1.2 TDI GL bij optrekken ineens al het vermogen weg

Chatslet

Forumguru
Ik heb nu zo'n 12000 km op de teller staan en nu al drie keer gehad dat bij het optrekken ineens al het vermogen weg viel. Gister ochtend voor het laatst. Stond voor aan bij een stoplicht te wachten, het werd groen dus koppeling intrappen, start/stop systeem starte netjes de motor en in ze 1 en gassen maar.... Niet dus, het wegrijden ging als of de auto in een te hoge versnelling stond en kwam bijna niet voor uit, door schakelen naar ze 2, zelfde verhaal en ondertussen een flinke toeterbrigade achter me. Ook in ze 3 weer zelfde verhaal. Paar keer geprobeerd om hem op nieuw in de versnelling te zetten maar zonder success totdat de auto ineens weer normaal werkte en ik weer vlot weg kon rijden. :confused:
Dit is nu al drie keer voor gekomen. Geen lampjes op het dashboard, helemaal niets. Gister avond even een scan met VCDS gemaakt maar ook daar komen geen bijzondere zaken uit. Het lijkt eigenlijk het meeste op wat hier beschreven staat: [SEAT] [Ibiza 6J] [1.2 tdi] [ecomotive] totaal geen vermogen bij koude start alleen bij mij ging het niet om een koude start. De 1e keer was het overigens ook met het weg rijden bij een stoplicht maar de 2e keer kwam het zomaar ineens toen ik een oprit op reed naar de snelweg.
Zijn er meer mensen die dit aan de hand hebben gehad? Of is er iemand die weet wat hier aan de hand is? Ik dacht zelf aan een EGR klep die af en toe open blijft staan maar bij zo een lage KM stand zou dat toch niet moeten kunnen? Of is het iets met de software en moet er een update gedaan worden?
 

Cordoba

Forumguru
Zoals je op Seat Online zelf al gelezen hebt, mogelijk noodloop, anders misschien automatische 'hillhold'? (dus de handrem zonder dat je er zelf iets aan hebt gedaan)
 

Chatslet

Forumguru
@Cordoba: Noodloop zat ik inderdaad ook aan te denken maar dan zou er toch een melding in VCDS moeten komen?
@turboturbo: Turbo is helaas zo goed als niet hoorbaar bij de 1.2 tdi.
@The bone collector: Als de LMM defect is dan moet het toch altijd voor komen? De keren dat het is voor gekomen zitten duizenden kilometers tussen.
 
Heb dit zelf ook al een paar keer gehad. Lijkt net of de turbo ineens niet meer aanwezig is.
meestal idd bij wegrijden bij verkeerslicht na gebruik st-st. Heb het tot de 15k beurt 2x gehad en heb het toen ook bij die beurt aangeven. Men kon aan de testkast niks vinden toen. Moest het in de gaten houden. Auto heeft inmiddels 71k gedraaid en het is sindsdien nog n paar keer voorgekomen (max 5 keer of zo). Als zich dit voordoet, gelijk even contact uit en weer starten (of even st-st gebruiken) en het is weer over. Ik heb niet zozeer het idee dat het een defekt is. Meer iets van een verkeerde reaktie van het motormanagement op bepaalde sensorwaardes of zo. Het lijkt n beetje op het onbelast gasgeven bij de GL. Daarbij krijg je het toerental ook maar tot ca 3000 rpm opgevoerd. Dit laatste is geen defekt overigens. Maar ik haal het even aan dat het lijkt of het mm even n verkeerd "programma draait"
 

Ronnie

Forumguru
De oorzaak zou kunnen liggen aan het te snel wegrijden na het starten, dit komt vaker voor, met name bij vrachtwagens.
Het motormanagement heeft nog niet volledig kunnen "booten" (opstarten) en gaat zodoende in de noodloop.
Probeer het eens uit: eerst starten door start/stop, dan enkele seconden wachten voor het gasgeven.
Zelf al meerdere malen meegemaakt dat de motor van de brandweerauto (M.A.N, maar ook de IVECO HV1) totaal geen vermogen leverde na het te snel doordraaien van de contactsleutel.
En zoals bekend is M.A.N. ook een VW........
 

Canon-Eye

Forumguru
eerst starten door start/stop, dan enkele seconden wachten voor het gasgeven
Dat lijkt me nou net wat je niet wilt - zeker niet als je vooraan staat voor het verkeerslicht...?

De clou van het SSS is nou juist dattie het gewoon meteen doet - de motor moet warm genoeg zijn en er moet aan nog 54 andere voorwaarden worden voldaan, anders doet het SSS het gewoon überhaupt niet (en dat wordt dan in de display aangegeven). Het motormanagement behoort gewoon bij de les te blijven zolang het contact niet is uitgeweest.
 

Ronnie

Forumguru
Het was ook maar een optie om uit te proberen.....
Als ik de M.A.N. start, na 3 seconden op het contact, is er geen probleem.
Eind tachtiger jaren had AUDI al een dergelijk vergelijkbaar systeem op de 80 CC serie, dit werkte zonder problemen omdat er niet zo inmens veel elecronica verbouwd was in de auto's uit die tijd, ook de 3-liter LUPO van VW had destijds dit systeem.
 

Chatslet

Forumguru
Ik zal eens kijken of snel gas geven het probleem inderdaad triggerd. Het is nog maar 3x voor gekomen maar meestal heb ik wel vrij snel het gas en de koppeling er op. Als de motor na start/stop aanspringt maakt hij altijd eerst even meer toeren voordat hij terug zak naar zo'n 800 maar voordat dat gebeurd heb ik vaak de koppeling er al op en het gas ingedrukt.

@wanderer: Hoezo de brandstofpomp? Is dat een bekend euvel?
 
In het voorjaar hadden wij ook zo iets dergelijks.
Net voordat ik het de terrein van de veerboot naar een van de waddeneilanden op wilde rijden reageerde de auto nergens meer op, geen enkele versnelling.
Voor dat het gebeurde klonk er een klap onder de moter vandaan of we ergens over heen reden.Contact uit en weer aan en alles deed het weer.
Na de vakantie bij de garage langs gegaan en men heeft de auto uitegelezen. Het enigste wat men kon vinden dat er een moment was geweest dat er teweinig spanning was. We konden het niet terug voeren naar het moment van uitvallen omdat men bij het uitlezen geen datum ziet. Tot nu toe geen problemen meer gehad.
 

laagvlieger

Forumguru
Kun je je voorstellen hoe weinig vermogen er overblijft bij zo'n motortje als die turbo het niet meer doet. Levensgevaarlijk!
 

wanderer

Senior Member
brandstof pomp KAN een oorzaak zijn, nadrukkelijk kan.
als ik het zo lees is er even geen brandstof in de cilinders, vandaar mijn opmerking
het kan ook het ss systeem zijn, die stopt ook de brandstof toevoer...
en daarbij kan het ook een haperende brandstof toevoerklep zijn....
 
Ik heb hetzelfde met mij seat ibiza gehad, het begon net na de koude start, nauwelijks acceleratie. Geen turbodruk meer. Geen meld lamp ook. Dit trad sporadisch op. Bij de dealer geweest voor onderzoek. Niets kunnen vinden. op een gegeven moment had ik het probleem weer toen heb ik zo lang mogelijk volgas gehouden om de mms computer de tijd te gunnen de fout waar te nemen (en ik had weinig keus want ik moest invoegen op een provinciale weg). Toen wel een meldlamp foutcode wees inderdaad richting de turbodruk die niet werd opgebouwd. Fout is gewist na onderzoek en niet reproduceerbaar. Toen heb ik er weer mee gereden en trad het probleem weer op, zelfde foutcode. Heb hem in mijn vakantie bij de dealer gelaten zodat hij het probleem op kan lossen. Nu is het magneet ventiel vervangen die de turbodruk regelt en ik heb de storing nog niet terug gehad. Ik heb na vervanging 1000km gereden dus het is nog pril.

Wat hier beschreven wordt lijkt me dezelfde klacht, altijd net na de start. Ik had dat ook, eerst alleen koude starts later ook bij warme start. bij het stoplicht heb ik het nooit gehad omdat ik het start stop systeem om zeep heb gevagcomt.

dennis
 

Chatslet

Forumguru
De auto moet bijna voor de eerste beurt, ik zal dan in ieder geval melden wat hier op het forum genoemd is. Hopen dat ze het kunnen verhelpen. Vooral omdat het sporadisch voor komt.
 
Hhhmmm... sounds familiar...
Ik heb ooit een soortgelijk probleem gehad bij een 1.9 VAG TDI motor.
Werd er knettergestoord van want als iets op of aan m'n auto niet werkt zoals bedoeld dan moet en zal de onderste steen boven komen :smiley29:

Na wat CSI-achtige onderzoekjes viel het lijk uit de kast.
Een steenmarter had heel voorzichtig zijn tandjes in een turbodrukslang gezet (liep langs de achterzijde van het motorblok dus extreem moeilijk zichtbaar).
Net niet genoeg eraan gevreten om een permanente storing te veroorzaken maar sporadisch, bij een bepaalde kantelhoek van het blok, viel de druk weg.
OMG, dan leek het idd alsof je te maken had met die, al eerder op dit forum aangehaalde, oma met een houten poot die probeert om een trap op te lopen :smiley29:

Nieuwe slang gemonteerd en het TDI'tje ging weer als de brandweer :grin:

Maybe, just maybe, speelt dit ook in jouw geval.
Succes ermee want ik weet hoe frustrerend zoiets is!
 

Chatslet

Forumguru
Steenmarters hebben we hier gelukkig niet maar zou inderdaad een slangetje kunnen zijn. Gelukkig heb ik garantie dus mag de dealer lekker op onderzoek uit.
 

Esli

Lid
Ik heb hetzelfde gehad.
De kabelboom onder de motorkap ligt dan niet goed en maakt af en toe contact oid en dat veroorzaakt de problemen.
Die is bij mij toen vervangen en ik heb daarna nooit meer een uitval van de turbo gehad.
 
Bovenaan Onderaan