1.0 TSI chiptuning i.c.m. MQ200 handbak

Raoul Skoda

Actief lid
Op dit forum is genoeg te vinden over chiptuning, echter na wat research ben ik wat sceptischer geworden om dit te laten doen, en heb ik een specifiekere vraag. Volgens de meeste (gerenommeerde) chiptuners blijven de fabriekstoleranties gerespecteerd en zou dit dus geen overmatige slijtage moeten geven aan deze onderdelen. Na wat zoekwerk ben ik erachter gekomen dat ik een versnellingsbak met code ‘SEE’ heb, dit betreft een MQ200 versnellingsbak (6 versnellingen). De 200 zou dan staan voor het maximum koppel waar deze bak geschikt voor is, 200 NM. Deze handbak wordt toegepast op o.a. de 1.0 TSI’s en bepaalde 1.4 en 1.5 TSI modellen (max 130 pk). Wat opvalt is dat deze allemaal maximaal 200NM koppel hebben. Begrijpelijk wanneer de bak de beperkende factor is.

1. Is een statement van een tuner valide als ze zeggen dat de tuning binnen fabriekstolerantie/specificatie valt terwijl een dergelijke tuning zomaar 250+ NM kan opleveren?

2. Iemand ervaring met tuning specifiek voor de 1.0 TSI, zwakke punten/beoogde problemen?

Wellicht belangrijk: mijn Octavia zit nu op 70dkm en is uit 2017. Volgens de facturen van de vorige eigenaar heeft de dealer de turbo reeds vervangen bij 25dkm. Na telefonisch contact kon de dealer me niet vertellen waarom deze bij een relatief lage km-stand vervangen was.

1983jeroen

Forumguru
Mijn vorige Octavia uit 2017 heeft ook de 1.0TSI en handbak. Heb hem laten chippen tot +/- 140Pk en 240nm bij ca. 75.000Km en probleemloos gereden tot 121.000Km. Ook met zware caravan er achter.

Mijn nieuwe 1.5 met DSG zou ook beperkingen hebben m.b.t. de koppeling, maar wordt toch ook veelvuldig aangeboden voor tuning waarbij de 250nm, die maximaal zou zijn, flink overschreden wordt.

JeSko

Forumguru
Er rijden meer mensen zonder problemen rond met een goede chiptuning dan mensen met problemen, je gaat zowiezo de grenzen meer opzoeken, maar ik ben overtuigd dat met een goede tuning en vooral verstandig gebruik ( niet gassen bij koude motor ) je probleemloos kan rondrijden. Er zijn ook mensen die problemen hebben gehad zonder chiptuning, een deel is pech en een deel gebruik/onderhoud.

hemi24

Forumguru
Standaard DQ200, beter bekend als DSG-7 met droge plaatjoppelingen, is geschikt voor motoren met een koppel tot 250Nm.

Aangezien er mensen rondrijden met deze bak in combinatie met een 1.5 TSI of zelfs 1.8 TSI en ook getunede 1.6 TDI’s zou ik me met een 1.0 TSI niet zoveel zorgen maken…

:arghh:

Tees

Donateur
PR code SEE geeft in de PR decoders geen hit. Ik dacht ook dat de 1.0 TSI in de O3 met een MQ250 geleverd was?

ertromp

Forumguru
Standaard DQ200, beter bekend als DSG-7 met droge plaatjoppelingen, is geschikt voor motoren met een koppel tot 250Nm.

Aangezien er mensen rondrijden met deze bak in combinatie met een 1.5 TSI of zelfs 1.8 TSI en ook getunede 1.6 TDI’s zou ik me met een 1.0 TSI niet zoveel zorgen maken…

:arghh:
TS heeft het over een handbak.....:arghh:

De bak zou volgens specificaties VW inderdaad tot max 250 Nm belast mogen worden. Ook de 1.5TSI / 150pk (250Nm) heeft deze bak standaard.

Bron: https://www.volkswagen-newsroom.com...icle-presentation-5609/new-drive-systems-5622

1.5 TSI with 110 kW01 and manual gearbox. Offering 150 PS, the TSI in the new Golf is also equipped with ACT Active Cylinder Management and a 6-speed manual gearbox (MQ200). This petrol engine also delivers its maximum output between 5,000 and 6,000 rpm; the maximum torque of 250 Nm is produced within an engine speed range of 1,500–3,500 rpm. With this engine, the Golf reaches a top speed of 224 km/h, and goes from 0 to 100 km/h in 8.5 seconds.

Laatst bewerkt:

Raoul Skoda

Actief lid
Ik heb mijn conclusie hierop gebaseerd, echter heb ik de bron niet gecheckt. Heeft iemand de mogelijkheid om op chassisnr te kijken welke bak ik heb?

Bijlagen

• IMG_1344.png
    IMG_1344.png
    263,4 KB · Weergaven: 38

Tees

Donateur
In ETKA zie ik voor de 2017 Octavia alleen MQ200's met 5 versnellingen. Alle 6-bakken zijn MQ250 of zwaarder. Verbaast me een beetje, maar voor een Golf zie ik wél 6-versnellings MQ200's staan.
Heb je al eens op je versnellingsbak gekeken? Dan weet je welke code erop gestanst is en weet je t zeker.

Maar los daarvan: er rijden er genoeg rond met de 1.0 die getuned is, een goede tuner zoals VAG Techniek zou dit niet doen als de versnellingsbakken er massaal mee zouden ophouden. Dan is hun goede naam snel naar de Filistijnen.

hemi24

Forumguru
Inderdaad, mijn fout..!
MQ200 is inderdaad een handbak…

MQ200 is er in twee varianten: 5-bak (0AH) én 6-bak (0AJ).
De laatste zit in de O3 met 1.0TSI

ertromp

Forumguru
Er is maar 1 manier om jezelf te overtuigen van wel type bak je hebt door inderdaad de code te lezen die daadwerkelijk op de bak staat. Er zijn dus ook MQ200 6 versnellingsbakken en die kan zomaar onder je O3 liggen en er niet vanuit gaan dat een 6 bak een MQ250 is. Dus kijken is weten.

hemi24

Forumguru
140/150 pk TSI’s hebben vaak een MQ250; 1.0TSI kun je vrijwel zeker vanuit gaan dat het een MQ200 betreft.
Is ook het geval bij bijv. de Golf en Ateca

ertromp

Forumguru
Nergens zo maar vanuit gaan. 150pk TSI's zijn er dus ook met MQ200 bak.

Je zou ook als je die hebt in je auto kunnen kijken op de sticker met voertuiggegevens in de kofferbak. Daar staat zeker de code op

Tees

Donateur
Dat is dan duidelijk: SEE is de versnellingsbak-code en dat is de 6-bak MQ200 (zegt ETKA me). Gek dat ETKA die niet weergeeft voor de 2017 O3, blijkbaar zit daar wat raars in.

Maar dan komen we weer terug op t originele punt: er rijden genoeg 1.0 TSI's met handbak rond die getuned zijn. Ik zou me er geen zorgen om maken.

hemi24

Forumguru
Heb nog even gezocht op de site van Kroon Oil, en ook daar wordt de 0AJ genoemd, oftewel de MQ200 (6-bak)…

Bijlagen

• Productadvies Skoda Octavia III 5E Octavia III 1.0 TSI (85 kW) (2017-2018).pdf
    20,5 KB · Weergaven: 9

Raoul Skoda

Actief lid
Dus een MQ200 it is .

Nog wel interessant is dat ik heb kunnen vinden dat de 115pk 1.0 TSI’s regelmatig af fabriek ‘fors’ meer pk’s/NM’s leveren dan fabriekspecs. In het onderstaande voorbeeld zou op deze MQ200 handbak 225NM’s af fabriek zijn losgelaten, wat wellicht een beetje de toleranties weergeeft? Dit zit overigens niet ver van de waardes die de bekende tuners geven na tuning.

Ik zit nog in dubio, ik probeer nog wat meer te researchen en dan een beslissing te nemen of ik het wel/niet ga doen.

https://youtu.be/8CBnUAw9WX8?si=oaDgTm59aqORC1rP

serum

Forumguru
Ik heb dat filmpje ook gezien en betwijfel of hij niet voorzien is van andere software. Ze benadrukken het op een dergelijk manier dat ik achterdochtig word. Zeker icm de uitkomst.

Bovenaan Onderaan