1.2 tdi koude start gaat lastig

AGTon

Forumguru
Goedemorgen,

Sinds gister valt mij op dat een koude start van mijn 1.2 tdi (2011) wat lastiger gaat. Het is net of hij een hikje maakt en uiteindelijk aanslaat. Rijden gaat goed en alle volgende starten na de koude start verlopen ook conform.

Ik begrijp dat dit gissen is, maar iemand een idee waar dit aan kan liggen? Ongeveer 5 maanden geleden zijn er reeds 2 verstuivers vervangen.

gr.
 

laagvlieger

Forumguru
Kan ook de batterij zijn. Vooral die speciale modellen in de GL hebben wat meer moeite met kou.
Ik moet zeggen dat mijn 1.2 TDI (geen GL overigens, normale batterij) bij koud weer altijd meer moeite heeft, of om het anders te zeggen: het gaat duidelijk niet zoals in de zomer. Dan is het sleutel draaien en meteen starten. Nee, in de winter is het: sleutel draaien, een paar keer de startmotor laten gaan en na 2 seconden aanslaan. En de eerste seconde dat de motor draait is dat zeer onregelmatig, maar dat herstelt zich snel. Is al 9 jaar zo.
 

AGTon

Forumguru
Wat jij zegt over koud weer kan ik onderschrijven. Ik merk ook op dat het bij kouder weer enorm lang duurt voordat de motor op temperatuur is (90+ graden). Gelukkig rij ik lange stukken dus dat is geen probleem.

Bij een probleem met de batterij, dan dient het probleem zich toch altijd (vaker) voor te doen dan alleen de 1e start?

gr.

bewerking:

Via deze link kwam ik uit op iemand met een Polo die de start heeft opgenomen. De start van mijn tdi klink ongeveer hetzelfde. Alsof hij ergens doorheen slipt.

Ik heb dit niet eerder met koud weer gehad.

https://www.mypolo.nl/xenforo/threads/koude-start-van-een-1-2-tdi.12165/
 
Laatst bewerkt:

Luckei

Lid
Zo'n dergelijke start heb ik zelf (1.2 TDI GL) enkel meegemaakt op wintersport toen het daar -10 tot -20 C was overdag en de auto weinig reed (veel samenrijden met anderen).

Dus tja, zolang 'ie start geen probleem?:pardon: Anders de batterij door (laten) meten? Of de gloeibougie laten checken? Die moet de boel ook starten. Wellicht ben je te snel of juist te langzaam met starten icm gloeispiraallampje uit/aan.

Wbt op temperatuur komen kan je natuurlijk altijd online een stuk plastic kopen wat je in je bumper moet monteren, maar of dat in NL/BE nou zo veel zin heeft...
 

laagvlieger

Forumguru
Bij een probleem met de batterij, dan dient het probleem zich toch altijd (vaker) voor te doen dan alleen de 1e start?

Niet noodzakelijk. Bij een koude start zal de batterij meer spanning moeten leveren om de startmotor het koude motorblok gestart te krijgen. Een warme motor starten vraagt minder inspanning.

bewerking:

Via deze link kwam ik uit op iemand met een Polo die de start heeft opgenomen. De start van mijn tdi klink ongeveer hetzelfde. Alsof hij ergens doorheen slipt.

Ik heb dit niet eerder met koud weer gehad.

https://www.mypolo.nl/xenforo/threads/koude-start-van-een-1-2-tdi.12165/

Hierover gaat het dus:


Doet me denken aan de diesels van vroeger die ook op deze manier startten
 

Luckei

Lid
Filmpje nog eens kritisch bekeken; valt me op dat deze persoon de auto ook wil starten nadat het voorgloeilampje al uit is. Sterker nog, die zien we niet eens want deze persoon heeft de sleutel al op volledig contact staan vóór het filmen.

Dan is het ook niet zo gek dat de auto moeite heeft met starten, 't is geen benzinemotor...
 

Canon-Eye

Forumguru
Dan is het ook niet zo gek dat de auto moeite heeft met starten, 't is geen benzinemotor...
In de ruim 7 jaar (en 160.000 km) die ik met mijn F2c Greenline heb gereden blonk deze uit doordat hij altijd binnen een fractie van een seconde startte na het insteken en vrijwel in één keer doordraaien van de sleutel. Zelfs bij temperaturen flink onder nul was er nauwelijks iets van vertraging of voorgloeien te merken - in elk geval véél te weinig om "een en twintig" te kunnen zeggen, dus minder dan een halve seconde of zo.

Ik sluit me dus bij @Peter-036 aan: 1 of meer gloeibougies staan bovenaan de verdachtenlijst.
 

Luckei

Lid
In de ruim 7 jaar (en 160.000 km) die ik met mijn F2c Greenline heb gereden blonk deze uit doordat hij altijd binnen een fractie van een seconde startte na het insteken en vrijwel in één keer doordraaien van de sleutel. Zelfs bij temperaturen flink onder nul was er nauwelijks iets van vertraging of voorgloeien te merken - in elk geval véél te weinig om "een en twintig" te kunnen zeggen, dus minder dan een halve seconde of zo.

Ik sluit me dus bij @Peter-036 aan: 1 of meer gloeibougies staan bovenaan de verdachtenlijst.
In 1x doordraaien zal inderdaad ook wel in het gros van de gevallen goed gaan, maar doordraaien (op contact, en niet starten) even wachten en daarna willen starten gaat bij de diesels die ik heb gereden toch nooit zo lekker.
Als ik bij mijn Fabia te lang wacht met starten terwijl hij op vol contact staat (> 1 minuut bv) doet 'ie helemaal niks en moet ik even heen- en weer draaien (zodat gloeispiraal weer even aan gaat).
 

Canon-Eye

Forumguru
Als ik bij mijn Fabia te lang wacht met starten terwijl hij op vol contact staat (> 1 minuut bv)
Maar waarom zou je dat eigenlijk willen? :pieker:
Als ik nog even in de auto zit te wachten - bv. terwijl mijn passagier nog een jas aantrekt, ik noem maar wat - dan draai ik de sleutel ook gewoon pas later om...
 

Cordoba

Forumguru
Tsja, jeugd-dementie schijnt ook te bestaan... :D

Volgens mij ligt dat bij de jeugd toch anders: wat je nooit hebt geweten, kun je ook niet vergeten. ;) Overigens zijn er heel veel soorten dementie (meer dan 70), en zijn de verschijnselen vaak net even anders dan veel mensen denken. (ik moet voor het werk regelmatig op gesloten afdelingen (voor dementerenden) van verpleeghuizen zijn, dus heb wel het één en ander gezien in de loop der jaren)
 

AGTon

Forumguru
Gister na het werk (+- 7 graden) en vanochtend (+- 2 graden met ijs op het raam) startte hij weer als van ouds. Ik zal het even in de gaten houden.
 

Chatslet

Forumguru
Dit doet mijn 1.2TDi Greenline de laatste tijd ook als het dichter tegen 0 graden komt. Voorgloeien doet hij overigens automatisch bij het starten en niet bij contact aan. Je hoeft bij een Greenline ook niet de sleutel vast te houden in positie 3. Starten regelt hij helemaal zelf. Naar wat ik heb begrepen zijn het inderdaad de gloeibougies en ik ga ze bij de komende beurt daarom ook laten vervangen. Heb me laten vertellen dat er bij de 1.2TDi bij lage temperaturen tijdens het rijden wordt "bij-gegloeid". Als dat niet gebeurt doordat de gloeibougies stuk zijn duurt het langer voordat de motor op temperatuur is en is er meer roetvorming waardoor het roetfilter het zwaarder te verduren heeft.
 
Bovenaan Onderaan