Raoul Skoda
Actief lid
Op dit forum is genoeg te vinden over chiptuning, echter na wat research ben ik wat sceptischer geworden om dit te laten doen, en heb ik een specifiekere vraag. Volgens de meeste (gerenommeerde) chiptuners blijven de fabriekstoleranties gerespecteerd en zou dit dus geen overmatige slijtage moeten geven aan deze onderdelen. Na wat zoekwerk ben ik erachter gekomen dat ik een versnellingsbak met code ‘SEE’ heb, dit betreft een MQ200 versnellingsbak (6 versnellingen). De 200 zou dan staan voor het maximum koppel waar deze bak geschikt voor is, 200 NM. Deze handbak wordt toegepast op o.a. de 1.0 TSI’s en bepaalde 1.4 en 1.5 TSI modellen (max 130 pk). Wat opvalt is dat deze allemaal maximaal 200NM koppel hebben. Begrijpelijk wanneer de bak de beperkende factor is.
1. Is een statement van een tuner valide als ze zeggen dat de tuning binnen fabriekstolerantie/specificatie valt terwijl een dergelijke tuning zomaar 250+ NM kan opleveren?
2. Iemand ervaring met tuning specifiek voor de 1.0 TSI, zwakke punten/beoogde problemen?
Wellicht belangrijk: mijn Octavia zit nu op 70dkm en is uit 2017. Volgens de facturen van de vorige eigenaar heeft de dealer de turbo reeds vervangen bij 25dkm. Na telefonisch contact kon de dealer me niet vertellen waarom deze bij een relatief lage km-stand vervangen was.
1. Is een statement van een tuner valide als ze zeggen dat de tuning binnen fabriekstolerantie/specificatie valt terwijl een dergelijke tuning zomaar 250+ NM kan opleveren?
2. Iemand ervaring met tuning specifiek voor de 1.0 TSI, zwakke punten/beoogde problemen?
Wellicht belangrijk: mijn Octavia zit nu op 70dkm en is uit 2017. Volgens de facturen van de vorige eigenaar heeft de dealer de turbo reeds vervangen bij 25dkm. Na telefonisch contact kon de dealer me niet vertellen waarom deze bij een relatief lage km-stand vervangen was.