moet ik wel zeggen dat ik op vakantie geen haast heb dus houd me redelijk aan de max snelheid. Die snelheid van rond de 90 km/h was prima vol te houden. Met een 6 handbak kun je makkelijk in z'n 5 rijden. Alpen en Brennerpas geen probleem. Soms natuurlijk wel eens helemaal terug naar z'n 3 moeten schakelen maar nooit met geknepen billen.
Ondanks dat nu toch voor een 1.4 tsi gekozen, de 140 pk uitvoering. Eigenlijk alleen omdat we een zwaardere caravan kochten. De 1.2 mag namelijk maar 1200 kg trekken waar de 1.4 1500 kg mag trekken.
Die 1.4 heeft wat meer over, dat merk je wel. Maar de 1.2 tsi was voor mij al een geweldige motor.
 
Rij zelf een skoda octavia style greenline 1.4 150 act 2016 en een polo tsi 1.2 105 uit 2010. Ik heb zelf 1.0 en 1.8 ook proef gereden en kan zeggen dat ik 1.4 beste motor vind. Verbruik is lager dan 1.2 TSI zowel in de stad als snelweg.
Verder heb je natuurlijk meer power zeker in het hoger toerenbereik valt de 1.2 wat tegen(tegenover 1.4 TSI redelijk lineair verdeeld).

Mijn aanbeveling is de 1.4 150 pk!
 
Bovenaan Onderaan