1.2 TDI problemen

jorgvberlo

Nieuw lid
Hoi allen.

Ik zal beginnen met mezelf voorstellen... Sinds een jaar ben ik eigenaar van een Fabia 1.2 TDI Greenline uit 2011 met inmiddels 135.000 Km op de teller. Deze kon ik voor een mooi bedrag overnemen en bedacht me dat ik de extra kosten die diesel rijden met zich meebrengt, zou compenseren met lage onderhoudskosten. Helaas blijkt de waarheid iets anders te liggen. Daarvoor heb ik een Alfa Romeo 164 en 33 gehad.

Het is begonnen met het vervangen van de EGR. Nu zit ik met het volgende probleem, dat ik graag aan jullie voorleg alvorens door de dealer een nieuwe turbo te laten monteren....

Hier de symptomen:
-Turbo geeft een vreemd geluid (als deze werkt), meer hijgen als blazen
-Voor de turbo ermee stop begint de auto redelijk hevig te schokken
-Als de turbo stopt (deze wordt uitgeschakeld door motormanagement) gaat het lampje van het voorgloeisysteem branden (spiraal)
-Uitlezen computer gaf aan: Turbo onderdruk
-Enkele dagen later is het lampje "controlesysteem voor uitlaatgassen gaan branden" direct bij starten
-Ik heb het idee dat de storing optreed als de turbo enigszins is opgewarmd (op een koude motor duurt het langer voor het motormanagement ingrijpt)
-Ik behandel de TDI niet netjes (korte ritjes / goedkope brandstof) maar ik ga mijn leven beteren ;)

Mocht ik nog ergens anders aan denken, dan zal ik dat melden.
Na enig speurwerk op internet, waaronder dit forum, dacht ik aan de N75 klep.

Graag hoor ik van jullie!!!
 
Laatst bewerkt:

Canon-Eye

Forumguru
Even voorbijgaand aan de vraag of dit topic in het juiste forumgedeelte is gestart (Yeti?) kan ik als eerste eigenaar van een Fabia Greenline combi uit 2011 melden dat ik nog geen enkel van de genoemde problemen heb ervaren. Maar ja, er zit dan ook 'pas' 125.000 km op, dat scheelt misschien.

Wel is het zo dat ik alleen de eerste paar maanden - dank zij een tankpas behorende bij een tijdelijke klus voor mijn oude werkgever - op "A-merk diesel" (nl. Shell) heb gereden. Dat kon ook makkelijk, want de bedrijfspomp zat er vol mee en onderweg kwam ik ook de nodige Shellpompen tegen. Echter, vanaf ongeveer 7.000 km tank ik uitsluitend voor eigen rekening bij één van de goedkope pompen in een straal van ca. 8 km rond mijn woonplaats: afwisselend Firezone, Tinq en AmiGo - net waar ik op een bepaald moment in het voorbijgaan de laagste prijs van het moment heb gespot.

En wees gerust: er is in beginsel helemaal niets mis met die goedkope brandstoffen. Verhalen over slechte of vervuilde brandstof - voor zover die zich überhaupt nog voordoen - zijn altijd terug te voeren op slecht beheer van een individueel tankstation, niet op de brandstof zoals die wordt aangevoerd vanuit één van de grote raffinaderijen. Die voldoet aan de gestelde normen en als er al verschillen zijn tussen de diverse merken, dan beperkt zich dat tot wat merkgebonden dopes en eventueel een kleurtje.
Ik heb die kennis uit eigen waarneming, toen een deel van onze toenmalige tankautovloot zich bezighield met brandstofdistributie. Dat ging deels met auto's in "full livery" (bedrijfskleuren van het betreffende concern), deels echter ook met neutrale witte auto's voorzien van inschuifborden. Als op een rit pompen van verschillende merken moesten worden aangedaan, moest de chauffeur onderweg even stoppen en de merkborden van zijn volgende klant insteken zodat er geen "Tinq"-auto bij een "AmiGo"-pomp staat te lossen of andersom...

Over de problemen met je turbo kan ik niks zeggen, dat ligt buiten mijn competentie. Maar over die brandstof zou ik me geen zorgen maken, zolang je die haalt bij een tankstation dat er modern, verzorgd en goed onderhouden uitziet - dan heb je een meer dan redelijke kans dat het met de opslagtanks ook wel goed zit.
Op het risico van een misstorting na dan (diesel in de benzinetank of andersom), want ook goed opgeleide tankautochauffeurs zijn nèt mensen: soms zijn ze even afgeleid of wordt de normale routine onderbroken en dan kan het misgaan. Maar in dat geval heb je het probleem binnen enkele tientallen meters na het tanken wel in de gaten (en kun je de schade claimen), dus dat zal hier niet aan de orde zijn.
 

MacManiac78

Forumguru
Brandstof is niet de aannemelijke veroorzaker van dit probleem, aangezien er minder aardoliekrakers dan brandstofmerken bestaan. De rijstijl is veel meer aannemelijk. Een diesel dient WARM te worden. Een koude diesel loopt minder lekker en koekt veel sneller dicht.

TIP: Haal de intake slang NA de luchtmassameter los. Neem een plantenspuit en zet deze op de nevelstand. Schenk in de plantenspuit SPIRITUS en WATER (50/50) zorg dat de motor 2000-2500 RPM draait. Spuit nu RUSTIG steeds wat van het bovengenoemde vocht in de intake. Het toerental zal hierdoor IETS dippen en omhoogwippen. (Water zet na vorming van waterdamp enorm uit en de spiritus zorgt voor de toevoeging van wat brandstof) Doe dit net zo lang tot er condens uit de uitlaat komt. Spuit dan wat meer vocht in de intake tot de motor BIJNA afslaat. Zet de motor dan UIT. Na een half uur bovenstaand herhalen en de auto (na behalen bedrijfs temp.) GOED doorblazen. Het ingespoten mengsel zorgt voor het reinigen van de turbo, EGR, kleppen, zuigers, cilinders etc. Kan zowel bij KOUDE als WARME motor. Naar mijn ervaring werkt het sneller bij een KOUDE motor omdat de waterdamp verder in het systeem komt.

SUX7!
 

Slowcruiser

Nieuw lid
Net voor de 180.000 km is voor de 2e keer de uitlaatgaskoeler vervangen. Dit is dus de 3e. Gelukkig viel dat onder coulance. Met de auto zijn veel lange afstanden gereden. Ik hoop dat ze de nieuwe uitvoering verbeterd hebben want naar mijn mening is dit een zeer zwak onderdeel van VAG.
 

MacManiac78

Forumguru
Op mijn Faab II (Greenline) staat 128k en ik heb nog geen enkel probleem mbt EGR of EGR koeler gehad. Wel eens eerder een vuile injector, maar die geeft geen problemen meer. Ik maak met enige regelmaat de boel middels het stomen "schoon".
 

jorgvberlo

Nieuw lid
Inmiddels is bekend dat een turboslang is gescheurd. Zo'n vermoeden had ik ook al, daar het ding een vreemd geluid maakte. Mijn garagehouder heeft helaas weinig met deze info gedaan. De officiële dealer was er gelukkig zo uit. Meestal ben ik wegens uurloon en dure (veelal Bosch) onderdelen geen fan van, maar in dit geval TOP.

Scheelt me een zak met duiten. Ik werd er behoorlijk zenuwachtig van.

Dank voor jullie reacties.
 

Wouter1

Forumguru
Het lijkt erop dat mijn F2tje (2011, bijna 90.000 km) ook niet meer kon wachten op zijn eerst volgende geplande onderhoudsbeurt stond al gepland voor 1 maart).:arghh:
Symptomen: Er lijken een paar pktjes ontsnapt, het sist bij het gas geven en een ca 15% verhoogd brandstof verbruik. Maar vreemd genoeg geen storingslampje of noodloop actief.
Ik gok ook een lekke turboslang...
 

Niels83

Forumguru
Het lijkt erop dat mijn F2tje (2011, bijna 90.000 km) ook niet meer kon wachten op zijn eerst volgende geplande onderhoudsbeurt stond al gepland voor 1 maart).:arghh:
Symptomen: Er lijken een paar pktjes ontsnapt, het sist bij het gas geven en een ca 15% verhoogd brandstof verbruik. Maar vreemd genoeg geen storingslampje of noodloop actief.
Ik gok ook een lekke turboslang...

Dat heeft mijn 1.9tdi ook. Lekke turbo volgens dealer niet de moeite waard te repareren gezien de leeftijd en de 230k op de teller
 

laagvlieger

Forumguru
Dat heeft mijn 1.9tdi ook. Lekke turbo volgens dealer niet de moeite waard te repareren gezien de leeftijd en de 230k op de teller

Als je zonder turbo ook nog voldoende vermogen hebt om de kilometers te maken is dat inderdaad niet noodzakelijk. Een 1.9 D heeft nog 65 pk zeg maar. Maar een 1.2 TDI is toch echt volledig afhankelijk van die turbo :D Wat doet die zonder turbo, misschien net aan 50 pk?
 

MacManiac78

Forumguru
Anders staan er toch genoeg sloopauto's waarvan de turbo en/of slang nog wel goed is. 230k op de klok is niets voor een diesel. Financieel niet meer de moeite waard? Als je hem verkopen wil niet nee. Maar als je er nog wat jaren mee door wil/moet is het het overwegen waard. Elke NIET dealer kan ook een turbo vervangen. Daar win je vast ook nog wel wat knikkers.
 

MacManiac78

Forumguru
Toch ook meteen maar even een update plaatsen.
De rubbers aan de achteras zijn heerlijk droog aan het worden. Als de auto koud is kreunt de auto bij elke kuil, hobbel en drempel. Dit na 5,5 jaar en 145k op de klok.
Laatst had mn vrouw LOW BATTERY op de Swing en het accu controle lampje in het dashboard. Ik gok dat ze de radio of lampen aan heeft laten staan, want ik merkte er nu na half uurtje rijden niets meer van. Hiervoor had de auto wel wat moeite met aanslingeren....
 

laagvlieger

Forumguru
Laatst had mn vrouw LOW BATTERY op de Swing en het accu controle lampje in het dashboard. Ik gok dat ze de radio of lampen aan heeft laten staan, want ik merkte er nu na half uurtje rijden niets meer van. Hiervoor had de auto wel wat moeite met aanslingeren....

Dat heb ik vorige winter gehad. De batterij was dood. Reden: kabel tussen alternator en batterij was over ...

Dat was eigenlijk het enige probleem tot nu toe met de Fabia. En dan is het waarschijnlijk nog de schuld van een marter of iets dergelijks ...
 
Bovenaan Onderaan