1.2 TSI 77kw s/w update

Captain Hook

Forumguru
Ik was vandaag bij de Skoda dealer voor een reguliere onderhoudsbeurt (de eerste bij 15Kkm). Is er gelijk een software update voor het motormanagement doorgevoerd.
Van versie 7xxx naar 8xxx (de rest v.d. 'x'-en weet ik niet meer). Duurde ca. 15 minuten, rechtstreeks via de server van Skoda.

Volgens de monteur had het o.a. te maken foute meetwaardes vanuit het inlaatspruitstuk en communicatie issues tussen het dashboard/CAN bus.

De auto rijdt verder weer prima, dus of ik er verder iets van ga merken... :smiley29:
 

Captain Hook

Forumguru
Inmiddels nog iets ontdekt, wat het gevolg is van de ECU update:
De olietemperatuurweergave is verdwenen uit de Maxidot!
mad3.gif


Niet meer te vinden in het setup, nergens meer, gewoon weg.
sad.gif
 

Captain Hook

Forumguru
Is er iemand met de nieuwste motormanagment software versie van de 1.2TSI DSG die al dan niet kan bevestigen dat bij hem/haar de olietemperatuurweergave nog funktioneel is of niet? :confused:
 

Captain Hook

Forumguru
Ben afgelopen vrijdag weer bij de Skoda garage geweest. Ze beweren doodleuk dat motorolietemperatuur weergave er nooit in gezeten zou hebben bij deze auto. En dat het niks te maken heeft met de ECU update.
En als ik dan zeg dat ik toch echt (vóór de s/w update) wel motorolietemperatuur weergave had, is de reactie "ja, dat zegt u" :mad:
 

piair1982

Forumguru
ik heb ook gewoon olietemperatuurmeter in mijn maxidot zitten....
Zou anders een andere dealer raadplegen...
 
Uit mijn boekje.. olietemperatuur moet dus gewoon weergegeven worden:

(Ok, ik heb een octavia, maar dat zal voor de roomster toch niet anders zijn?)

Buitentemperatuur  bladzijde 20
Rijtijd  bladzijde 21
Actueel brandstofverbruik  bladzijde 21
Gemiddeld brandstofverbruik  bladzijde 21
Actieradius  bladzijde 21
Afgelegde afstand  bladzijde 21
Gemiddelde snelheid  bladzijde 22
Actuele snelheid*  bladzijde 22
Olietemperatuur*  bladzijde 22
Waarschuwing bij snelheidsovertreding*  bladzijde 22
 

Captain Hook

Forumguru
Zou anders een andere dealer raadplegen...
De dealer heeft zelfs Pon al geraadpleegd, en die kletsen ijskoud, "nee hoor, dat zit er niet in bij deze auto" En als ik dan zeg dat het er wel inzat (vóór de software update), is het antwoord "maar dat heeft niks met elkaar te maken" "u kunt dat nou wel beweren, maar..." :mad:

Trouwens, het moet niet gekker worden, hoeveel kilometers moet ik gaan rijden door Nederland om een dealer te vinden die me wel wil helpen... :smiley29:
 

piair1982

Forumguru
daar heb je helemaal gelijk in. Je hebt niet toevallig een foto van de olietemp meter gemaakt? (toen die nog functioneerde?)
 

Monteurtje

Forumguru
Na aanleiding van deze topic heb ik in de gaten gehouden wat er gebeurde met de olietemp. weergave (als er een maxi dot display inzit) bij een software update van de motor. Dit waren 2 Fabia Greenline's en 1 Octavia 1.6 TDI. Na alle update's werd de olietemp. nog steeds weergegeven.
Het zou natuurlijk kunnen dat bij een update van een 1.2 TSI dit anders is.
 

Captain Hook

Forumguru
Bedankt voor je reactie Monteurtje.
Maar wat op de bewering van de garage dat "er zit gewoon geen olietemperatuurweergave in jouw auto"?
Nee, natuurlijk dat heb ik gedroomd dat 'ie er eerst wel zat...:smiley29:

Volgens mij hebben alle 1.2TSI's met Maxidot olietemperatuurweergave, toch?
 
Nogmaals, in het boekje van je auto staat opgesomd wat er allemaal getoond wordt in je maxidot. In mijn Octavia (1.2TSI) staat de olie temp daar gewoon tussen. Neem je boekje dus mee naar de dealer. Hier kan hij volgens mij niets tegen in brengen....
 

Captain Hook

Forumguru
Nee, da's het vervelende, in het boekje staat NIET opgesomd wat de Maxidot allemaal kan...:biggthumpdown:
Tenminste niet in de manual van de Roomster.
 

van_der_P

Senior Member
Zo'n boekje wordt in zijn algemeenheid geschreven voor meerderen type en uitvoeringen. Daar kun je niets mee bewijzen. In dit geval is het woord van de klant tegen het woord van de dealer/importeur, heel vervelend maar je kunt er volgens mij weinig tegen doen. Je kunt het niet bewijzen zelfs niet als je er een foto van zou hebben. Wie zegt dat die foto van jou Maxi-dot is ?
 

Captain Hook

Forumguru
Ik heb zojuist nog zowel de nederlandse, de engelse en de duitse manuals van de Roomster op de Skoda website gecheckt, maar geen van allen gaan ze in op de details van de Maxidot. Er wordt gewoon gezegd dat er een aantal informatieve waardes worden weergegeven...
 

Captain Hook

Forumguru
Is het niet mogelijk om de update ongedaan te maken ??
Geen idee of men dat wil of kan. Kan me zo voorstellen dat ECU updates worden doorgevoerd in het kader van voortschrijdend technische ontwikkeling c.q. milieueisen. Maar of de garage ook kan downgraden???
De reden voor de update gaf men aan als zijnde een technische verbetering in zake motormanagement.
 
Bovenaan Onderaan