jorgvberlo
Nieuw lid
Hoi allen.
Ik zal beginnen met mezelf voorstellen... Sinds een jaar ben ik eigenaar van een Fabia 1.2 TDI Greenline uit 2011 met inmiddels 135.000 Km op de teller. Deze kon ik voor een mooi bedrag overnemen en bedacht me dat ik de extra kosten die diesel rijden met zich meebrengt, zou compenseren met lage onderhoudskosten. Helaas blijkt de waarheid iets anders te liggen. Daarvoor heb ik een Alfa Romeo 164 en 33 gehad.
Het is begonnen met het vervangen van de EGR. Nu zit ik met het volgende probleem, dat ik graag aan jullie voorleg alvorens door de dealer een nieuwe turbo te laten monteren....
Hier de symptomen:
-Turbo geeft een vreemd geluid (als deze werkt), meer hijgen als blazen
-Voor de turbo ermee stop begint de auto redelijk hevig te schokken
-Als de turbo stopt (deze wordt uitgeschakeld door motormanagement) gaat het lampje van het voorgloeisysteem branden (spiraal)
-Uitlezen computer gaf aan: Turbo onderdruk
-Enkele dagen later is het lampje "controlesysteem voor uitlaatgassen gaan branden" direct bij starten
-Ik heb het idee dat de storing optreed als de turbo enigszins is opgewarmd (op een koude motor duurt het langer voor het motormanagement ingrijpt)
-Ik behandel de TDI niet netjes (korte ritjes / goedkope brandstof) maar ik ga mijn leven beteren
Mocht ik nog ergens anders aan denken, dan zal ik dat melden.
Na enig speurwerk op internet, waaronder dit forum, dacht ik aan de N75 klep.
Graag hoor ik van jullie!!!
Ik zal beginnen met mezelf voorstellen... Sinds een jaar ben ik eigenaar van een Fabia 1.2 TDI Greenline uit 2011 met inmiddels 135.000 Km op de teller. Deze kon ik voor een mooi bedrag overnemen en bedacht me dat ik de extra kosten die diesel rijden met zich meebrengt, zou compenseren met lage onderhoudskosten. Helaas blijkt de waarheid iets anders te liggen. Daarvoor heb ik een Alfa Romeo 164 en 33 gehad.
Het is begonnen met het vervangen van de EGR. Nu zit ik met het volgende probleem, dat ik graag aan jullie voorleg alvorens door de dealer een nieuwe turbo te laten monteren....
Hier de symptomen:
-Turbo geeft een vreemd geluid (als deze werkt), meer hijgen als blazen
-Voor de turbo ermee stop begint de auto redelijk hevig te schokken
-Als de turbo stopt (deze wordt uitgeschakeld door motormanagement) gaat het lampje van het voorgloeisysteem branden (spiraal)
-Uitlezen computer gaf aan: Turbo onderdruk
-Enkele dagen later is het lampje "controlesysteem voor uitlaatgassen gaan branden" direct bij starten
-Ik heb het idee dat de storing optreed als de turbo enigszins is opgewarmd (op een koude motor duurt het langer voor het motormanagement ingrijpt)
-Ik behandel de TDI niet netjes (korte ritjes / goedkope brandstof) maar ik ga mijn leven beteren
Mocht ik nog ergens anders aan denken, dan zal ik dat melden.
Na enig speurwerk op internet, waaronder dit forum, dacht ik aan de N75 klep.
Graag hoor ik van jullie!!!
Laatst bewerkt: