1.0 loopt niet harde dan 4.000. tmp en trilling

dj.verhulst

Forumguru
vandaag sloeg de octavia 1.0 tsi uit 2018 af bij het stoplicht.
maar heb het idee dat ie wat rauwig loopt, beetje als een diesel stationair , alle 3 cilinders lopen wel mee, je kan er gewoon mee rijden , maar hij wil ook niet meer dan 4000 tmp maken dan komt er een trilling als of je een begrenzer in gaat en wat loom.

zou ie in noodloop zijn maar ik zie geen lampjes die branden of meldingen ergens .
iemand een idee ?
baal een beetje de aankoop garantie is er af, en Pon garantie is ook voorbij ....
 

dj.verhulst

Forumguru
hij rijd normaal , koppeling en alles functioneert wel of zou het twee massa vlieg wiel nu al stuk zijn na 33 K ?? word dan een duur geintje.

ik laat het nu maar gewoon staan , en ga morgen wel rijden of zo en kijken wat ie dan doet
als ie verder normaal rijd, ga ik geen bakken geld uitgeven meestal rij ik toch niet zo dat ik 4000 tmp haal , alleen als ik snel invoeg .

en omdat er geen lampjes branden of meldingen zijn denk ik uitlezen niks oplevert
 

Duijzer

Donateur
Ik ken de 1.0 motoren niet zo, maar het klinkt alsof hij niet genoeg brandstof krijgt. Of er iets met de ontsteking is. uitlezen is de eerste optie, en uiteraard even controleren wat de staat is van brandstoffilter en bougies. Als dat het niet oplost, probeer eens of je ergens een rijdende log kunt maken van de motor.
 

dj.verhulst

Forumguru
dan zou je toch snel meldingen moeten krijgen, ik ga morgen ff rijden , en kijk dan wat ik ga doen , uitlezen vraag me af als er geen meldingen zijn wat er dan te lezen valt
 

Cordoba

Forumguru
4000 rpm lijkt me teveel voor noodloop. Eerste verdachten zijn onvoldoende brandstof (door deels verstopt filter of slechte brandstofpomp), of onvoldoende lucht (luchtfilter checken, en mogelijk dat de turbo niet goed functioneert).

Hoe weet je dat er geen meldingen zijn, als er niet is uitgelezen? Er zijn heel veel foutmeldingen mogelijk waarbij je geen brandend controlelampje of melding op je dashboard krijgt.
 

dj.verhulst

Forumguru
ding heeft 33 K gelopen ,, dan zou je geen verstopte filters mogen verwachten.

als ie morgen nog raar doet ga ik wel laten uitlezen
 

Duijzer

Donateur
Check ook even de turboslangen. Een klein scheurtje zou bij meer druk open kunnen gaan staan, wat tot drukverlies leidt.
 

Tees

Donateur
Meten is weten, gissen is missen! Zonder uitlezen gaat het héél lang duren voordat je weet waar het aan kan liggen.
Alle usual suspects zijn nu al genoemd, en da's logisch: als een motor niet goed loopt kan het liggen aan fuel-air-bang: iets mis in de brandstoftoevoer, in de luchttoevoer (incl turbo in dit geval) of in de vonk.
Uitlezen kan je een aanwijzing geven waar je t moet zoeken, maar zelfs dan kan het nog een van bovenstaande drie zijn...
 

dj.verhulst

Forumguru
vandaag startte ie prima, de rit naar het werk ging ook prima, als ik niks zou weten zou je niks merken
op de terug weg met warme motor in de versnellingen kan ik wel door trekken tot 6000 tmp . dan zit er aardig wat vaart in :yeehaa:

dus geen noodloop, puur dat dit software matig zo geregeld is en die trilling komt door de begrenzer .

denk dat het gewoon een hick up was, een glice van de software.
 

Cordoba

Forumguru
Zou een bobine kunnen zijn die niet 100% kapot is, maar wel is beschadigd: dan zie je soms ook dat het dan ineens zonder problemen werkt, en een andere keer wil ie echt niet, zonder duidelijk aanwijsbare reden.
 

Tees

Donateur
Zou ook wel snel zijn voor een bobine, maar soms heb je geluk, soms heb je pech. Op zich kan het na 33k geen kwaad eens de bougies te vervangen (en is niet heel duur), het hangt nogal af per fabrikant wat daar voor levensduur aan gehangen wordt. Vaak 4 jaar of 30k, soms 60k, soms 15k. Nu zit in een TSI motor volgens mij meestal platina bougies, die zouden tenminste 30k mee moeten gaan.
 

dj.verhulst

Forumguru
Zou ook wel snel zijn voor een bobine, maar soms heb je geluk, soms heb je pech. Op zich kan het na 33k geen kwaad eens de bougies te vervangen (en is niet heel duur), het hangt nogal af per fabrikant wat daar voor levensduur aan gehangen wordt. Vaak 4 jaar of 30k, soms 60k, soms 15k. Nu zit in een TSI motor volgens mij meestal platina bougies, die zouden tenminste 30k mee moeten gaan.

was het niet 60 of 90 K eer de bougie vervangen moeten worden ?

vanmiddag ritje Almelo ~Nieuw leusden gedaan 1 op 21 gehaald op de bc
 
Bovenaan Onderaan