1.2 TDi roetfilter regenereren, automatisch?

Herbie59

Nieuw lid
Even Voorstellen, Herbie, Fabia Greenline 1.2 TDi, 2011...la lange tijd weer eens een diesel.

Mijn zoon vertelde mij dat het mogelijk is om het roetfilter te regenereren (5 x 'e'...scrabble ;)
Maar een collega zei dat dit min of meer automatisch gebeurt...

Hoe zit dit nu?
 

GJS

Senior Member
Gaat i.d.d. automatisch mits je niet constant korte ritjes maakt.
De meeste van mijn kilometers zijn op de snelweg en ik heb nog nooit wat van het regenereren gemerkt.
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik rij een mix van snelwegritten (95 tot 250 km per enkele reis) en boodschappenritjes tussen de 10 en 20 km.
En ik heb ook nog nooit gemerkt dat er werd geregenereerd - en dat zal-ie heus wel eens gedaan hebben in de afgelopen 152000 km...
 

Canon-Eye

Forumguru
Hoe zou ik dat dan kunnen merken?
Geen idee. Ik heb nog nooit enige indicatie daarvoor waargenomen.

Het brandstofverbruik zegt ook niet zoveel. Ik heb bijna altijd het actuele verbruik op de MFD staan en ik zie dat het onderweg steeds fluctueert door allerlei verschillende redenen zoals wind mee of tegen, snelwegviaduct op of af, de extra winddruk bij het inhalen van een vrachtwagen, etc. etc., dus daar heb je geen houvast aan.
 

hemi24

Forumguru
Stationair verhoogd toerental en reactie op gaspedaal bij aangrijpen koppeling zijn bekende indicaties.
 

Slowcruiser

Nieuw lid
Schijnt wel een kostbare onderneming te zijn om deze te vernieuwen: € 1200,00 voor het filter + ca. 5 uur arbeid.
 

Herbie59

Nieuw lid
Bedankt voor al jullie reacties, het is me duidelijk, gebeurt allemaal in het onderbewustzijn van de chauffeur ;)
1200,- voor vervanging lijkt mij wel een stevige prijs, maar gelukkig hoor ik dat dit zelden hoeft, de beruchte EGR klep schijnt vaker te sneuvelen... :(
 

H@RM

Senior Member
Gelukkig hebben de meeste tuners voor het EGR probleem een perfecte oplossing ;)

Ik denk dat jouw zoon bedoelt dat het ook kunstmatig opgeroepen kan worden (vagcom)
Maar zoals hierboven al geschreven word gaat dat vanzelf tijdens het rijden van langere ritten.
 
Bovenaan Onderaan