1.0 TSI onrustig tot bedrijfstemperatuur

2015a3

Lid
Hallo allemaal,

Ik rij in een Audi A3 (oeps) 1.0 TSI motorcode CHZD met nu 90000 km op de teller, de laatste 10000 km merk ik dat de auto wat luider is tot de olie op 80 graden warm is. Dit vooral bij accelereren tussen de 1500 en 2200 rpm (hoger kom ik eigenlijk niet tijdens het warm rijden).

Zijn er 1.0 tsi rijders (met wat hogere km stand) die dit ook ervaren? Het is niet de welbekende wastegate rammel..

Ik heb dit bericht op dit forum gezet omdat er een stuk meer 1.0 tsi motoren in Skoda's dan Audi's zijn gemonteerd.

Ik ga proberen het te filmen en dit later uploaden.

Alvast bedankt!
 

Me Zelf

Forumguru
Mijn vorige O3 met 1.0 (2016) klonk alsof er metaal over metaal schoof met een heel klein beetje smering als hij koud was. Erg onprettig voor de oren maar blijkbaar niet schadelijk. Warm was dat ook helemaal weg. Dat had hij al vanaf het begin. Het werd wel duidelijker met de jaren/km’s of ik begon me er meer aan te storen, dat kan ook natuurlijk.
 

Mies75

Forumguru
Ik hoor wel wat meer geluid vlak na een koude start, de eerste 20 seconden ofzo.
Heb me laten vertellen dat dit de ketting spanner is.
Als het langer aan zou houden zou dat op een uitgerekte distributie ketting kunnen duiden en daar moet je dan weer niet te lang mee doorrijden
 

2015a3

Lid
Mijn vorige O3 met 1.0 (2016) klonk alsof er metaal over metaal schoof met een heel klein beetje smering als hij koud was. Erg onprettig voor de oren maar blijkbaar niet schadelijk. Warm was dat ook helemaal weg. Dat had hij al vanaf het begin. Het werd wel duidelijker met de jaren/km’s of ik begon me er meer aan te storen, dat kan ook natuurlijk.

Merkte je dit ook tijdens het rijden de 1e aantal km's?
 

2015a3

Lid
Ik hoor wel wat meer geluid vlak na een koude start, de eerste 20 seconden ofzo.
Heb me laten vertellen dat dit de ketting spanner is.
Als het langer aan zou houden zou dat op een uitgerekte distributie ketting kunnen duiden en daar moet je dan weer niet te lang mee doorrijden

Deze generatie TSI motoren hebben een normale distributieriem, dus dat probleem is het niet.
 

2015a3

Lid
Hoeveel kilometer gereden sinds de laatste oliewissel? En olie is goed op peil?

8000 km, krijgt om de 15k km verse olie.. Ik laat hem binnenkort maar een dagje bij de dealer staan en dan samen een stukje rijden, die weten mij vast te vertellen of de geluiden normaal zijn.
 
Bovenaan Onderaan